کد خبر: 1020128
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
طی ۲۴ ساعت منتهی به ۲۹ شهریور ماه و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۸۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۴۹ نفر از آن‌ها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴۱۹ هزار و ۴۳ نفر رسید. در همین زمان، ۱۶۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۱۱۸ نفر رسید. همچنین ۳ هزارو۸۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۳۵۷ هزار و ۶۳۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با مرگ ۱۶۶ بیمار دیگر طی ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۲۹ شهریور ماه آمار جانباختگان کرونا در کشور از ۲۴ هزار نفر گذشت و به طور رسمی وارد موج سوم کرونا شدیم. افزایش ابتلا به کرونا در موج سوم افزایش مرگ و میر را هم در پی خواهد داشت و حتی ممکن است در آبان ماه با بحران مرگ روزانه ۶۰۰ نفر هم مواجه شویم. آنطور که عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا می‌گوید همین حالا هم در مراکز درمانی دیگر جایی برای بستری بیماران نیست. حالا وزیر بهداشت در کنار برنامه‌ریزی برای تولید واکسن ایرانی کرونا، از تلاش برای پیش خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا از یک شرکت هندی خبر می‌دهد، اما برخی متخصصان دیگر همچون رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری معتقدند برای جلوگیری از فاجعه جدید باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و حواس خود را سرگرم اخبار واکسن و دارو نکنیم.

طی ۲۴ ساعت منتهی به ۲۹ شهریور ماه و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۸۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۴۹ نفر از آن‌ها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴۱۹ هزار و ۴۳ نفر رسید. در همین زمان، ۱۶۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۱۱۸ نفر رسید. همچنین ۳ هزارو۸۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۳۵۷ هزار و ۶۳۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

افزایش موارد ابتلا با کاهش رعایت پروتکل‌ها

طبق آخرین بررسی‌های انجام شده، میزان استفاده از ماسک در کشور سیر نزولی دارد و همزمان با این روند کاهشی، شاهد افزایش موارد ابتلا و بستری روزانه در اغلب استان‌های کشور هستیم.

به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأثیر مستقیمی بر شدت شیوع بیماری کووید ۱۹ دارد و نقش استفاده از ماسک به عنوان مهم‌ترین عامل بازدارنده از انتقال ویروس کرونا، همواره مورد تأکید مسئولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان است. وی افزود: «بر اساس آخرین بررسی‌های انجام‌شده در هفته گذشته، میزان استفاده از ماسک توسط مردم در مراکز و اماکن عمومی ۱۲ /۵۹ درصد گزارش شده که با کمال تأسف شاهد کاهش ۴۵/۱۶ درصدی میزان استفاده از ماسک نسبت به هفته قبل از آن هستیم. همچنین میزان استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی ۲/ ۶۴ درصد گزارش شده که کاهش ۳/ ۸ درصدی را نشان می‌دهد.»

لاری تصریح کرد: «همچنین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته گذشته به پایین‌ترین میزان خود در شش هفته قبل از آن رسیده‌است.» رئیس‌جمهور هم در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر در کشور پایین آمده و این نگران‌کننده است. این میزان از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش یافته که اگر این روند ادامه یابد از هفته‌های آتی شاهد افزایش ابتلا و پس از آن افزایش مرگ‌ومیر خواهیم بود.»

پیش‌خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا

سعید نمکی، وزیر بهداشت در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص آخرین اقدامات وزارت بهداشت برای تأمین واکسن کرونا اظهار داشت: «یک شرکت هندی ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا به امریکایی‌ها پیش‌فروش کرده‌است، مدیر عامل این شرکت فردی ایرانی‌الاصل زرتشتی است که به ما قول داده‌است ۲۰ میلیون دوز واکسن را با قیمت پایین‌تر به ما بفروشد.»

وی همچنین از تلاش تیم‌های تحقیقاتی کشورمان برای تولید واکسن کرونا خبر داد و تصریح کرد: «به نتایج مثبت این تحقیقات خیلی امیدواریم.»

بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند

مینو محرز، عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور تصریح کرد: «بعد از مسافرت و مراسم‌های عزاداری تعداد مبتلایان به کرونا افزایش یافته‌است. در مراکز درمانی به حدی مراجعه‌کننده فراوان است که دیگر جایی برای بستری بیماران نیست. از سوی دیگر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باعث بروز مشکلات متعدد شده است.»

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم با اشاره به افزایش تقاضای بستری در بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری از اواخر هفته گذشته گفت: «متأسفانه آمار مراجعه به اورژانس از حدود ۶۸ نفر در چند روز گذشته، این روز‌ها به حدود ۲۰۰ نفر در روز رسیده، به گونه‌ای که مردم برای بستری در اورژانس صف کشیده‌اند و فشار کاری شدیدی طی چند روز اخیر شروع شده‌است.» رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه تخت خالی برای پذیرش بیماران جدید نداریم، گفت: «مدتی تناسب و تعادل بین ترخیص و بستری بیماران کرونایی برقرار شده‌بود که متأسفانه از اواخر هفته گذشته مجدداً این تعادل برهم خورده و برای پذیرش در اورژانس تخت خالی نداریم.»

به گفته وی تجربه هفت ماه گذشته نشان داده که وقتی اپیدمی وارد موج می‌شود، مانند موج اول و دوم، موج سوم شدیدتر خواهد بود و موج سوم بین یک تا دو هفته طول خواهد کشید، بنابراین به طور خیلی جدی از مردم خواهش می‌کنم که پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند، از مسافرت‌ها، حضور در تجمعات غیرضروری و رفتار‌های غیربهداشتی خودداری کنند.

احتمال روزی ۶۰۰ مرگ کرونایی

طبرسی خطاب به مسئولان تأکید کرد: «نباید صبر کنیم که شرایط بحرانی شود و بعد به دنبال حل آن بحران باشیم. شیوع موج سوم از اواخر هفته گذشته آغاز شده و اگر به همین منوال پیش برویم، طبق تخمین دکتر حریرچی، در آبان ماه مرگ و میر ناشی از کرونا به ۶۰۰ نفر در روز می‌رسد، البته امیدواریم که این تخمین هیچ‌وقت محقق نشود، ولی اگر برنامه ریزی درستی نداشته باشیم و این تخمین واقعی شود، واقعاً یک فاجعه در کشور رخ می‌دهد.» وی با بیان اینکه مطالعات درباره واکسن کرونا در کشور‌های مختلف در حال انجام است، ولی دستیابی به نتیجه قطعی و تولید انبوه واکسن زمان‌بر است، ادامه داد: «چیزی که مشخص است این است که امروز که موج سوم شروع شده، حداقل تا چهار ماه آینده باید برای جلوگیری از فاجعه جدید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و حواس خود را سرگرم اخبار واکسن و دارو نکنیم.»

هشدار نسبت به افزایش مرگ و میر‌ها در موج سوم

طبرسی با اشاره به اینکه طی چند روز اخیر شاهد مواردی از ابتلای دانش‌آموزان و معلمان بودیم، تصریح کرد: «در حال حاضر توصیه می‌شود که آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها به صورت مجازی باشد تا بتوانیم از این فاز بگذریم؛ چراکه اگر نتوانیم آن را کنترل کنیم، شرایط بدی پیش رو خواهد بود.» مسعود مردانی دیگر عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با هشدار نسبت به افزایش مرگ و میر‌ها در موج سوم گفت: «زمانی‌که موارد ابتلا به بیماری افزایش یابد، طبیعتاً موارد بستری هم بالا می‌رود. حال هر چقدر میزان بستری بیشتر شود، میزان انتقال بیماران بدحال به آی سی یو بیشتر شده و ۵۰ درصد از بیمارانی که وارد آی سی یو می‌شوند، از بین می‌روند. همچنین ۹۰ درصد از بیمارانی که به ونتیلاتور متصل شوند نیز از بین می‌روند.»

وی با طرح سه سناریو درباره وضیت کرونا در پاییز و همزمانی آن با آنفلوآنزا رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از حضور در جمع و مسافرت را تنها راهکار پیش‌رو برای در امان ماندن از هجوم کرونا و آنفلوآنزا دانست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
0
0
باید علت افزایش ها و مرگ و میرها باید با یک کارگروه علمی دقیقا مورد بررسی قرار گیرند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار