کد خبر: 1033251
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
جروزالم پست خبر داد
یکی از روزنامه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات این رژیم نوشت که عربستان سعودی طی مدت ۱۲ ماه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را اعلام خواهد کرد. این در حالی است که در مغرب، علاوه بر اعتراضات عمومی اقدام قضایی علیه برنامه رباط در عادی‌سازی آغاز شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سعودی‌ها در عین حال که همواره نقش جاده صاف‌کن مسیر عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشور‌های عربی را ایفا می‌کردند از اعلام علنی تمایل برای برقراری ارتباط مستقیم با رژیم صهیونیستی طفره می‌رفتند. هرچند این اواخر با افشای سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان و آشکار شدن بیش از پیش روابط محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی با مقامات صهیونیست دیگر جایی برای پنهانکاری سعودی‌ها باقی نمانده است و کار به جایی کشیده که منابع خبری صهیونیست به روند عادی‌سازی ریاض اشاره می‌کنند.

اگرچه وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی تاکنون هیچ‌گونه اظهارنظر رسمی در این باره نکرده، اما مقامات صهیونیست همچنان اطمینان بالایی دارند که تا پایان سال ۲۰۲۱ توافقی با عربستان سعودی حاصل شود. الی کوهن، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی چندی پیش بدون اشاره به تاریخی خاص گفت که هر معامله‌ای می‌تواند در طول سال ۲۰۲۱ با عربستان سعودی حاصل شود.

عادی‌سازی در چند ماه آینده منتفی است

روزنامه جروزالم‌پست که از سفر بن‌سلمان به اراضی اشغالی پرده برداشت، به نقل از شماری از مقامات رژیم صهیونیستی نوشت که عادی‌سازی در ماه‌های نخست ریاست جمهوری جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا رخ نخواهد داد. به عقیده مقامات صهیونیست، گام‌های صلح اخیر در خاورمیانه این روند را تقویت می‌کند. بنابر این گزارش، زمانی که نظرسنجی‌ها به صورت درست پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات را پیش‌بینی کردند، سعودی‌ها با وجود آنکه همچنان خواستار عادی‌سازی روابط با تل‌آویو بودند، لزوماً در پی اجرایی کردن این اقدام در قالب یک جدول زمانی شفاف نبودند.

در گزارش جروزالم پست آمده است: «تا پیش از روز انتخابات امریکا در روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) یوسی کوهن و الی کوهن درباره عادی‌سازی روابط با سعودی‌ها مطمئن نبودند، اما در حال حاضر این مقامات اطمینان دارند که سعودی‌ها این رابطه را به پیش خواهند برد.»

عادی‌سازی مخالف قانون اساسی مغرب است

موضوع عادی‌سازی روابط با عربستان در حالی مطرح می‌شود که در مغرب هنوز این تصمیم پذیرفته نشده است. اگرچه مسئولان مغربی هفته گذشته هرگونه اقدام در مخالفت با عادی‌سازی را ممنوع اعلام کردند، اما به موازات فعالیت گروه‌های مغربی با عادی‌سازی، خالد السفیانی، وکیل و هماهنگ‌کننده کنگره ملی اسلامی این کشور از درخواست بازنگری در تصمیمات رباط برای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی خبر داد. بنابر گزارش روزنامه العربی الجدید، وی این دادخواست را در دادگاه تجدیدنظر که مهم‌ترین دادگاه در مغرب محسوب می‌شود، مطرح کرده است. در این دادخواست، بر لزوم لغو تمام دستور‌های حکومت با رژیم اسرائیل تأکید و تصریح شده است که این تصمیمات، مخالف قانون اساسی مغرب، منشور سازمان ملل، معاهده لاهه، حقوق بین‌المللی بشردوستانه است.

احمد ویحمان، رئیس دیده‌بان مبارزه با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در مغرب هم گفت که این نهاد چگونگی برخورد دولت مغرب با این دادخواست را زیر نظر دارد. ویحمان پیش‌تر گفته بود که عادی‌سازی اهانتی است که با هیچ اظهارنظری درباره مصلحت ملی نمی‌توان آن را پوشش داد. وی تأکید کرد، سقف مطالبات گروه‌های مغربی، لغو عادی‌سازی است، نه چیزی دیگر. این مسئله نیز مورد حمایت ملت مغرب قرار دارد که مسئله فلسطین را مسئله ملی می‌داند و پیمودن مسیر‌های قضایی برای لغو این توافق، نخستین گام است و طی روز‌های آتی، اقدامات دیگری نیز انجام خواهد گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار