کد خبر: 1036981
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
شهرستان اسلامشهر به عنوان برند تولید کننده بزرگ کفش ورزشی در کشور شناخته شده است .
بهاره عشقی صابر

در سال جاری که سال جهش تولید نامگذاری شده می‌توان با برنامه‌ریزی خوب و اصلاح نظام ساختاری اقتصاد کشور، به حجم انبوهی از تولید کالای باکیفیت ایرانی رسید و دورنمای مطلوبی از آینده اقتصاد کشور را به تصویر کشید.
در اقتصاد بدون نفت و برنامه‌های توسعه اقتصادی، پیشینه موفق صنعت کفش ایران پتانسیل غیرقابل انگار در اختیار اقتصاددانان کشور قرار می‌دهد که بی‌توجهی به آن در واقع فرصت‌سوزی است.
صنعت کفش از جمله صنایعی است که از دیرباز مورد توجه تولیدکنندگان بوده و هست. ایران در زمینه تولید کفش جایگاه دوازدهم را در جهان به خود اختصاص داده و سالانه ۲۶۰ میلیون جفت انواع پاپوش در کشور تولید و میزان مصرف کفش در کشور نیز ۳۰۰ میلیون جفت در سال برآورد شده است.
در شهرستان اسلامشهر که در نزدیکی پایتخت قرار دارد، سالیان متمادی است که تولیدکنندگان بسیاری در حوزه تولید کفش به ویژه کفشهای ورزشی فعالیت می‌کنند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و عدم وابستگی به کشورهای خارجی، صنعت کفش در کشور از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار شد و نخستین تولید کنندگان کفش ورزشی در شهرستان اسلامشهر نیز در سال ۵۹ به این صنعت و هنر همت گماردند و امروز به همت جوانان، کفشهای ورزشی تولید شده در اسلامشهر در نمایشگاه‌های خارج از کشور در معرض دید جهانیان قرار دارد.
هر یک از کارگاه های کوچک و بزرگ تولید کفش ورزشی در اسلامشهر مانند خط تولید کارخانه ای است که در زمینه های طراحی، فوم سازی، زیرسازی، چاپ و داغی، مقواسازی، گلدوزی و غیره به صورت پراکنده در نقاطی از این شهرستان فعالیت می‌کنند.
در سالهای اخیر این شهرستان به عنوان برند تولید کننده بزرگ کفش ورزشی در کشور شناخته شده و از نظر استاد کار و نیروی متخصص، دارای نیروهای جوان و کارآمدی است که با تولید کفشهای ورزشی استاندارد با کالاهای مشابه خارجی قابل رقابت است.
در حال حاضر بیش از ۸۰۰ واحد تولیدی و توزیعی کیف، کفش و کمربند دارای جواز کسب با اشتغالزایی ۳۰ هزار نفر، که ۱۰ هزار نفر به طور مستقیم و ۲۰ هزار نفر غیر مستقیم روزانه بیش از ۱۰۰ هزار جفت کفش ورزشی تولید می‌کنند و در مجموع می‌توان گفت ۷۰ درصد کفش ورزشی کشور در اسلامشهر تولید می‌شود.
این صنعت در اسلامشهر با مشکلاتی نیز مواجه است، به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در محل کار و فعالیت واحدهای تولیدی در پارکینگ ها و مناطق غیر استاندارد، بسیاری از واحدهای تولیدی فعال نیز بدون جواز کسب مشغول فعالیت هستند و قریب به ۲۰۰ واحد تولیدی نیز در حال انجام مراحل دریافت جواز کسب هستند .
به همت فرماندار جهادی اسلامشهر و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید که فرمودند" طوری عمل کنید که با جهش تولید تغییری محسوس در زندگی مردم به وجود آید" و به منظور ساماندهی این صنف و ایجاد قطب کفش ورزشی کشور در این شهرستان، با توجه به ظرفیت بالای شهرستان در زمینه تولید کفش به ویژه کفش ورزشی و پراکندگی واحد های فعال در حوزه تولید کفش در سطح اسلامشهر و جهت ارائه خدمات مطلوب به این واحدهای کارگاهی و تولیدی، راه اندازی شهر تخصصی کفش توسط اتحادیه کفاشان اسلامشهر و اتاق اصناف و اداره صنعت معدن تجارت بر اساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان اسلامشهر در دستور کار قرار گرفت .
کلنگ احداث شهر تخصصی کفش اسلامشهر با همکاری شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان اسلامشهر، فرماندار، ارگان‌های اجرایی و نظارتی در مساحتی بالغ بر ۲۸ هکتار در جاده احمدآباد مستوفی در نزدیکی بندر خشک آپرین و با دسترسی آسان به دو بزرگراه و شریان حیاتی کشور و همچنین نزدیکی به دو فرودگاه امام خمینی(ره) و مهرآباد و کلانشهر تهران، به زمین زده شد.
تا کنون بیش از ۱۱ استعلام مورد نیاز برای احداث این مجموعه اخذ و مراحل پایانی و اخذ مجوزهای قانونی باقیمانده نیز با طی مراحل اداری در دست اقدام است.
با راه اندازی شهر تخصصی کفش در اسلامشهر بیش از ۱۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود.
ساماندهی کارگاه‌های کوچک و بزرگ پراکنده در سطح شهرستان، محلی برای اسکان مسافران داخلی و خارجی، لزوم تاسیس بانک برای مبادلات مالی، وجود نمایشگاه دائمی برای نمایش تولیدات از اهم مسائلی است که امیدواریم در مجموعه شهر تخصصی کفش اسلامشهر دیده شود.
از مهرماه ۹۸ که انتخابات اتحادیه کفاشان اسلامشهر برگزار شد، آقایان باقر خاکسار به عنوان رئیس اتحادیه، محمد زارع نایب رئیس اول، علی دهقان نایب رئیس دوم، کرمعلی اکبری دبیر و خانم فریبا هاشمی خزانه‌دار انتخاب شدند، اقدامات موثری در راستای رونق صنعت کفش در اسلامشهر به وجود آمده است .
با وجود شرایط اقتصادی کشور و مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا برای تولیدکنندگان پیش آورده، تولید کنندگان کفش ورزشی در اسلامشهر برای تهیه مواد اولیه با مشکلات عدیده مواجه بودند که با همت اتحادیه کفاشان و همکاری شرکت تعاونی توسعه و عمران، فرماندار اسلامشهر و شرکت سامان پایدار نوید، مواد اولیه تولید کفش تهیه و با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان اسلامشهری قرار گرفت.
همچنین جهت ارتقاء دانش صنعت کفش، با هماهنگی که توسط اتحادیه کفاشان اسلامشهر با دانشگاه علمی کاربردی صورت پذیرفت، تعداد کثیری از جوانان فعال و مستعد و تولید کنندگان اسلامشهری جهت آموزش صنعت کفش و استفاده از تکنولوژی های نوین این صنعت در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی مشغول کسب دانش و مهارت های لازم در این زمینه هستند
حضور تولیدکنندگان اسلامشهری در نمایشگاه های تخصصی و بین المللی در کشورهای ترکیه، ایتالیا، آلمان، گرجستان، تاجیکستان و... زمینه تبادل دانش و صادرات مواد اولیه و خرید و تجهیزات ماشین آلات به روز را برای واحدهای تولیدی مشغول در اسلامشهر را به وجود آورده است.
بنا بر اعلام مسئولین اتحادیه کفاشان اسلامشهر، یکی از مشکلاتی که در روزهای کرونایی تولیدکنندگان کفش اسلامشهر با آن دست به گریبانند، عدم همکاری دولت برای پرداخت بیمه دو ماه تعطیلی بود که تولیدکنندگان را یاری نکردند و بسیاری از تولیدکنندگان کفش از ادامه فعالیت بازماندند.
قابل ذکر است که کفش‌های ورزشی تولید شده در اسلامشهر در شرایط مساعد به قدری با کیفیت است که به کشورهای همجوار به صورت مستقیم و غیرمستقیم صادر می‌شود و در صورت حمایت از تولیدکنندگان امکان افزایش صادرات نیز وجود دارد.
تولید کفش با توجه به اشتغال زایی و بخش های متنوعی که در اختیار دارد، می‌تواند علاوه بر ارزش افزوده، اشتغالزایی بالایی برای جوانان ایجاد کند و امیدواریم مسئولین امر برای راه‌اندازی و تکمیل شهر تخصصی کفش اسلامشهر که منجر به تبدیل شدن اسلامشهر به قطب ورزشی کشور می‌شود، اهتمام ویژه داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر