کد خبر: 1011791
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
سفیر سابق ایران در چین:
سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در چین با بیان اینکه برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین زمانی از سوی این کشور پیشنهاد شد که غربی‌ها پیشنهاد سرمایه‌گذاری در ایران نداشتند و ندارند، فضاسازی‌ها درباره این توافق راهبردی را ناشی از شکست سیاست تحریم اقتصادی علیه ایران عنوان کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: دکتر مهدی صفری معاون سابق وزارت امورخارجه و سفیر اسبق جمهوری اسلامی در چین، روسیه و اتریش در گفتگو با رادیو گفتگو در پاسخ به این سؤال که چرا توافق جامع میان ایران و چین خبرساز شده است، آن را فضاسازی کشور‌های غربی نسبت به تغییر رفتار ایران و شکست سیاست تحریم اقتصادی دانست.

وی همچنین خطاب به منتقدان دلسوز در داخل کشور گفت: به دلیل اطلاعات غلط غربی‌ها، متأسفانه عده‌ای در داخل کشور نیز تحت تأثیر قرار گرفتند. تبادل تجاری ما در این توافق با ارز‌های ملی است و میزان سرمایه‌گذاری به حدی است که اگر توافق شروع شود، افزایش چشمگیر مشاغل را شاهد خواهیم بود.

صفری گفت: سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بخش انرژی، حمل و نقل و جهانگردی سیاست‌های تحریم اقتصادی غرب را از بین می‌برد.

صفری ادعا‌ها نسبت به واگذاری برخی مناطق به چینی‌ها را به کلی غلط خواند و تاکید کرد که هیچ‌گونه واگذاری به کشور خارجی صورت نخواهد گرفت و توافق ۲۵ ساله محدود به سرمایه‌گذاری است.

این دیپلمات ارشد سرمایه‌گذاری چینی‌ها در زمینه پروژه‌های زیربنایی نظیر نیروگاه‌ها، پتروشیمی و پالایشگاه و راه آهن را به منظور انتقال تکنولوژی برشمرد و تاکید کرد تکنولوژی چینی‌ها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و ماشین‌های الکترونیکی برترین و ارزان‌ترین تکنولوژی‌های فعلی در دنیاست.

صفری هدف چینی‌ها برای همکاری استراتژیک با ایران را دور زدن تحریم‌های اقتصادی خواند و اظهار داشت: به منظور افزایش تحرکات کشور‌های رقیب با چین، آن‌ها به دلیل نگرانی از تجارت از طریق دریا، چاره کار را در این دیدند که ایران را به عنوان شریک استراتژیک خود برگزینند تا طی سال‌های آتی مسیر جایگزین تأمین انرژی و تجارت از طریق خشکی را نیز تقویت نمایند. وی عنوان کرد: پیش از ایران، همکاری چینی‌ها با کشور‌های حوزه قفقاز، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان تحت عنوان «یک کمربند یک جاده» آغاز شده است.

صفری گفت: کوتاه‌ترین مسیر تجاری برای چینی‌ها به سمت غرب از شمال ایران می‌گذرد؛ به همین خاطر آن‌ها نیازمند همکاری ما بودند. از سوی دیگر چینی‌ها روزانه ۱۱ میلیون بشکه نفت خریداری می‌کنند که نیمی از آن از خلیج فارس و دریای عمان تأمین می‌شود. ایران بیشترین مرز را با این مناطق آبی دارد و آن‌ها نیز نیازمند تأمین امنیت انرژی خود هستند و طبیعتاً ایران بهترین گزینه چینی‌ها برای این کار بود؛ پس پیشنهاد توافق از سوی چین داده شد. وی تصریح کرد که همکاری اقتصادی از سوی غربی‌ها در حوزه تکنولوژی به علت تحریم‌ها تقریباً به صفر رسیده است، اما امروز فناوری چینی‌ها به حدی است که آن را به کشور‌هایی نظیر انگلیس صادر کرده است و از سوی دیگر همین امروز میزان صادرات چینی‌ها به امریکا بیش از وارداتشان از این کشور است.

صفری در پاسخ به این سؤال که چرا کیفیت کالا‌های چینی پایین است گفت: کیفیت کالا‌های چینی بستگی به نوع سفارش واردکننده دارد. امروز بسیاری از فروشگاه‌ها در اروپا و حتی اقیانوسیه مملو از جنس چینی است. برند‌های برتر تجاری را چین تولید می‌کند و اگر جنس چینی کیفیت پایینی داشت، هیچ‌گاه این میزان صادرات چین به اروپا حاصل نمی‌شد.

وی همچنین افزود: پالایشگاه اراک، کارخانه آلومینیوم لار، پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی مسجدسلیمان و چندین کارخانه فولاد کشور ساخته چینی‌هاست که جزو بهترین کیفیت‌های ساخت در دنیاست.

صفری گره خوردن منافع با کشور‌های دیگر را عامل تأمین امنیت اقتصادی و باعث بالارفتن ضریب امنیتی برشمرد.

یک بخش از همکاری ایران با چین، همکاری نظامی و امنیتی در حوزه تأمین امنیت انرژی است و غربی‌ها از این مسئله نگران هستند؛ چرا که موازنه قدرت در خلیج فارس و دریای عمان را به ضرر آن‌ها تغییر می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار