کد خبر: 1035573
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
از مخالفت مردم ژاپن تا اصرار IOC!
ابهامات بازی‌های المپیک توکیو هر روز بیشتر می‌شود و هنوز هیچ‌کس به درستی نمی‌داند این بازی‌ها تابستان در موعد مقرر برگزار خواهد شد یا نه. در حالی که انتظار می‌رفت با تولید واکسن کرونا، کمیته بین‌المللی المپیک و مقامات کشور میزبان شرایط را برای روشن شدن مشعل بازی‌ها پس از یک سال تأخیر فراهم کنند، اما وخامت اوضاع به حدی است که حتی ژاپنی‌ها نیز رغبتی به المپیک ندارند.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: توماس باخ در ماه‌های گذشته سعی کرد با سفر به ژاپن شرایط را برای برگزاری بازی‌ها ارزیابی کند. سفر او انجام شد و رئیس کمیته بین‌المللی المپیک با مسئولان این کشور جلساتی را برگزار کرد. در این مدت رئیس IOC با امیدواری از آینده سخن گفت و بر برگزاری به موقع بازی‌ها تأکید کرد، اما واقعیت چیز دیگری است. تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشور ژاپن به شدت رو به افزایش است تا جایی که مسئولان این کشور برای مدیریت موج جدید بیماری به قرنطینه کردن چند شهر مهم روی آورده‌اند. ژاپنی‌ها که پیش از این موفق به مهار نسبی کرونا شده بودند، این‌بار برای چهار شهر توکیو، کانگاوا، سایتاما و شیبا حالت قرمز اعلام کردند و این شهر‌ها فعلاً قرنطینه هستند. تشدید محدودیت‌ها و اجرای سختگیرانه‌تر مقررات در این کشور شرق آسیا به دستور نخست‌وزیر صورت گرفته است.

بالا گرفتن آمار کرونایی‌ها در ژاپن باعث شده مردم این کشور مخالفت خود با برگزاری المپیک را صراحتاً اعلام کنند. آن‌ها معتقدند مسئولان کشور باید تمام تمرکز خود را روی مقابله با گسترش کرونا بگذارند، نه اینکه با میزبانی المپیک و حضور هزاران ورزشکار، جان مردم را به خطر بیندازند. اخیراً در نظرسنجی انجام شده معلوم شد ۸۰ درصد ژاپنی‌ها مخالف برگزاری المپیک هستند و آن را به ضرر کشور و مردم خود می‌دانند.

افزایش انتقاد‌های داخلی مشکلات مقامات ژاپن را دوچندان کرده است. آن‌ها از یک‌سو در مهار موج جدید کرونا ناکام بوده‌اند و از سوی دیگر نیز برای برگزاری به موقع بازی‌های المپیک تحت فشار‌های بین‌المللی قرار دارند. مخالفت مردم را هم باید به این چالش‌ها اضافه کرد. ژاپنی‌ها تصور می‌کردند با گرفتن میزبانی بازی‌های ۲۰۲۰ سود هنگفتی را به جیب می‌زنند، در حالی که ساخت و ساز‌ها و مراحل آماده‌سازی طبق برنامه پیش می‌رفت، اما همه‌گیری کووید ۱۹ برنامه‌ریزی‌ها را به‌هم ریخت. تعویق یک ساله المپیک ضربه بزرگی به اقتصاد ژاپن وارد کرد. تنها امید آن‌ها برای جبران مافات شروع مسابقات بعد از یک سال وقفه بود. میزبان با به‌روز کردن برنامه‌هایش خود را برای تابستان ۲۰۲۱ آماده می‌کرد تا اینکه اوج‌گیری دوباره کرونا در ژاپن بحث برگزاری بازی‌ها در سال جدید را هم در هاله‌ای از ابهام فرو برد.

در ژاپن مقامات از هر فرصتی برای اطمینان دادن جامعه جهانی استفاده می‌کنند تا بگویند المپیک توکیو قطعاً برگزار خواهد شد. در حالی که قرنطینه و ممنوعیت چهار شهر مهم ژاپن تا هفتم فوریه ادامه خواهد داشت. یوشیهیده سوگا بر برگزاری ایمن بازی‌ها تأکید کرد: «دولت ژاپن قوانین شیوه‌نامه‌های بهداشتی را اصلاح می‌کند تا اقدامات ضدویروس کرونا با مجازات و غرامت‌ها قابل اجرا شود. هدف دولت، آغاز واکسیناسیون است و به منظور بازگرداندن احساس ایمنی، این ویروس را کنترل خواهیم کرد. برگزاری المپیک اثبات پیروزی بشریت برابر کرونا خواهد بود. ما اقدامات کامل مبارزه علیه کرونا را در دست اجرا خواهیم داشت.» طبق گفته سوگا، واکسیناسیون از اواخر فوریه آغاز خواهد شد، اما در این صورت هم هنوز نمی‌توان نسبت به برگزاری صددرصدی المپیک مطمئن بود. کاتو، سخنگوی ارشد دولت ژاپن در کنفرانس مطبوعاتی خود با تأکید بر اینکه واکسیناسیون شرط لازم بازی‌های المپیک نیست، اظهار داشت: «توزیع گسترده واکسن کرونا شرط برگزاری بازی‌های المپیک توکیو نیست و ما به دنبال بررسی اقدامات لازم برای برگزاری بازی‌های ایمن هستیم.»

تازه‌ترین اقدام ورزشی ژاپن برای کنترل کرونا ممنوع کردن سفر ورزشکاران خارجی به این کشور است. اگرچه تا قبل از این ورزشکاران خارجی مشکلی برای سفر تمرینی و آموزشی به ژاپن نداشتند، اما فعلاً تا زمان فروکش کردن ویروس خطرناک کرونا اجازه سفر به این کشور آسیایی را نخواهند داشت. علاوه بر این یکی از نشریات ژاپنی فاش کرد که IOC تعداد ورزشکاران حاضر در مراسم افتتاحیه را به ۶ هزار نفر کاهش داده است. این در حالی است که گفته می‌شد در صورت کنترل کرونا بیش از ۱۱ هزار ورزشکار در افتتاحیه بازی‌های توکیو حضور پیدا خواهند کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار