کد خبر: 1024271
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸
در ایران حدود ۲۳ میلیون شاغل داریم که اگر زیرساخت‌های دورکاری فراهم آید و در این حوزه به مدیران و نیروی کار آموزش داده شود، می‌توان امید داشت که در کنار رشد بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها برای انجام کار، شیوع کرونا نیز در کشور کاهش یابد. در همین راستا رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت تنها شرط دورکاری در دستگاه‌ها فراهم بودن زیرساخت انجام دورکاری در دستگاه مربوطه است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: ۲۳ میلیون شاغل در کشور وجود دارد که در حوزه‌های دولتی، خصوصی، تعاونی و شبه‌دولتی فعالیت دارند، از آنجایی که اقتصاد ایران به شکل تقریباً سنتی اداره می‌شود و مدیران دولتی و شبه‌دولتی ضریب نفوذ قابل ملاحظه‌ای در حوزه مدیریت بیش از ۲۰ میلیون نیروی کار دارند، به نظر می‌رسد مدیران باید در حوزه رشد بهره‌وری از طریق استفاده از فناوری‌های الکترونیکی ارتباطی و اطلاعاتی تحت آموزش قرار بگیرند. هم‌اکنون به دلیل اداره سنتی حوزه اشتغال در کشور هزینه‌های قابل ملاحظه غیرضروری در حوزه انجام کار وجود دارد که با حذف این دست هزینه‌ها هم می‌توان حقوق کارکنان را افزایش داد و هم اینکه بهره‌وری را بالا برد، اما لازمه این مهم آن است که خود جامعه مدیریتی که عموماً اشخاص سنتی هستند یا تحت آموزش قرار گیرند یا اینکه مدیران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه‌های عریض و طویل، به‌ویژه دولتی و شبه‌دولتی انجام کار به واسطه استفاده از فناوری‌های الکترونیکی را تسهیل کنند.

در حال حاضر که کرونا شیوع یافته و این ریسک در دنیا وجود دارد که حتی به‌رغم مهار کرونا در آینده نیز ویروس‌های مهندسی شده‌ای از این دست جامعه بشری را گرفتار کند، جا دارد مقوله شیوع پاندمی‌های فراگیر در تمامی برنامه‌های توسعه‌ای لحاظ شود. مثلاً اگر تا دیروز تصور می‌شد نیروی کار باید در یک محل حاضر شود برای انجام کار یا برای صرفه‌جویی زمین و مصالح ساختمانی، ساخت مسکن کوچک در دستور کار باشد یا از ساخت راه‌آهن‌های کوچک درون و برون‌شهری حمایت می‌شد، زین پس باید در تمامی برنامه‌های توسعه‌ای تجدیدنظر شود و شیوع ویروس‌هایی، چون کرونا را در توسعه لحاظ کرد تا در صورت ظهور مجدد چنین ویروس‌هایی زندگی و فعالیت اقتصادی به واسطه استفاده از فناوری‌های نوین، سازه‌های بزرگ مسکن، مترو و ... در جامعه تداوم یابد. البته طبیعی است جامعه مدیریتی همچون همیشه در برابر تغییرات مقاومت کند، از این‌رو باید بزرگان کشور در این حوزه ورود کنند تا مقاومت جامعه مدیریتی که ذی‌نفع مدیریت سنتی هستند، شکسته شود و در آینده نیز اگر خدایی ناکرده ویروس‌هایی، چون کرونا ظهور کرد کشور آسیب نبیند. جمشید انصاری در گفتگو با ایسنا در خصوص مرجع تصمیم‌گیری درباره تعطیلی ادارات تهران تأکید کرد: اعلام تعطیلی هیچ ارتباطی به سازمان اداری استخدامی ندارد، بلکه مرتبط با ستاد ملی کروناست و اگر ستاد مقابله با کرونای تهران پیشنهادات خود را به ستاد ملی بدهد، این موضوع در آن ستاد بررسی می‌شود.

وی با اشاره به فراهم بودن امکان دورکاری کارکنان ادارات خاطرنشان کرد: در دولت مصوبه‌ای در زمینه شرایط دورکاری کارکنان دولت وجود داشت که پس از شیوع کرونا اصلاحاتی در آن انجام و به دستگاه‌ها ابلاغ شد. تنها شرطی که در این مصوبه وجود دارد، فراهم بودن زیرساخت انجام دورکاری در دستگاه مربوطه است. رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره مرجع تشخیص وجود زیرساخت دورکاری در دستگاه‌ها نیز گفت: در هر وزارتخانه و نه در ادارات کل، کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده است و دستگاه‌های تابعه هر وزارتخانه بر اساس سیاست‌های ابلاغی کمیته مربوطه عمل می‌کنند. انصاری اظهار کرد: برخی تصمیمی را که در فروردین اتخاذ شد و بر اساس آن، حضور یک‌سوم کارکنان کاهش یافت با دورکاری اشتباه می‌گیرند. در فروردین‌ماه صحبتی از دورکاری نبود، بلکه ستاد ملی کرونا اعلام کرد که تعطیل شوند و خود این ستاد نیز درباره پایان آن تصمیم‌گیری کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار