کد خبر: 1017070
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۰
در پی بالاگرفتن تنش‌ها میان آنکارا و آتن، سخنان رئیس‌جمهور ترکیه درباره امکان وقوع درگیری نظامی در منطقه از یک سو و مشارکت فرانسه و ایتالیا در رزمایش یونان از سویی دیگر عملاً از شکاف میان ترکیه و دیگر شرکایش در سازمان ناتو پرده برداشته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اختلافات میان ترکیه و یونان بر سر منابع انرژی در دریای مدیترانه شرقی و سواحل قبرس مدت‌هاست که به عاملی برای تنش میان طرفین تبدیل شده است تا جایی که اتحادیه اروپا و کشور‌های همجوار نیز وارد این مناقشه شده‌اند. تنش‌های اخیر بین دو کشور پس از آن شدت گرفت که آنکارا یک کشتی اکتشافی را به منطقه اعزام کرد؛ اقدامی که دولت آتن آن را غیرقانونی نامید. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهار شنبه با تأکید بر اینکه کشورش در دریای مدیترانه هیچ امتیازی به یونان نمی‌دهد، گفت: «ما درباره چیزی که مال ماست، سازش نمی‌کنیم. هرچه را که تشخیص دهیم لازم است، انجام می‌دهیم. ما از همتایان خود دعوت کردیم آگاه باشند که هر خطایی می‌تواند به نابودی آن‌ها منجر شود. ترکیه در آب‌های دریایی اطراف کشور حق دارد. از همتایان خود می‌خواهیم از اشتباه اجتناب کنند.» رئیس‌جمهور ترکیه همچنین هشدار داد که آنکارا آماده انجام هرگونه اقدام نظامی و سیاسی برای حفاظت از حقوق خود است.

اروپا در کنار یونان

در بحبوحه تنش‌ها میان ترکیه و یونان، فرانسه و ایتالیا از بامداد روز سه شنبه در جنوب قبرس در شرق دریای مدیترانه رزمایش مشترکی را آغاز کردند. در تصاویری که وزارت دفاع یونان از این رزمایش مشترک منتشر کرده، چندین ناوچه، زیردریایی، هواپیما و نیرو‌های عملیات ویژه به چشم می‌خورد. نیکوس پاناگیوتوتولوس، وزیر دفاع یونان در بیانیه‌ای درباره این رزمایش اعلام کرد که هدف از آن «نشان دادن عزم چهار کشور اروپایی مدیترانه درباره حاکمیت قانون به عنوان بخشی از سیاست کاستن از تنش‌ها است.» همزمان با برگزاری این رزمایش که نوعی جانبداری اروپا از یونان تلقی می‌شود، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز در حالی که روز سه شنبه در سفر به منطقه از آمادگی آنکارا و آتن برای گفتگو برای کاهش تنش در بد‌ترین مناقشه بر سر منابع انرژی در آب‌های دریای مدیترانه خبر داد، گفت: «آلمان و اتحادیه اروپا در کنار یونان می‌ایستند. هر دو کشور به این اتفاق نظر رسیدند که تنها راه دستیابی به تفاهم آغاز مذاکرات است و دو کشور باید در آن دیدگاه‌های متفاوت خود را عنوان کنند.»‌ماس در آنکارا و در کنار مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: «هیچ‌کس به دنبال حل و فصل این مناقشه از طریق نظامی نیست، چون این یک دیوانگی محض است.» وزیر امور خارجه آلمان درعین حال در واکنش به برگزاری مانور‌های نظامی، چنین اقدامی را بازی با آتش دانست و هشدار داد که هرگونه تنش کوچکی می‌تواند به فاجعه‌ای منجر شود. قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا ۲۷ و ۲۸ اگوست (۶ و ۷ شهریور) به بررسی این مسئله بپردازند و ماس در شرایطی از مذاکره برای حل بحران خبر می‌دهد که یکی از مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته که جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه تمامی گزینه‌ها اعم از تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه و پایان دادن رسمی به وضعیت این کشور به عنوان کاندیدی برای عضویت در اتحادیه اروپا را مدنظر قرار خواهد داد.

موضع‌گیری نه چندان سازنده ناتو

در حالی که انتظار می‌رفت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره مناقشه مزبور موضع‌گیری قاطعی داشته باشد، ینس استولتنبرگ، دبیرکل این سازمان، پیش از نشست وزرای دفاع اتحادیه اروپا، با حمایت از اقدامات آلمان در تنش‌زدایی، به فراخواندن ترکیه و یونان به مذاکره بسنده کرد.

با این حال وزرای خارجه دو کشور همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند. چاووش‌اوغلو که رئیس‌جمهور کشورش درگیری نظامی را نیز بعید ندانسته بود، گفت که تنها زمانی این گفتگو‌ها انجام می‌شود که آتن از درخواست‌های خود دست بردارد، چون اصلاً واقع‌بینانه نیست که از ترکیه انتظار داشته باشد با تهدید به تحریم، از حقوق خود در منطقه دست بردارد. نیکوس دندیاس، همتای یونانی وی نیز گفت که کشور به دنبال مذاکره با ترکیه است، اما نه با تهدید. آتن آماده دفاع از حقوق خود است و مناقشه مذکور مسئله‌ای برای تمام اتحادیه اروپا و امنیت آن قلمداد می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار