کد خبر: 1022449
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲
در شرایط فعلی تحریم که با مشکل کمبود ارز در واردات موادغذایی و دارو مواجه هستیم، اختصاص ارز به واردات میوه با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شد. مدیرکل دفتر مقررات وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: میوه‌های وارداتی قرار نبود در بازار توزیع شود و فقط قرار است فراوری شده و صادر شود. رئیس هیئت مدیره بارفروشان نیز با تکذیب ورود میوه‌های قاچاق وارداتی به میدان مرکزی میوه و تره بار می‌گوید: «میوه‌های قاچاق با اتوبوس در میان خرده‌فروشان توزیع می‌شود، اگر حجره‌ای این میوه‌ها را وارد میدان کند، بازرسان اتحادیه حجره را پلمب می‌کنند.»
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: با وجود تنوع اقلیم و ظرفیت بالای بخش کشاورزی در کشور، نیازی به واردات میوه نداریم. این در حالی است که برخی افراد با نفوذ در بدنه دولت به سبب پرکردن جیب‌های خود، اقدام به واردات میوه می‌کنند که این امر ضربه مهلکی به تولید داخل می‌زند؛ چراکه در این صورت دیگر بهره‌برداران رغبتی به تولید نخواهند داشت.

در شرایط فعلی که اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه از یک سو و شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرز‌ها از سوی دیگر دست و پای مراوده با دیگر کشور‌ها را بسته است، دست‌های پشت پرده با استفاده از رانت و سودجویی به واردات پرتقال و گلابی از چین، انگور از شیلی، اووکادو از کنیا و ترکیه اقدام می‌کنند، در حالی که نیازی به تأمین این میوه از مبادی خارجی احساس نمی‌شود.

در حالیکه مسئولان دولتی در تأمین موادغذایی و دارو با کمبود ارز روبه‌رو هستند، این سؤال مطرح است که وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی چطور اجازه واردات این میوه‌ها و خروج ارز را داده‌اند؟

هر چند بسیاری از مسئولان این موضوع را تکذیب می‌کنند و معتقدند که ورود موقت میوه آزاد است و این موضوع به اشتباه در رسانه‌ها انعکاس داده شده است، اما نایب رئیس اتحادیه باغداران اذعان می‌کند که اگر واردات گلابی از چین و امریکا ورود موقت بوده، چطور سر از بازار درآورده است؟

در این خصوص ولی‌الله فریادرس مدیرکل دفتر مقررات و استاندارد‌های بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با فاصله کمی از اعلام شدن خبر آزاد شدن واردت میوه می‌گوید: «واردات میوه آزاد نیست و تنها ورود موقت میوه آزاد است که امری جدید نیز به حساب نمی‌آید. بر این اساس کالای وارد شده با پردازش یا بدون پردازش، به کشور مقصد صادر می‌شود و برای کشور ارزآوری ایجاد می‌کند. تاکنون هیچ تقاضایی حتی برای واردات موقت میوه از سوی تولیدکنندگان داده نشده و فرآیندی سفت و سخت برای ورود موقت دیده شده که تنها برای استفاده از مزایای ایجاد اشتغال و ارزآوری فرآوری مواد خام دیگر کشورهاست.»

اسدالله کارگر، اتحادیه خرده فروشان میوه و تره بار در گفتگو با «جوان» می‌گوید: «به جز چهار میوه که واردات آن آزاد است، سایر میوه‌های قاچاق مانند پرتقال، گلابی، انگور و اووکادو بسیار اندک در بازار خرده فروشی به فروش می‌رسد و از آنجا که نرخ مصوب ندارد، فروشندگان با هرقیمتی که بخواهند آن را عرضه می‌کنند.» وی تأکید می‌کند: «میزان این میوه‌ها بسیار اندک است و شاید فقط ۵ درصد بازار را تشکیل دهد.» همچنین دارایی نژاد، رئیس هیئت مدیره اتحادیه بار فروشان نیز می‌گوید: «میوه‌های قاچاق در میدان اصلی میوه و تره بار موجود نیست و این میوه‌ها با اتوبوس در سطح شهر‌ها توزیع می‌شود.» وی می‌افزاید: «اگر در غرفه‌ای این میوه‌ها دیده شود، بلافاصله حجره پلمب می‌شود.»

عرضه میوه‌های ورود موقت در بازار

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه نیازی به واردات میوه نداریم، می‌گوید: «تنوع میوه در کشور به حدی زیاد است که خواص میوه‌های گرمسیری را داراست. به عنوان مثال به رغم خروج قابل توجه ارز برای واردات موز، اما سیب تولید داخل خواص آن را داراست.»

شادلو با اشاره به اینکه واردات چهار قلم کالا میوه گرمسیری آزاد است، واردات میوه را نوعی خیانت به کشاورزان و کشور اعلام کرد و می‌گوید: «در شرایطی که تنوع میوه به حدی بالاست که سفره‌هایمان غنی است و کمبودی در عرضه گلابی داخل وجود ندارد، نیازی به واردات نداریم.»

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با بیان اینکه آماری از تعداد واردکنندگان گلابی در دسترس نداریم، می‌افزاید: اطلاعی از تعداد واردکنندگان نداریم و همواره این موضوع باید از وزارت صمت پیگیر شود که آیا واردات گلابی با مجوز قانونی وارد شده یا خیر؟

پشت‌پرده واردات گلابی چیست؟

اصغر یاوری عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار نیز در واکنش به واردات گلابی از امریکا و چین می‌گوید: «به رغم آنکه گلابی به اندازه کافی در کشور موجود است، اما متأسفانه واردات گلابی بدون هماهنگی با اتحادیه باغداران صورت گرفته است. با وجود آنکه گلابی به میزان کافی در کشور وجود دارد، اما نمی‌دانیم چه دست‌هایی پشت پرده است که اقدام به چنین کاری کردند؟»

یاوری با بیان اینکه گلابی تولید داخل جوابگوی نیاز کشور است، می‌افزاید: «اگرچه قیمت گلابی مقداری بالاست، اما نیازی به واردات نداریم. واردات گلابی از چین و امریکا با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت انجام شده است چراکه در شرایط فعلی تحریم با محدودیت ارزی مواجه هستیم، انتظار می‌رود تخصیص ارز به کالا‌های ضرور و دارو اختصاص یابد. با توجه به تنوع اقلیم و فراوانی تولید، حتی مخالف واردات میوه جز چهار قلم گرمسیری موز، آناناس، انبه و نارگیل هستیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار