کد خبر: 1033363
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
در گفت‌وگوی «جوان» با پژوهشگر گفتمان انقلاب اسلامی و کارشناس رسانه بیان شد
در آستانه ترور ناجوانمردانه حاج قاسم سلیمانی و شهادت این سردار بزرگ اسلام، پرداختن به ابعاد مختلف شخصیتی وی چه در اغلب آثار هنری، ادبی و چه در بعد تحلیلی در حال انجام است. یکی از پرداخت‌های تحلیلی به اندیشه‌های شهید سلیمانی در شماره جدید «برهان اندیشه» است که در یک پرونده ویژه در قالب عنوان «مکتب سلیمانی» منتشر شده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: محمدجواد اخوان، کارشناس رسانه و سردبیر این نشریه در گفتگو با «جوان» درباره اهمیت پرداخت به جلوه‌های مختلف اندیشه‌های سردار سلیمانی گفت: تا به حال به دلیل جایگاه نظامی و امنیتی که سردار شهید سلیمانی داشت، به ابعاد سیاسی و استراتژیک شخصیت او پرداخته شده و اندیشه‌های نظامی و بین‌المللی او به علت مسئولیتی که برعهده داشته، بیشتر مورد توجه بوده است، در حالی که ابعاد فرهنگی و اجتماعی رفتار و اندیشه‌های او فراتر از این مسائل است که متأسفانه بخشی از آن به دلیل ملاحظات امنیتی و بخش دیگر به دلیل منش شخصیتی سردار سلیمانی تا به حال باز نشده است. اخوان ادامه داد: شهید سلیمانی به دلیل روحیه‌ای که داشت با لایه‌های مختلف مردم چه در ایران و چه در کشور‌های اسلامی و چه در سطح جهانی ارتباط برقرار کرده بود، همین مسئله باعث شده بود تعداد زیادی از افراد در خارج از ایران شیفته شخصیت ایشان شوند و دوستی و محبت حاج قاسم روح آن‌ها را تسخیر کرده بود.

وی با تأکید بر اینکه برای شناخت درست سردار سلیمانی باید از نگاه صرف به ایشان به عنوان فرمانده بزرگ نظامی و امنیتی فراتر رفت، گفت: سردار توانسته بود در کنار تعامل با مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی، با اقشار مختلف جامعه ایران از طیف‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی ارتباط داشته باشد. این پژوهشگر سیاسی و کارشناس رسانه ادامه داد: ارتباطی که سردار سلیمانی با مردم برقرار کرده بود، تنها منحصر به ایران نیست، در عراق، لبنان، سوریه و دیگر کشور‌های محور مقاومت نیز همین طور بود و از این نظر سردار سلیمانی دست به کار فوق‌العاده‌ای زده بود. سردبیر نشریه برهان اندیشه بیان داشت: مبارزه با داعش از یک مسئله نظامی و امنیتی به یک موضوع اجتماعی تبدیل شده و تمام شئون اجتماعی کشور‌های درگیر با داعش را به خود مشغول کرده و حتی سبک زندگی مردم را تحت تأثیر خود قرار داده و به آن شکل دیگری داده بود. وی ادامه داد: پرداختن به «مکتب سلیمانی» به عنوان یک سبک زندگی می‌تواند باب جدیدی را در سبک زندگی اسلامی باز کند که بسیاری از نقاط ضعفی را که پیش از این در تبیین سبک زندگی ایرانی- اسلامی وجود داشت، اصلاح کند.

اخوان با اشاره به اینکه سردار سلیمانی در بحث سبک زندگی یک قهرمان و الگو است، گفت: داشتن قهرمان یکی از المان‌های سبک زندگی است. در فرهنگ ما قهرمانان اسطوره‌ای مانند رستم داشته‌ایم که کاملاً جنبه انتزاعی و اسطوره‌ای دارند، در مقابل هم با حجم قهرمانان پوشالی سبک زندگی غربی روبه‌رو بوده‌ایم، اما در سال‌های اخیر، سردار سلیمانی به عنوان یک اسطوره زنده که همه شاخصه‌های قهرمان را دارد، معرفی و بازنمایی شد. وی افزود: معرفی چهره سردار سلیمانی به عنوان یک قهرمان زنده نه تنها در ایران و کشور‌های اسلامی بلکه در کشور‌های مستضعف جهان و برای همه آزادگان تداعی‌کننده یک اسطوره بود. این تداعی تا آنجا پیش رفت که وقتی خبر شهادت سردار منتشر شد، خیلی‌ها باور نمی‌کردند اسطوره به شهادت رسیده است. این کارشناس رسانه در خصوص نقش رسانه‌ها در تبیین مکتب سلیمانی گفت: عنصر مقاومت صرفاً یک بحث امنیتی و سیاسی نیست و هر اقدامی در ترویج آن در لایه‌های مختلف جامعه در اصل تبیین و ترویج مکتب شهید سلیمانی است و این وظیفه رسانه‌هاست که مکتب سلیمانی را بازنمایی کنند.

اخوان گفت: ما در جبهه مقاومت دو شخصیت شاخص و تأثیرگذار داریم؛ ابتدا مقام معظم رهبری به عنوان رهبر فکری و دوم سردار سلیمانی به عنوان مدیر میدانی که این میدان در حوزه‌های مختلف نظامی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبلور پیدا می‌کند. در اینجا کارکرد رسانه این است که مکتب سلیمانی را به گفتمان عمومی تبدیل کند؛ موضوعی که جای کار زیادی دارد و در صورت رسیدن به آن می‌توان گفت شهید سلیمانی همان طور که همه شهدا زنده‌اند، در اذهان و افکار مردم نیز تا همیشه زنده خواهد ماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار