کد خبر: 1033658
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵
در کهگیلویه و بویراحمد هنوز کرونا کشته می‌گیرد. هر چند این آمار کاهش یافته، اما هنوز وجود دارد و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، شیب ملایم، اما فزآینده کرونا در این استان وجود دارد.
سجاد مرسلي
سرویس ایران جوان آنلاین: آمار‌های کرونایی در استان‌ها به خوبی نشان می‌دهد که کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند عواقب ناگواری به همراه داشته و اوضاع را به کشته شدن روزی حدود ۵۰۰ نفر که تا چند هفته پیش تجربه تلخی برای استان‌های ایران بود، باز گرداند. در حال حاضر برخی استان‌ها در وضعیت زرد و نارجی قرار داشته و تعدادی نیز هنوز آمار افزایشی مبتلایان به کووید ۱۹ را ثبت می‌کنند. مثل خراسان‌جنوبی که بخش‌های کرونایی خود در بعضی بیمارستان‌هایش را به بیماران دیگر تحویل داده و در مقابل، در کهگیلویه و بویراحمد با فوت یک نفر دیگر در شمار جانباختگان کرونایی‌اش به عدد ۴۰۴ نفر رسید.

خراسان‌جنوبی وضعیت خوبی نسبت به قبل دارد و در برخی از بیمارستان‌هایش بخش‌های عفونی مربوط به کرونایی‌ها به بیماران دیگر اختصاص یافته است. در همین رابطه رئیس بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند با بیان اینکه هم اکنون در این بیمارستان از دو بالی که بیمار عفونی بستری داشتیم به عنوان بیماران داخلی و مسمومیت استفاده می‌کنیم و دو بال از این تخت‌های ما خالی هستند، در خصوص اقدامات این بیمارستان در مواجهه با بیماری کرونا، گفت: «بیمارستان ولیعصر (عج) از بهمن ماه سال ۹۸ به عنوان مرکز کرونای شهرستان بیرجند و استان در نظر گرفته شد. از همان ابتدا که مواردی از ابتلا و بیماری در استان قم گزارش شد، کمیته‌های کرونای دانشگاهی فعال و بیمارستان ولیعصر (عج) را به عنوان مرکز کرونای استان در نظر گرفتند. همچنین اورژانس بیمارستان را با ۴۰ تخت اولیه ایزوله و همزمان ۴۰ تخت بخش عفونی را برای کرونا جانمایی کردیم.»

علیرضا محمودی راد افزود: «از اسفند ماه بیماران افزایش پیدا کردند و در فروردین ماه پیک داشتیم که به لطف خدا کاهش پیدا کرد و با توجه به تعداد کم بیمارانی که داشتیم و پیک بیماری که خیلی شدید نبود، اما ما آمادگی خود را برای پیک‌های بعدی حفظ و ارتقا دادیم و همزمان که ۴۰ تخت اورژانس و ۴۰ تخت بخش عفونی خدمات را ارائه می‌دادند، حدود ۸۰ تخت بخش داخلی را آماده و دو بال بخش اطفال را آماده داشتیم که جابه‌جا کنیم که عملاً حدود ۱۲۰ تخت در طبقه پایین در کنار بخش عفونی آماده خدمت برای بیماران کرونا بود.»
وی با اشاره به اینکه به دنبال اتفاق افتادن پیک پاییزی شیوع بیماری کرونا در خراسان‌جنوبی، مجبور شدیم بخش‌های بیمارستان را گسترش دهیم، تصریح کرد: «بخش چشم و گوش و حلق وبینی با همکاری ریاست دانشگاه، معاونت درمان و رئیس بیمارستان رازی، به بیمارستان رازی منتقل شد. در بخش ۱۲۰ بیمار به طور کامل بستری بودند و در اورژانس ۵۶ تخت بیمار کرونایی و ۱۲ تخت بستری کرونایی داشتیم و همین‌طور ای‌سی‌یو که جداگانه فعال کرده بودیم با ۱۳ تخت، ای‌سی‌یو ویژه بیماران کرونایی شد.»

این متخصص عفونی گفت: «در مجموع ۲۵ تخت ویژه بیماران کرونایی فعال بودند و ۱۸۰ تخت معمولی بستری کرونایی فعال داشتیم که با همت مسئولان و کمک تمام وقت مردم، این پیک شکسته شد و آمار بسیار پایین آمد به طوری که هم اکنون ما از دو بالی که بیمار عفونی بستری داشتیم به عنوان بیماران داخلی و مسمومیت استفاده می‌کنیم و دو بال از این تخت‌های ما خالی هستند که امیدواریم با رعایتی که مردم در اجرای پروتکل‌های بهداشتی می‌کنند، بتوانیم جلوی انتشار این بیماری را بگیریم و زندگی سالمی را به یکدیگر عرضه کنیم.»

بازگشت کرونا با بی‌توجهی به اصول بهداشتی

در مقابل خراسان‌جنوبی، در کهگیلویه و بویراحمد هنوز کرونا کشته می‌گیرد. هر چند این آمار کاهش یافته، اما هنوز وجود دارد و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، شیب ملایم، اما فزآینده کرونا در این استان وجود دارد. پرویز یزدان‌پناه از افزایش شمار جانباختگان کرونا ویروس کهگیلویه و بویراحمد به ۴۰۴ نفر خبر داده و گفت: «متأسفانه طی ۲۴ساعت گذشته یک هم استانی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد.» وی افزود: «هم اکنون ۱۶۱ بیمار در بیمارستان‌های کرونایی استان بستری می‌باشند که ۶۸ بیمار مبتلای قطعی بوده و از این تعداد ۲۰نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: «تعداد بهبود یافتگان بیماران کرونایی کهگیلویه و بویراحمد تاکنون ۲۱ هزار و ۲۳۱ مورد گزارش شده است. از ۴۸۵ جواب نمونه دریافت شده از آزمایشگاه سلولی مولکولی یاسوج که شامل تست‌های pcr و سریع بودند حدود ۲۳ درصد نمونه‌ها مثبت بودند و بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های بویراحمد، کهگیلویه، بهمئی و لنده هستند.» به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، متأسفانه با اعلام کاهش آمار مبتلایان، برخی از افراد یا به رعایت دستورالعمل‌ها بی‌توجه شده‌اند یا از میزان آن کاستند که این عادی انگاری می‌تواند باعث شیوع بیماری شود. یزدان‌پناه افزود: «استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست‌وشوی مداوم دست‌ها باید به جزئی از عادات فردی و اجتماعی مردم تبدیل شود زیرا پیش‌بینی دقیقی برای تولید و توزیع واکسن وجود ندارد. همچنین لازم است مردم از حضور در تجمعات پرهیز نمایند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار