کد خبر: 1019483
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
کارشناسان که از مدت‌ها قبل پاییز را فصل خطرناک کرونا برمی‌شمردند، حالا به طور جدی‌تر از همنشینی آنفلوآنزا و کرونا می‌گویند. علایم این دو بیماری مشابه است و همین موضوع هم کار را پیچیده‌تر کرده‌است. همچنان ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی مهم‌ترین راه پیشگیری از کرونا است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: شمار مبتلایان به کروناویروس جدید در جهان تا روز گذشته به ۲۹ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۷۴۰ نفر رسیده و مرگ ۹۲۸ هزار و ۲۸۷ نفر نیز در اثر این بیماری تأیید شده‌است. بنابر تازه‌ترین آمار‌ها همچنین ۲۰ میلیون و ۳۰ هزار و ۷۹۱ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ تاکنون بهبود یافته‌اند. روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ که تاکنون در ۲۱۳ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا و ایران قربانی می‌گیرد. در میان ۷ میلیون و ۲۲۵ هزار و ۶۶۲ مورد ابتلای فعال در سراسر جهان، ۹۹ درصد موارد یعنی ۷ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۱۸۳ نفر وضعیت خفیف داشته‌اند و تنها ۶۰ هزار و ۴۷۹ مورد معادل یک درصد از کل موارد در وضعیت وخیم قرار دارند.

روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: از روز یک‌شنبه تا ۲۴ شهریور و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۶۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۸۲ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۰۴ هزار و ۶۴۸ نفر رسید.

سیما سادات لاری افزود: متأسفانه در طول در این بازه زمانی ۱۵۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۳ هزار و ۳۱۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۳هزارو۷۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته لاری، تا کنون ۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۸۴۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است.

۱۳ استان کشور در وضعیت قرمز

بر اساس آخرین اطلاعات آماری کرونا از سوی سخنگوی وزارت بهداشت در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

هشدار در خصوص همپوشانی کرونا و آنفلوآنزا

در آستانه آغاز فصل سرد متخصصن نگران شیوع بیماری آنفلوآنزا هستند که بیشتر علائم این بیماری مشابه کووید ۱۹ است. این امر درمان و مراقبت‌های پیشگیرانه بیشتری را می‌طلبد، در این خصوص عادل فلاح، متخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار نسبت به افزایش آمار مرگ و میر متأثر از همپوشانی کروناویروس و آنفلوآنزا هشدار داد.
وی به خطرناک بودن همپوشانی آنفلوآنزا و کرونا اشاره کرد و افزود: اگر فردی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شده و دچار بیماری آنفلوآنزا نیز بشود به دلیل اینکه کروناویروس واکسن ندارد، با عوارض خاص هر کدام از این دو بیماری مواجه خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه هر دو بیماری کووید ۱۹ و آنفلوآنزا روی سیستم تنفسی تأثیرگذار بوده و عملکرد سیستم تنفسی را مختل می‌کنند، اظهار کرد: همپوشانی این دو بیماری روی بدن یک انسان موجب تشدید علائم و نهایتاً افزایش آمار مرگ و میر خواهد شد.

وی افزود: اگر در سیستم درمانی و بیمارستانی، یک بیمار مبتلا به آنفلوآنزا بستری شد باید به شدت مراقب باشیم که این بیمار به کرونا مبتلا نشود، یا برعکس اگر یک بیمار مبتلا به کووید ۱۹ تحت مراقبت‌های درمانی قرار گرفت باید به گونه‌ای عمل کرد که با آنفلوآنزا درگیر نشود.

وی افزود: اختلال در حس بویایی و چشایی از جمله علائمی است که مختص بیماران کرونایی است و در این دسته از بیماران بیشتر مشاهده می‌شود، در صورتی که در آنفلوآنزا اختلال در حس بویایی و چشایی کمتر دیده می‌شود. تب بالا بیشتر در بیماران آنفلوآنزایی دیده می‌شود، در حالی که تب بالا در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ کمتر است. البته این دو بیماری در برخی علائم نظیر سردرد، خستگی و ضعف مشترک هستند.

اهدای ۶۷هزارو۵۰۰کیت‌آزمایشگاهی کرونا به ایران

سازمان جهانی بهداشت (WHO) کیت‌های آزمایشگاهی برای انجام بیش از ۶۷هزارو۵۰۰ تست الایزا جهت شناسایی و اندازه‌گیری پادتن کووید ۱۹ را به جمهوری اسلامی ایران تحویل داد. این کیت‌ها توسط انستیتو رابرت کخ آلمان اهدا شده‌است و برای مقاصد پژوهشی و غربالگری در کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بنابر اعلام روابط عمومی نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران، بخشی از کیت‌ها به توصیه کارگروه سرواپیدمیولوژی وزارت بهداشت به سازمان ملی انتقال خون ایران تحویل داده شد تا در ارزیابی کیفیت پلاسما‌های اهدایی مورد استفاده قرار گیرد. تعدادی از کیت‌ها نیز جهت تحقیق روی ایمنی جمعیت‌های حساس و ارزیابی کیفیت کیت‌های تولید داخل به انستیتو پاستور ایران و همچنین به مرکز تحقیقات عفونی اطفال در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به منظور انجام تحقیق در مورد شیوع کووید ۱۹ در بین کودکان تحویل داده‌شد. مابقی کیت‌ها نیز در انبار سازمان ملی انتقال خون نگهداری می‌شوند تا بر اساس تصمیمات کمیته توزیع شوند.

امید به تولید دارو و واکسن مؤثر در پیشگیری و درمان کووید ۱۹ در مجامع علمی جهان و ایران در حال پیگیری است، اما تاکنون دارو و واکسن مؤثری که تأیید جهانی را دریافت کرده‌باشد، تولید نشده‌است و همچنان ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از رفتار‌های پر خطر، بهترین و مؤثر‌ترین روش برای مقابله و کنترل این بیماری به حساب می‌آید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار