کد خبر: 1023174
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۰
دفتر موسیقی وزارت ارشاد از رشد صدور مجوز آثار موسیقایی خبر داد
رشد کمی آثار موسیقایی در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به زمان مشابه سال پیش نشان‌دهنده رونق تولید در این عرصه است، اما کیفیت آثار جای بررسی دارد
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: آمار منتشر شده توسط دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت ارشاد در مورد صدور تعداد مجوز‌های آثار موسیقایی نیمه نخست امسال نشان می‌دهد برخلاف رکود نسبی دیگر عوالم هنری، عرصه موسیقی با وجود شرایط پاندومی جهانی ویروس کرونا روند رو به رشدی را در حوزه تولید تجربه کرده است.

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار گزارشی مشروح، آمار تولید و انتشار آلبوم و تک‌آهنگ‌های دارای مجوز در شش ماهه نخست سال ۹۹ را اعلام کرده که بر اساس این آمار، در شش ماهه نخست امسال هزار و ۶۹۵ تک‌آهنگ، ۱۳۵ اثر تصویری یا نماهنگ و ۱۵۹ آلبوم مجوز انتشار گرفته‌اند. این آمار نشان می‌دهد در موسیقی سنتی ۴۸ آلبوم و ۹۱ تک‌آهنگ، در موسیقی پاپ ۴۶ آلبوم و هزارو ۲۱۲ تک‌آهنگ، در موسیقی کلاسیک ۱۴ آلبوم و ۳۹ تک‌آهنگ، در موسیقی نواحی ۱۰ آلبوم و ۵۳ تک‌آهنگ، در بخش تلفیقی ۳۹ آلبوم و ۲۹۲ تک‌آهنگ و در موسیقی کودک دو آلبوم و هشت تک‌آهنگ مجوز انتشار دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد با وجود فراوانی تک‌آهنگ‌ها در موسیقی پاپ، موسیقی سنتی از ساز و کار منسجمی برای انتشار آلبوم‌ها برخوردار بوده است، این در حالی است که در بازه شش ماهه ابتدایی سال گذشته هزار و ۷۸ تک‌آهنگ، ۱۲۷ نماهنگ، ۱۶۱ آلبوم و ۲۷۰ عنوان اجرای صحنه‌ای از دفتر موسیقی مجوز گرفته بودند. در بخش آلبوم‌ها پاپ ۳۰، سنتی ۶۰، کلاسیک ۹ محلی ۱۹ و تلفیقی ۴۳ اثر تولید شده بودند که رشد آثار این بخش در سال جاری نسبت به آمار سال گذشته قابل مشاهده است. در بخش تولید تک‌آهنگ نیز تعداد پاپ ۷۶۵، سنتی ۶۴، کلاسیک ۱۸، محلی ۲۷ و تلفیقی ۲۰۴ اثر تولید شده بودند که تعداد تولیدات این بخش در بازه زمانی شش ماهه امسال نیز در همه بخش‌ها با افزایش مواجه بوده است.

طی چند ماه اخیر که جهان با شیوع ویروس کرونا در حال کسب تجارب تازه‌ای است، بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی- هنری افول و رکود غیرقابل وصفی را پشت سر می‌گذارد. اولین و بدیهی‌ترین دلیل برای تبیین علل چنین رکودی ایجاد و اعمال شیوه‌نامه‌های بهداشتی است که از سوی محافل مختلف برای جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر این ویروس منحوس در بین مردم صورت می‌گیرد. از طرفی حضور تماشاگر و بیننده برای برنامه‌های فرهنگی- هنری که توسط هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری اجرا می‌شوند، بدون اغراق مانند اکسیژن برای نفس کشیدن است. سینما و موسیقی جزو پرمخاطب‌ترین عوالم هنری در همه جای دنیا شناخته می‌شوند که این مورد در کشور ما نیز صادق است. اوضاع سینما به دلیل شیوع ویروس کرونا و شرایط تحمیلی این بیماری به عرصه هنر هفتم باعث کاهش چشمگیر تولیدات، آثار سینمایی و تلویزیونی شده است. اگر چه سینماگران با اجرای شیوه‌نامه‌های ابلاغی از جانب ستاد مقابله با ویروس کرونا سعی می‌کنند اجازه توقف چرخه تولیدات این حوزه را ندهند، اما آمار و اعداد نمایانگر رکود بی‌سابقه تولیدات و مخاطبان عرصه سینما هستند.

در چنین اوضاعی آمار تعداد مجوز‌های اعطا شده از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد به فعالان موسیقی جهت تولید محتوا نشان می‌دهد تولیدات عرصه موسیقی در شش ماهه نخست امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته رشد قابل اعتنایی را تجربه کرده است. روند رو به رشد محصولات موسیقایی صرف‌نظر از کیفیت محتوایی آن‌ها در حالی رخ داده که حضور مخاطب و تماشاگر به دلیل پاندومی ویروس کرونا امکانپذیر نیست، با این حال بالا رفتن تعداد مجوز‌های داده شده به موزیسین‌ها و تهیه‌کنندگان موسیقی نشان می‌دهد فعالان این عرصه هنری توانسته‌اند خودشان را با شرایط جدید تطبیق دهند، اما اینکه فعالیت‌ها و آثارشان تا چه اندازه به گستره وسیع‌تری از مخاطبان ارائه شده و توانسته طیف محتوایی و کیفی بالاتری را درنوردد، موضوع قابل تأملی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار