کد خبر: 1014772
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۳
تشکل‌های دانشجویی طبق روال همیشه برنامه‌های مختلفی از آموزشی گرفته تا دوره‌های مطالعاتی و فرهنگی و اردو‌های جهادی را نه‌تن‌ها برای اعضای دفاتر خودشان بلکه برای دیگر دانشجویانی که مایل به شرکت در این برنامه‌ها هستند، تدارک می‌بینند. برنامه‌هایی که بخش‌های مختلفی اعم از دوره آموزشی، طرح مطالعاتی، اردوی جهادی و... را شامل می‌شود
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: برگزاری سه کنکور بسیار مهم از کارشناسی تا دکتری مرداد ماه امسال را داغ‌تر از سال‌های قبل کرده است. تشکل‌های دانشجویی هم تابستان هر سال انبوهی از برنامه‌های فرهنگی برای دانشجویان تدارک می‌دیدند که این برنامه‌ها و کنکور‌ها حالا تحت تأثیر کرونا قرار گرفته‌اند. مرداد امسال دانشجویان با حواشی زیادی دست به گریبان هستند. با وجود مخالفت‌های بسیار، هفته نخست مرداد کنکور مقطع دکتری برگزار شد تا مسیر برگزاری کنکور کارشناسی ارشد در هفته دوم مرداد هم هموار شود. برخی دیگر از دانشجویان هم انرژی خود را صرف رزرو یا تخلیه خوابگاه کردند که امسال حواشی زیادی برای دانشجویان داشت.

فعالیت جهادی تعطیل نشد

مخالفت با برگزاری کنکور از کارشناسی تا دکتری در حالی بود که داوطلبان به خصوص در رشته‌های پرطرفدار برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده بودند و برایشان تعویق امتحان ناخوشایند بود. عقب افتادن کنکور نه تنها موجب رهایی از وضعیت کرونا نمی‌شد بلکه استرس و وضعیت زندگی داوطلبان را نیز همچنان تا روز برگزاری تحت‌الشعاع قرار می‌داد.

فعالیت‌های جهادی هم نه به سرعت گذشته، اما همچنان با همت دانشجویان برقرار است. در تازه‌ترین مورد به همت قرارگاه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) طرح احسان و تعاون به مناسبت اعیاد غدیر و قربان برگزار و ۴۰۰ بسته ارزاق میان خانواده‌های نیازمند توزیع شد. هر بسته ارزاق به مبلغ ۳۶۰ هزار تومان شامل مواد غذایی بود که دانشجویان زیادی برای شرکت در این طرح کمک‌های خود را واریز و در این طرح مشارکت کردند.

پس از برگزاری آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد؛ برخی دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی پیام و عکس فرستادند که در بخش‌های مهمی پروتکل رعایت نشده است و امکان رعایت پروتکل‌ها در بخش‌های زیادی از کشور وجود ندارد.

وقتی دانشگاه کعبه می‌شود

کاربران این پرسش را مطرح می‌کردند که «مناطق محرومی که آب ندارند، چطور می‌توانند پروتکل‌های پنجگانه بهداشتی را کامل رعایت کنند؟ امکان اجرای پروتکل نیست. وزیر علوم اگر جوسازی کند که در تمام حوزه‌ها پروتکل بهداشتی رعایت شده است، اما دانشجویان مناطق محروم صحنه‌های دیگری را مشاهده کردند.»

یکی از کاربران در صفحه توییترش به نکته جالبی اشاره کرده و نوشته بود: «وقتی ریه‌ت درگیر شده و احتمال داره زنده نمونی، آزمون رو میارن تو بیمارستان برگزار میکنن که آزمون نداده از دنیا نری!

این کمدی تنها از جامعه‌ای حاصل میشه که دانشگاه رو کعبه خودش کرده. کعبه‌ای که توش رو با بت‌های بی‌خاصیت پر کردن و قبیله قریش داره از هدایایی که احمق‌ها به پای این بت‌ها می‌ریزن پولدارتر و پولدارتر میشه. احمق‌ها فکر می‌کنن نیازی به محمد ندارن.»

تخریب پایه‌های آموزش کارشناسی

محمدمهدی طهرانچی هم در یادداشت قابل توجهی در اینستاگرام خود نوشت:

«برگزاری کنکور برای ورود به تحصیلات تکمیلی بدین معناست که سوابق تحصیلی دانشجو طی چهار سال کارشناسی و دو سال کارشناسی‌ارشد، نمی‌تواند معیار خوبی برای ورود به مرحله بعد باشد و لازم است دانشجو برای ورود به تحصیلات تکمیلی در یک آزمون تستی شرکت کند، آزمونی که اقتصادی عجیب پیرامونش شکل گرفته است. جالب است بدانید دانشگاه‌های مطرح دنیا به همین دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی‌اش پذیرش می‌دهند!

در میان اعضای هیئت علمی که نظاره‌گر کیفیت دانشجویان ورودی تحصیلات تکمیلی هستند اتفاق نظر کامل بر ناکارآمدی کنکور تحصیلات تکمیلی وجود دارد و امروز باید اعتراف کرد همان بلایی که کنکور کارشناسی بر سر آموزش و پرورش آورده با برگزاری کنکور تحصیلات تکمیلی بر سر آموزش عالی آمده است.

چرا سوابق تحصیلی و نمرات مستمر ترمی دانشجو در دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد نمی‌تواند اعتبار بخش وضعیت دانشجو برای ورود به مقطع بعد باشد؟ کنکور تحصیلات تکمیلی چه مزیتی دارد؟ حتماً تستی بودن و در یک روز بودن کنکور نقطه ضعف و یکسان بودن سطح امتحان، امنیت و عاری از تقلب بودن، نقطه قوت آن هستند، اما چرا نمی‌توان این دو مزیت را به درون دانشگاه برد و با انجام امتحانات تشریحی مستمر ترمی نقطه ضعف تستی بودن سؤالات و در یک روز بودن آزمون را برطرف کرد.

طهرانچی در ادامه تصریح کرد: به نظر می‌رسد تا زمانی که سازمان سنجش آموزش کشور از یک سازمان مجری سنجش به سازمان تنظیم‌گر سنجش تحصیلی تبدیل نشود ما در چنبره کنکور گرفتاریم و روز به روز شاهد تخریب پایه‌های آموزش کارشناسی در کشور خواهیم بود. البته ترمی که به صورت مجازی گذشت مشکلات آزمون‌های پایان ترم همه دانشگاه‌ها را عیان ساخت و نشان داد که امروز نظام ارزش‌گذاری آموزش چالش جدی آموزش عالی است.»

از نمره ۱۵ تا نمره ۲۰

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بعد از کنکور دکتری در یک برنامه خبری تلویزیونی در واکنش به برگزاری این آزمون گفت: «آزمون دکتری با توجه به نقاط ضعف و قوتی که به همراه داشت برگزار شد و می‌توان به نحوه برگزاری این آزمون نمره قبولی داد که نمره ۱۵ برای شرایط برگزاری این آزمون مناسب است. امیدواریم بتوانیم نمره ۱۵ را در آزمون‌های بعدی به ۱۷ و در نهایت به نمره ۲۰ برسانیم. این آزمون اولین برنامه و همکاری مشترک و نزدیک بین وزارتخانه‌های بهداشت و علوم بود؛ امیدواریم در آزمون‌های بعدی با نمره بیشتری روبه‌رو شویم. در مجموع آزمون در شرایط خوبی برگزار شد، البته حدود ۵۵ نفر اعلام کرده بودند که تست کرونای آن‌ها مثبت است که آزمون این افراد در بیمارستان‌ها با نظارت کامل برگزار شد. موارد معدودی از عدم رعایت شیوه‌نامه بهداشتی گزارش شده که مربوط به افراد شرکت کننده‌ای است که فرم خوداظهاری را پر نکرده بودند که در این باره تیم نظارتی و بازرسان بهداشت در اغلب حوزه‌ها حضور داشته و سعی شده است چنین افرادی در اتاق‌های جداگانه و تحت نظارت قرار بگیرند. البته شرایط این بیماری به نحوی است که ما باید تمام شرکت‌کنندگان، ناظران و بازرسان را با شرایط مثبت در نظر بگیریم و باید تدابیر به‌طور کامل اجرا شود که خوشبختانه در اغلب حوزه‌ها خوب انجام شده است.»

اگر تخلفی دیدید، ثبت کنید

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم بعد از برگزاری آزمون دکتری در واکنش به حواشی پیش‌آمده و اصل و اساس نحوه برگزاری این کنکور گفت: «شیوه‌نامه بهداشتی برای برگزاری کنکور ابلاغ شد و همه داوطلبان باید از ماسک استفاده می‌کردند. تمامی مسائل بهداشتی به داوطلبان و حوزه‌ها ابلاغ شده بود، اما اینکه در کل روند اجرای یک پروژه ملی چند عکس منتشر شود که داوطلبی ماسک خود را برای چند لحظه پایین آورده که به‌عنوان مثال آب بخورد نمی‌شود کل روند آزمون را زیر سؤال برد. از همه حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها خواسته‌ایم از فرآیند ورود داوطلب تا خروج آن‌ها فیلم تهیه کنند و برای سازمان ارسال کنند.»

ابراهیم خدایی افزود: «اتفاق دیگری که افتاده این است که از سایر آزمون‌ها یا آزمون‌های قدیمی عکس منتشر و اظهار می‌کنند که کنکور دکترای ۹۹ سازمان سنجش است. نمی‌توان آن‌ها را صحت‌سنجی کرد. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صحت و سلامت آزمون خدشه‌دار نشده است. در این زمینه به میزان زیادی افراط شده است. اخبار نادرست و غیرمستند در این رابطه خیلی زیاد است. به‌عنوان مثال عکس آزمون استعداد درخشان که تجمع خانواده‌ها را روبه‌روی محل برگزاری آزمون نشان می‌دهد، به کنکور دکتری منتسب کردند، تا اطلاعات درست اعلام نشود نمی‌توان این اظهارات و عکس و فیلم‌ها را صحت‌سنجی کرد. از داوطلبان استدعا داریم اگر تخلفی دیده‌اند در گزارش تخلفات سازمان سنجش ثبت کنند تا به آن‌ها رسیدگی کنیم.»

ذی نفعی دانشگاه‌ها

سیدمجید حسینی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران هم با انتقاد از دانشگاه‌ها در کانال تلگرامش نوشت: «مدارک زیادی داریم که کانون‌های اصلی کنکور به همه مشتریان خود گفته‌اند اگر فشار بر مجلس و وزارت علوم وارد نکنید، ما خدمات نمی‌دهیم و شما را حذف می‌کنیم. تا این حد فشار می‌آورند که کنکور به تعویق نیفتد. یکسری از ذی‌نفعان دیگر دانشگاه‌ها هستند که اگر کنکور به تعویق بیفتد و ترم مهر را از دست بدهند، پول پرداخت حق‌الزحمه اساتید خود را ندارند. از نظر ما هم قرار نیست ترم مهر حذف شود. فقط می‌خواهیم به تعویق بیفتد. قصد تعطیلی دانشگاه‌ها در ترم مهر را نداریم و این کار معقولی نیست. تعطیلی دانشگاه‌ها نظام آموزش را دچار خدشه می‌کند.»

برنامه‌های تشکل‌ها به‌هم خورد

در آخرین روز‌های مردادماه قرار است کنکور کارشناسی که بیشترین داوطلب را دارد برگزار شود. حالا پس از برگزاری دو کنکور تحصیلات تکمیلی و کسب تجربه از این دو کنکور؛ وزارت علوم به آن دسته از حوزه‌های امتحانی که برخی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند، تذکر داده است برای برگزاری آزمون کارشناسی اصلاح شود. حوزه‌هایی که بیشتر شامل شهر‌های دورافتاده می‌شوند و تعدادشان پس از کنکور کارشناسی ارشد کمتر شده است.

در سال‌های گذشته مرداد ماه از ماه‌های پر فعالیت تشکل‌های دانشجویی بود. فعالیت‌هایی که امسال برگزاری سه کنکور بزرگ از یک‌طرف و محدویت‌های کرونایی از طرف دیگر این فعالیت‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد.

تشکل‌های دانشجویی طبق روال همیشه برنامه‌های مختلفی از آموزشی گرفته تا دوره‌های مطالعاتی و فرهنگی و اردو‌های جهادی را نه‌تن‌ها برای اعضای دفاتر خودشان بلکه برای دیگر دانشجویانی که مایل به شرکت در این برنامه‌ها هستند، تدارک می‌بینند. برنامه‌هایی که بخش‌های مختلفی اعم از دوره آموزشی، طرح مطالعاتی، اردوی جهادی و... را شامل می‌شود تا از این طریق تشکل‌ها بتوانند نه‌تن‌ها اعضای خود را پوشش دهند بلکه برای دانشجویان عادی نیز برنامه‌های خاصی داشته باشند. تابستان امسال، اما بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه به‌هم خورد.

از حوزه فرهنگی تا بورس

دبیر دفتر تحکیم وحدت درباره برنامه‌های این دفتر برای تابستان گفت: «با توجه به اینکه نزدیک یک ماه تا انتهای شورای مرکزی فعلی اتحادیه زمان باقی مانده است، برنامه‌ها را از حدود دو ماه و نیم پیش شروع کردیم و سیاستمان در روز‌های پایانی نیز آن است که بتوانیم برنامه‌های قبلی را ادامه دهیم.» وی با تأکید بر اینکه تلاش کردیم از همان دو ماه قبل متناسب با اقتضائات کشور در شرایط کرونا برای مجموعه دفاترمان و خود اتحادیه فعالیت‌هایی را تعریف کنیم، افزود: «ما از همان زمان سلسله جلساتی را به‎صورت مجازی پیرامون موضوعات فرهنگی برگزار کردیم که در آن اعضای بانوان دفتر در این جلسات شرکت کردند و سیاست نیز بر آن بود که کتاب‌هایی پیرامون این مسئله مطالعه شود و درباره آن‌ها شاهد برگزاری جلساتی باشیم که البته همچنان پابرجاست.»

علی دهقان، با بیان اینکه از مجموعه نفرات فکری در انجمن‌های اتحادیه نیز کمک گرفتیم تا به وسیله آن‌ها نشریاتی را در حوزه‌های مختلف منتشر کنیم به خبرگزاری دانشگاه آزاد گفت: «با توجه به فضای اقتصادی فعلی کشور به‌خصوص با جدی شدن بازار بورس و سخت شدن معیشت مردم به حوزه اقتصاد پرداختیم و با کمک دفاتر اتحادیه نشریه‌ای را در این خصوص منتشر کردیم که شماره دوم آن هم در مراحل پایانی است.»

کمک‌رسانی به نیازمندان ادامه دارد

دهقان با تأکید بر اینکه در حوزه فرهنگی نیز ورود داشته‌ایم، تصریح کرد: «انتقادات مطرح‎شده در این فضا باعث شده است ما به مسئله صداوسیما بپردازیم و نشریه‎ای را نیز در این زمینه آماده کنیم که طی چند روز آینده منتشر خواهد شد، البته تمامی این نشریات به‎صورت مجازی است، اما با توجه به اینکه هدفگذاری نشریه اینگونه بوده است که مطالب نگاشته ‎شده به گوش مسئولان برسد، به مسئولانی که با حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی کشور در ارتباط هستند، نشریات را ارسال کردیم و حتی در فضای مجازی نیز نشریات را برای دانشجویان منتشر خواهیم کرد.»

دبیر دفتر تحکیم وحدت تأکید کرد: «کمک‌رسانی به افرادی که به‎واسطه کرونا با مشکلات اقتصادی روبه‏رو شده‌اند را هم دنبال کرده‎ایم. با توجه به اینکه بعد از لغو قرنطینه بخشی از مردم دوباره سرکار برگشتند، دیگر به آن‌ها کمکی صورت نمی‌گیرد، اما هنوز بخش محدودی از افراد همچنان با مشکل روبه‎رو هستند، تلاش می‌کنیم کمک‌ها به آن‌ها همچنان ادامه داشته باشد و این مسئله را به کمک نهاد‌های دیگر پیگیر خواهیم بود. قطعاً همه برنامه‌ها تا پایان شورای مرکزی فعلی و حتی بخشی از آن‌ها تا پایان تابستان ادامه دارد و کمک به افراد نیازمند تا پایان این فصل ادامه خواهد داشت.»

نظر کارشنا س

۶ طرح مطالعاتی را درنظر گرفته‌ایم

محمد زادمهر، دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه برای برگزاری برنامه‌های حضوری نیازمند صدور مجوز توسط ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم، گفت: «درصورتی‌‎که بتوانیم مجوز را از این ستاد دریافت کنیم، انتخابات اتحادیه را اواخر مرداد و اوایل شهریورماه خواهیم داشت و با توجه به اینکه دوره‌های آموزشی ما همیشه اوایل سال برگزار می‌شود، در همان دوران به‎صورت مجاز آن‌ها را برگزار کردیم و دیگر قرار نیست همایش چند روزه‌ای داشته باشیم. برای امسال شش طرح مطالعاتی را درنظر گرفته‌ایم که از این تعداد، سه طرح به‌طور کامل تمام شده و مابقی درحال برگزاری است، البته روش‌ها در هریک از این دوره‌ها متفاوت بوده است؛ به‌طوری‎که در برخی دوره‌ها مانند دوره‌های مرتبط با بین‌الملل و سیاست خودمان جزواتی را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده و برخی مانند طرح مطالعاتی حاج‎قاسم یک و دو را با همکاری اپلیکیشن طاقچه انجام دادیم.

یکی طرح سفیران گام دوم انقلاب است که مرتبط با مسائل بین‌الملل بوده و دیگری طرح مطالعاتی حاج‎قاسم ۲ است که جزو مباحث مبانی آموزشی است و سومین طرح نیز دوره مطالعاتی بینات و مرتبط با جریان‌شناسی سیاسی است. درحال‎ حاضر دوره‌های آموزشی را در دست اجرا داریم که یکی از آن‌ها دوره مبانی اساسی است و قرار بود این دوره را در اسفندماه و طی یک همایش پنج روزه در مشهد برگزار کنیم که به‎دلیل شیوع کرونا این اتفاق نیفتاد و الان این دوره را به‎صورت مجازی برگزار می‌کنیم. تا امروز دو جلسه از این دوره برگزار شده و مابقی نیز درحال انجام است.»

وی با تأکید بر اینکه بیش از ۱۰۰ نفر در دوره اول مبانی اساسی شرکت کرده‎اند، تصریح کرد: «دوره شهیدچمران را نیز برگزار می‌کنیم که در زمره آموزش‌های فردی تلقی می‌شود و قرار است از هفته آینده آغاز شود. شیوه آن همانند کلاس است و مخاطبان این دوره نیز اعضای دفاتر سراسر کشور هستند و در اصل دوره تخصصی‎تری محسوب می‌شود.» دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: «طرح‌های مطالبه‎گری‎مان نیز ادامه دارد که ازجمله آن می‌توان به طرح «سجاد» اشاره کرد که با حضور نمایندگان مجلس و کارشناسان برگزار شد. از هفته آینده نیز دوره دیده‎بان را خواهیم داشت که به‎صورت سلسله لایو‌های اینستاگرامی بوده و حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و... را شامل می‌شود. پیش‎تر نیز جلسات مجازی با مسئولان مرتبط با تشکل‌های دانشجویی را داشتیم.»

طرح مطالعاتی بصائر با ۴۵ عنوان

سجاد اسدی، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: «ما دوره آموزشی نخبه‎پروری را برای تابستان امسال خواهیم داشت که مرحله اول آن نیز برگزار شده است و درحال برنامه‌ریزی برای مرحله دوم هستیم تا بتوانیم بعد از پایان امتحانات دانشگاهی آن را به‌صورت مجازی برگزار کنیم، با این حال اگر شاهد تغییر در شرایط بیماری کرونا باشیم، احتمال آنکه این دوره به‎صورت حضوری برگزار شود نیز وجود دارد که طبیعتاً احتمال آن بسیار پایین خواهد بود.» وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی «بصائر» را هم برگزار خواهیم کرد، اظهار داشت: «این طرح در قالب ۴۵ عنوان اجرایی می‌شود و با توجه به شرایطی که دفاتر ما در دانشگاه‌های سراسر کشور دارند، هر یک از این عناوین را انتخاب و پیاده‌سازی می‌کنند که حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... را شامل می‌شود.»

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: «طرح مطالعاتی بصائر توسط ما پیاده‌سازی نمی‌شود بلکه ما یکسری طرح‌ها را با توجه به سطوح و شرایط دفاترمان آماده کرده‌ایم و تنها پیشنهاد دهنده به دفاتر هستیم. باید به این مسئله اشاره کنم که حدود ۶۰۰ نفر از اعضای دفاتر ما در اردوی بهمن‎ماه سال گذشته شرکت کردند و درنهایت ۲۰۰ نفری را که حائز شرایط بودند با توجه به برگزاری آزمون و دیگر پارامتر‌های آموزشی انتخاب و در دوره نخبه‏پروری اول شرکت کردند و بعد از آن برای دوره دوم نخبه‎پروری حدود ۷۰ نفر از میان آن‌ها انتخاب شدند و در طرح شرکت خواهند کرد.» اسدی بیان داشت: «قطعاً جز نشست سالانه اتحادیه که هنوز مشخص نیست به‎صورت حضوری برگزار می‌شود یا غیرحضوری، امکان برگزاری هیچ‎گونه نشست و هم‌اندیشی را نخواهیم داشت. البته با توجه به شرایط کشور هنوز زمان و مکان برگزاری نشست سالانه مشخص نیست، با این حال احتمال دارد اواخر مرداد یا اوایل شهریورماه این نشست را برگزار کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار