کد خبر: 1026177
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
گزارش «جوان آنلاین» از دغدغه این روز‌های خانواده‌های دارای نوزاد
گرانی چندباره پوشک بچه، جیب خانواده‌های دارای نوزاد را نشانه رفته و آن‌ها را با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه کرده است. متاسفانه افزایش قیمت‌ها سبب شده تا برخی از خانواده‌ها از فرزندآوری پشیمان شوند. آن‌ها که تحت فشار مالی قرار گرفته اند به زبان حال می‌گویند که کاش بچه دار نمی‌شدیم!
مهسا گربندی
سرویس جامعه جوان آنلاین – مهسا گربندی: هر چند روز یکبار شوک قیمتی جدیدی به بازار وارد می‌شود، یکبار گوجه گران می‌شود و بار دیگر لبنیات، یک روز قیمت گوشت و مرغ ترمز می‌برد و روز دیگر روغن! این بار، اما قیمت پوشک بچه گران شده و اقتصاد خانواده‌هایی که دارای نوزاد هستند بویژه خانواده‌های دارای نوزادان دو قلو و چند قلو را نشانه رفته است. خانواده‌هایی که پیش‌تر به دلیل گرانی‌ها سفره شان کوچک‌تر شده بود حالا گرانی جدیدی به آن‌ها تحمیل شده است.

قیمت پوشکی که در فروردین ماه امسال حدود ۴۵ هزار تومان بود بعد از افزایش قیمت ارز به حدود ۷۸‌هزار تومان رسید. پس از آن در شهریور ماه سال جاری بود که با افزایش قیمت مجدد، قیمت این کالا به ۱۰۰ هزار تومان رسید. اما داستان به همین جا ختم نشد، متاسفانه طی هفته گذشته پوشک کمیاب شد و پس از آن شرکت‌های توزیع کننده این محصول بهداشتی با افزایش چند ده درصدی، شوک جدیدی را به بازار و خانواده‌های دارای نوزاد وارد کردند.

بحران افزایش قیمت پوشک به جایی رسید که مقام معظم رهبری به گرانی این کالا اشاره کردند. ایشان هفته گذشته در سخنرانی تلویزیونی با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کنونی ارتباطی به تحریم ندارند و ناشی از ناهماهنگی‌ها هستند، گفتند: «بسیاری از گرانی‌های اخیر واقعاً توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه مسئولین هرچه زودتر آن را علاج کنند. گرانی گوشت، مرغ، گوجه تا پوشک بچه را به رغم موجود بودن جنس و کالا، گرانی‌های بی‌دلیل است و همه این گرانی‌ها و مشکلات، با هماهنگی دستگاه‌ها قابل حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود.»

به دنبال سخنان رهبر معظم انقلاب، نشست فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی درباره مشکلات اقتصادی و گرانی‌های اخیر برگزار شد و وزیر صمت وعده کاهش قیمت کالا‌های اساسی در هفته آینده را داد. وعده‌ای که پیش‌تر نیز از سوی مسئولان تکرار شد، اما محقق نشد و مشخص نیست که این بار عملی خواهد شد یا نه؟

واکنش‌ها در فضای مجازی

مسئله گرانی پوشک در شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های بسیاری داشته است. بسیاری از کاربران توئیتر در صفحات شخصی خود نسبت به گرانی این کالا متن‌هایی را منتشر کردند که در ادامه برخی از آن‌ها را می‌خوانید:
علی حسینی درباره گرانی پوشک توییت زد: «هر بسته پوشک دو برابر قیمت ماه گذشته؟! زمانی که قیمت هر بسته ۲۴ عددی پوشک کودک به ۱۳۲هزار تومان رسیده، چگونه ممکن است که خانواده‌ها به فرزند‌آوری بیاندیشند؟ ظرف مدت چهار ماه قیمت پوشک ۳۴ تایی سایز ۵ مولفیکس از ۴۹ هزار تومن رسیده به ۱۴۵ هزار تومن.»

کاربری با نام کوثر نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «امروز دیدم یه سری‌ها از قیمت شیرخشک و پوشک بچه می‌نالن رفتم یه نگاه به قیمتا انداختم خیلی گرون شده، یاد اون موسسه بچه‌های بی سر پرست که چند سال پیش این اقلام رو خریدیم براشون افتادم که میگفتن شدیدن نیاز دارن به این لوازم و روز به روز گرون میشه.»

سحر نیز توئیت زد: «از دولتی که نمیتونه قیمت پوشک و گوجه رو کنترل کنه، توقع نداشته باشید برای فرزندآوری و ازدواج برنامه‌های خاصی داشته باشه... میگن، چون پوشک گرونه میتونی بچه نیاری، کاش هیچ وقت بچه دار نشده بودم.»

علی انصاری به علت افزایش قیمت پوشک، داشتن فرزند را سرمایه داری دانست و نوشت: «از وقتی فهمیدم قیمت یک ماه پوشک بچه یک میلیون تومن شده، از خدا میخوام یه کوچولو به ما بده! خیلی با کلاسه، ژست سرمایه‌داری می‌گیریم!»

کاربری با نام محبوبه نیز توئیت زد: «یکی از دلایل من برای ازدواج این بود که بچه دار شم و الان با این قیمت پوشک اونم به خواب نمیبینم.»

نسترن نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «روسیه برای فرزند سوم خانه هدیه می‌دهد! ایران قیمت پوشک بچه را ماهانه بالا میبرد! اگر یه ماه بالاتر نبرد نایاب میکند تا بعد چندین برابرش کند!»

تولیدکننده: ۸۰ درصد مواد اولیه پوشک بچه وارداتی و وابسته به ارز است

یکی از تولیدکنندگان پوشک درباره افزایش قیمت‌های اخیر به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «از شهریور ماه تا کنون قیمت ارز بار‌ها افزایش یافته و با توجه به اینکه عمده مواد اولیه صنعت پوشک وارداتی است تاثیر مستقیم بر قیمت این کالا می‌گذارد. پیش از شهریور قیمت دلار نیمایی ۱۲ الی ۱۳ هزار تومان بود و طی مدت کوتاهی به ۳۲ هزار تومان هم رسید، بنابراین قیمت هر کالایی که وابسته به ارز است بطور طبیعی افزایش می‌یابد.»
 
این تولیدکننده ادامه می‌دهد: «هر چند قیمت دلار ارزان شده و به ۲۴ هزار تومان نیز رسیده است، اما مواد اولیه را با همان دلار ۳۰ هزار تومانی خریده‌ایم و نمی‌توانیم قیمت پوشک را به این سرعت ارزان کنیم. البته در صورت ثبات روند کاهشی قیمت دلار حتما قیمت پوشک ارزان خواهد شد.»

او در پاسخ به این سوال که چه سهمی از تولید پوشک کودک داخلی و چقدر وابسته به ارزاست اظهار می‌دارد: «حدود ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز برای صنعت پوشک در حال حاضر وارداتی است. در واقع منسوجات نبافته از ایران تامین می‌شود و این موفقیت بزرگی است، اما سایر موارد که حدود ۱۸ قلم می‌شود از خارج وارد می‌شود. مثلا «ای دی ال» که در اصل لایه جذب برای پوشک است با اینکه با دایره منسوجات نبافته ارتباط دارد، از خارج کشور تامین می‌شود. به همین دلیل با افزایش قیمت ارز، قیمت پوشک تحت تاثیر قرار می‌گیرد.»

علت گرانی پوشک از زبان دبیر انجمن محصولات سلولوزی

حسن زالی، دبیر انجمن محصولات سلولزی نیز درباره افزایش قیمت پوشک گفته: «مشکلی از جهت توزیع پوشک نداریم، در همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها موجود است، اما وقتی نرخ ارز تا این اندازه بالا می‌رود به همان نسبت کارخانه‌ها مجبور به افزایش قیمت کالا‌های خود هستند.»

دبیر انجمن محصولات سلولزی اظهار داشته: «همه در انتظار کاهش نرخ دلار هستیم، با تصمیماتی که وزیر محترم صمت در مورد رفع تعهدات ارزی و واردات مواد اولیه در مقابل صادرات گرفته است، امیدوار هستیم که قیمت ارز نیمایی پایین بیاید تا قیمت‌ها نیز کاهش بیابد.»

زالی گفته: «موافق افزایش قیمت نیستیم تا به جامعه ضرر برسد، همان نسبتی که ارز نیمایی افزایش پیدا کرده قیمت مواد اولیه پوشک هم افزایش می‌یابد. البته کمتر از آنچه ارز نیمایی افزایش پیدا کرده پوشک گران شده است.»

چه باید کرد؟

تجربه افزایش قیمت‌ها در کشور حاکی است که با افزایش قیمت دلار، کالا‌ها با رشد قیمتی مواجه می‌شوند، اما پس از کنترل بازار ارز و کاهش قیمت آن، تولیدکنندگان قیمت محصولاتشان را کاهش نمی‌دهند و با همان قیمت گران می‌فروشند.

در شرایطی که همه مسئولان عالی نظام بر ضرورت فرزندآوری وافزایش نرخ زاد و ولد در کشور تاکید می‌کند و آن را شرط توسعه و پیشرفت کشور در آینده می‌دانند و مجلس شورای اسلامی طرح‌هایی برای افزایش نرخ فرزندآوری ارائه می‌کند، نباید با افزایش قیمت کالا‌هایی که مرتبط با فرزندآوری است، خانواده‌ها را از فرزندآوری ناامید کرد، بلکه باید با کاهش هزینه پوشک، شیرخشک و امثال اینها، فرزندآوری را تسهیل کرد و موانع را از سر راه جوانانی که تمایل به بچه دار شدن دارند برداشت. در غیر این صورت در سیاست‌های افزایش جمعیت شکست خواهیم خورد و شاهد کاهش جمعیت جوان در کشور خواهیم بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار