کد خبر: 1022860
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱
آوار شدن ساختمان دو طبقه خیابان ابوذر به دلیل گودبرداری ۲۰‌متری برای ساخت بیمارستان فوق‌تخصصی زنان که به مرگ دو برادر کارگر منجر شد با دستگیری عاملان حادثه وارد مرحله‌ای تازه شد.
سرویس حوادث جوان آنلاین:  شامگاه پنج‌شنبه ۱۷‌مهر بود که آتش‌نشانان و مأموران پلیس از احتمال ریزش ساختمان‌های اطراف زمین هزار متری گودبرداری شده در خیابان ابوذر با خبر و راهی محل شدند.

بررسی‌ها نشان داد زمین حدوداً ۱۰۹۲‌متری که حدود ۲۲‌متر گودبرداری شده به علت عدم رعایت اصول ایمنی گودبرداری باعث شده ساختمان‌های ضلع شرقی و غربی آن ترک بردارد. همچنین پس از بررسی‌های فنی و تخصصی مشخص شد، هر لحظه امکان دارد ساختمان‌های اطراف ریزش کند و حادثه تلخ و هولناکی را رخ دهد. بنابراین مأموران پلیس و آتش‌نشانان اعضای تنها خانواده‌ای را که هنوز در آنجا مشغول زندگی بودند از آنجا خارج کردند.

دفن دو برادر زیر آوار

در حالی که اطراف گودبرداری نواره‌های هشدار کشیده شده بود و مأموران پلیس و عوامل آتش‌نشانی هم در محل حضور داشتند و از طرفی هم بررسی‌ها برای ایمن‌سازی محل گود‌برداری ادامه داشت. ساعت‌۷ صبح دو برادر به نام‌های امیر ابری ۲۵‌ساله و حسین ابری ۱۸‌ساله که نگهبان پروژه در حال ساخت بودند به سمت اتاقک نگهبانی دویدند. به گفته شاهدان چنین به نظر می‌رسید که دو برادر برای برداشتن سگ‌های‌شان که داخل اتاقک نگهبانی جا مانده بودند به طرف اتاقک رفتند که همان لحظه ساختمان مجاور ریزش کرد و دو برادر همراه سگ های‌شان زیر خروار‌ها خاک گرفتار شدند. با اعلام این خبر قاضی ساسان غلامی، بازپرس ویژه قتل دادسرای امور جنایی تهران همراه تیمی از کارآگاهان پلیس‌آگاهی راهی محل شدند و از سوی دیگر هم آتش‌نشانان و امدادگران خاکبرداری آوار را برای نجات جان دو برادر و افراد احتمالی دیگر که گفته می‌شد، علاوه بر آن‌ها دو نفر دیگر هم گرفتار شده‌اند، آغاز شد.

کشف جسد دو برادر

در حالی که تلاش برای نجات جان دو برادر ادامه داشت آتش‌نشانان چند ساعت بعد موفق شدند سگ‌های دو برادر را زنده از زیر خروار‌ها خاک بیرون بکشند. بنابراین روزنه امیدی برای نجات افراد گرفتار شده در تیم جست‌وجو روشن شد، اما هر دقیقه و ساعتی که از حادثه می‌گذشت امید به نجات دو برادر کم رنگ‌تر می‌شد تا اینکه ساعت یک بامداد روز جمعه آتش‌نشانان جسد برادر بزرگتر را از زیر خاک بیرون کشیدند و دو ساعت بعد هم جسد برادر کوچکتر کمی آنطرف‌تر کشف شد و هر دو جسد به دستور قاضی به پزشکی قانونی منتقل شد.

از آنجایی که بررسی‌های فنی حکایت از آن داشت ریزش ساختمان اطراف به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی و ضوابط خاص گودبرداری بوده است و همچنین مشخص شد در این رابطه شهرداری منطقه چندین بار به صورت کتبی و شفاهی به مسئولان پروژه تذکر داده‌اند، قاضی ساسان غلامی پنج‌نفر از مقصران حادثه شامل مالک زمین که دکتر عمومی است، مدیر پروژه خاکبرداری، مهندس ناظر، مدیر نیلینگ (مدیر ایمن سازی) و مسئول مالی به اتهام عدم رعایت نظامات دولتی در مرگ دو نگهبان ساختمان را بازداشت کرد.

بازجویی از متهمان در دادسرا

صبح دیروز پس از طرح شکایت اولیای‌دم دو برادر از مقصران حادثه مرگبار و همچنین شکایت ۱۱‌نفر از ساکنان ساختمان‌های اطراف که دچار خسارت شده بودند، پنج‌متهم برای تحقیق به دادسرای امور جنایی منتقل شدند و از سوی قاضی پروند مورد بازجویی قرار گرفتند.

پزشک عمومی که مالک پروژه ساخت بیمارستان فوق‌تخصصی زنان و زایمان است، در پاسخ به سؤال قاضی که چرا در این پروژه به این عظیمی اصول گودبرداری و ایمنی و نظامات مهندسی رعایت نشده که باعث مرگ دو مرد جوان شد، گفت: من تا الان پروژه‌های زیادی را انجام داده‌ام و گودبرداری این پروژه را از ۱۴‌ماه قبل آغاز کردیم که قرار است، بیمارستان ۶۴‌تخته فوق تخصصی زنان و زایمان احداث شود. ما در این مدت که حدود ۲۲‌متر گود‌برداری کردیم، سعی کردم همه مقررات را رعایت کنم و حتی دو نقشه بردار برای این کار استخدام کردم که بررسی دقیق‌تر و بیشتری صورت بگیرد و از طرفی هم مهندس ناظر بر پروژه نظارت می‌کرد و چنانچه مشکلی بود به ما گزارش می‌داد که مدتی قبل به خاطر ایمنی بیشتر خانه‌های اطراف را خریدیم و همه ساکنان آنجا را به جز یک خانواده تخلیه کردند که آن خانواده هم قبل از حادثه با کمک مأموران پلیس محل را تخلیه کرد.

شهرداری به ما دستور توقف نداده بود

وی در ادامه در پاسخ به سؤال قاضی که بر اساس سند ارائه شده شهرداری اردیبهشت امسال به شما به صورت کتبی تذکر داده که گودبرداری اصولی نیست و نظامات مهندسی رعایت نشده است و احتمال خسارت و حادثه است، چرا شما پروژه را تا زمان به‌کار‌گیری اصول ایمنی تعطیل نکرده بودید؟ گفت: شهرداری به صورت کتبی به من اعلام نکرده بود که پروژه را تعطیل کنم و اگر مدعی است سند ارائه کند و از طرفی هم هر زمانی ایراد می‌گرفت، ایراد بر طرف می‌شد. پس از تحقیق از مالک پروژه قاضی از مهندس ناظر بازجویی کرد.

باران باعث حادثه شد!

مهندس ناظر در پاسخ به سؤال قاضی که چرا براساس تذکرات شهرداری شما به عنوان مهندس ناظر پایدارسازی گودال فوق را انجام ندادید؟ گفت: ما پایدار‌سازی را انجام دادیم و زمانی هم که متوجه شدیم خانه‌های اطراف ترک برداشته است و احتمال ریزش دارد علاوه بر تخلیه ساختمان‌ها اقدام به شمع‌گذاری کردیم و حتی چاه‌های اطراف آنجا که به نظر می‌رسید، تعداد زیادی چاه در آنجا است با بتون‌ریزی پر کردیم تا جلوی رانش زمین گرفته شود. همه چیز طبق اصول پیش می‌رفت و هیچ مشکلی هم نبود و گودبرداری هم تمام شده‌بود، اما باران شب گذشته رفتار خاک را تغییر داد. یعنی در آن مکان چاه‌هایی وجود داشته که ما متوجه آن‌ها نشده بودیم که با بتون پر کنیم، به همین خاطر با باران شب قبل نفوذ آب به آنجا رفتار خاک تغییر کرد، از نظر ما غیر قابل پیش‌بینی بود، به همین خاطر ما فکر نمی‌کردیم که ساختمان اطراف ریزش کند.

پس از این قاضی پرونده در پاسخ به اظهارات مهندس ناظر گفت که حرف‌های شما قابل قبول نیست، چون پیش‌بینی خطرات و احتمال هر حادثه‌ای با توجه به نظامات مهندسی و ساخت و ساز بر عهده شما است و شما با توجه به جایگاه و وظیفه و تخصص باید جوابگو باشید. در ادامه دوباره مهندس همان اظهارات قبلی خود را تکرار کرد و مدعی شد که پایدار‌سازی درست انجام شده، اما باران باعث این حادثه شد. در ادامه همزمان با ادامه تحقیقات درباره این حادثه متهمان به دستور قاضی ساسان غلامی روانه زندان شدند.

همچنین قاضی در پایان دستور داد ضمن تعیین کارشناس دادگستری و اخذ نظریه کارشناسان آتش‌نشانی و گرفتن استعلامات شهرداری و تحقیق درباره روابط کار و کارگر و حوادث ناشی از کار از شاهدان عینی درباره حادثه تحقیق و دوربین‌های مداربسته محل حادثه هم بازبینی شود.

ریزش آوار با چشمان باز

با جستجوی ساده جمله «کشته در گودبرداری غیراصولی» در گوگل صفحه‌های بسیاری پیش چشم همگان قرار می‌گیرد که جان و مال شهروندان با گودبرداری‌های غیر اصولی به فنا می‌رود. همه این حوادث در حالی رقم می‌خورد که واحد‌های نظارتی بسیاری در شهرداری‌ها برای بررسی عملکرد این پروژ‌ها وجود دارد، اما ظاهراً قدرت تمکن مالی بالای صاحبان این پروژه‌ها و دست‌های دریافت کننده تا این جای کار توانسته حمایت‌های لازم از این رفتار‌های پرخطر را به پیش ببرد و نگاه قانون به رفتار مرتکبان را پس از حوادث مرگبار متوجه این تخلف‌ها کند. پرسش اساسی از صاحبان پروژه‌ها و مدیران شهری این است که آیا حاضرند یک شب خانواده خود را در خانه‌هایی که در جوار این گودبرداری‌های مرگبار دچار آسیب می‌شوند ساکن کنند؟ حالا که حادثه مرگبار رقم خورده عاملان آن با پرداخت دیه از مجازات فارغ می‌شوند و به رفتار پرخطر خود ادامه می‌دهند، بدون اینکه در ساختار‌های نظارتی و قانونی تغییری حاصل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار