کد خبر: 1021662
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲

رپورتاژ آگهی/ با دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش، حلق، بینی و فلوشیپ رینولوژی به گفت و گو نشستیم تا با بیماری سینوزیت بیشتر آشنا شویم.

یکی از بیماری هایی که افراد بسیار زیادی در طول فصول مختلف، خصوصا همراه با فصل های سرد سال با آن ممکن است مواجه شوند، بیماری سینوزیت است. از آن جایی که علائم سینوزیت و برخی از بیماری های دیگر مانند آلرژی و میگرن و یا حتی آنفولانزا در پاره ای از مواقع، می تواند مشابه باشد، که در این شرایط بهتر است هر چه سریعتر به نزد پزشک رفت و برای درمان، مشورت گرفت. در سال جاری با شیوع کرونا، یک نگرانی در رابطه با بیماری های فصول سرد بر نگرانی های مردم، افزوده شده است.

از آن جایی که برخی از علائم سینوزیت و کرونا به هم شباهت دارند بهتر است که برای جلوگیری از اشتباه گرفتن این دو بیماری با هم و تشدید نگرانی ها، شناخت مان را در رابطه با این بیماری افزایش دهیم.

سینوزیت معمولا چه زمانی رخ می دهد؟

سینوزیت زمانی رخ می دهد که مجاری سینوسی بسته شوند و در نتیجه ترشحات موکوسی تولیدشان، بیش از حد شود.

سینوس چیست؟

در  استخوان های گونه، کف جمجمه و پیشانی تمامی افراد، حفره هایی مملو از هوا وجود دارد که سینوس نامیده می شود.البته به غیر از هوا، ترشحات مخاطی موسوم به موکوس نیز درون سینوس ها وجود دارد.

سینوزیت چیست؟

همانطور که پیش تر ذکر شد، اگر سینوس ها بسته شوند، ترشح موکوس افزایش می یابد و زمینه برای حمله ویروس، قارچ و باکتری های مختلف به سینوس ها فراهم می شود و آن ها در وضعیت التهاب و عفونت قرار می دهد.

در اصطلاح پزشکی التهاب و عفونتی سینوس ها، سینوزیت نامیده می شود.

آیا سینوزیت تنها شامل یک نوع بیماری است؟

معمولا دو نوع سینوزیت وجود دارد؛ سینوزیت حاد و سینوزیت مزمن

سینوزیت حاد: سینوزیت حاد معمولا به مدت چهار هفته و یا کمتر به طول می انجامد و بر اثر عوامل ویروسی و باکتریایی رخ می دهد.

سینوزیت مزمن: سینوزیت مزمن نسبت به سینوزیت حاد، بیشتر طول می کشد و ممکن است تا سه ماه و یا حتی بیشتر نیز ادامه پیدا کند. سینوزیت مزمن معمولا بر اثر ابتلا به عفونت قارچی و یا باکتریایی رخ می دهد.

معمولا سینوزیت با چه علائمی بروز پیدا می کند؟

دکتر رزیتا جعفری به این نکته اشاره کرد که علائم سینوزیت حاد و مزمن تا حدودی مشابه هم هستند اما در سینوزیت مزمن شدت بروز علائم، کمتر و ملایم تر است. نکته دیگری که در رابطه با علائم سینوزیت مطرح می باشد آن است که علائم سینوزیت در افراد بالغ، عموما پس از ابتلا به سرماخوردگی خود را نشان خواهند داد. این نشانه ها پس از گذشت نزدیک به یک هفته، وخیم تر می شوند.

عوارض این بیماری چیست؟

شایع ترین عوارض سینوزیت را در ادامه بر خواهیم شمرد.

کاهش یافتن قدرت بویایی که در برخی مواقع، منجر به از دست رفتن کامل بویایی به طور موقت خواهد شد.
سرفه های مکرر که در هنگام شب، افزایش خواهند یافت.
احساس کسالت، ضعف و بی حالی
بروز تب
احساس درد در نواحی زیر چشم ها، سر و دندان ها
احساس درد و خارش در ناحیه گلو
آبریزش بینی شدید و مداوم

سیینوزیت را بهتر بشناسیم

 کمی در رابطه با درمان سینوزیت توضیح دهید

اینکه برای درمان سینوزیت از چه داروهایی استفاده شود بستگی به این دارد که بروز علائم آن تا چه حد شدت داشته باشد. معمولا برای درمان سینوزیت های حاد که بر اثر عوامل ویروسی رخ می دهند، آنتی بیوتیک تجویز نمی شود چرا که مکانیسم بدن باعث می شود، عفونت ها به طور خود به خود از بین بروند. در صورتی که علائم شدید شوند و بروز آن ها طولانی مدت تر از حد انتظار باشد پزشک، برای درمان بیمار آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

معمولا پزشکان پس از بروز حالت های زیر، آنتی بیوتیک را تحویز می کنند:

اگر با گذشت زمان، علائم و عوراض سینوزیت افزایش یابند و اوضاع بیمار وخیم تر شود.
تب بیمار مزمن و بسیار شدید باشد.
در ناحیه دور چشم تورم ایجاد شود.
درد ناحیه سر و صورت به شدت، زیاد باشد.
علائم بیماری به جای درمان، عود کنند.

توصیه جدی که در این رابطه وجود دارد آن است که بیماران باید از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها خودداری کنند و از سوی دیگر، در صورت صلاحدید پزشک برای مصرف آنتی بیوتیک به منظور درمان سینوزیت، باید مصرف این داروها را به طور منظم تا اتمام دوره، انجام دهند.

نکات مراقبتی در طول درمان سینوزیت

خود بیمار، علاوه بر درمان دارویی تجویز شده از سوی پزشک، چه نکاتی را باید رعایت کند؟

علاوه بر مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی خوب، رعایت برخی از نکات در زمان ابتلا به عفونت سینوزیت، تاثیر جدی بر درمان و کاهش درد و عوارض این بیماری دارد.

شرایطی که بیمار در طول دوره درمان سینوزیت باید رعایت کند عبارتند از:

قرار دادن حوله گرم و مرطوب روی صورت در چند تایم مختلف در طول روز
مصرف مایعات به میزان بالا
بخور مداوم
حمام گرفتن با آب داغ
استفاده از اسپری نمکی بینی

چه عواملی احتمال بروز سینوزیت را افزایش می دهند؟

سیگار کشیدن

فعالیت مژک های ریزی که در زیر حلق و بینی افراد مختلف وجود دارد، با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و یا سیگار کشیدن می تواند منجر به خشکی مخاط بینی و سینوس ها و در نتیجه بروز عفونت شود.

شنا کردن و شیرجه زدن در استخر

آب های آلوده ای که در استخر وجود دارند، همزمان با شنا کردن و شیرجه زدن در استخر، می توانند با فشار وارد مجاری سینوسی شوند و عفونت ایجاد کنند.

پرواز در ارتفاعات بالا

تغییرات فشار هوا، در پروازهایی که در ارتفاعات بسیار بالا انجام می شوند، می توانند باعث بسته شدن مجازی سینوسی و ایجاد فشار منفی و افزایش ترشحات مخاطی در آن ها شوند.

کمی در رابطه با تفاوت سینوزیت و آلرژی برایمان توضیح دهید:

یکی از اشتباهات عمده در رابطه با بیماری سینوزیت آن است که گاهی مردم، سینوزیت آلرژیایی را با سینوزیت عفونی اشتباه می گیرند.

در صورتی که گرفتگی به علت آلرژی رخ داده باشد، پزشکان از نامیدن آن با عنوان سینوزیت خودداری می کنند و آن را رینیت آلرژیک می نامند. حتی گاهی میگرن نیز ممکن است با سردردهای سینوزیتی اشتباه گرفته شود. بهتر است تشخیص اینکه عامل بروز برخی از علائم، چه مشکلی است را به پزشک بسپاریم و از تشخیص و درمان های خودسرانه بپرهیزیم. چرا که درمان سینوزیت، آلرژی و میگرن، کاملا متفاوت از هم می باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار