کد خبر: 1010675
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
حضور در مناطق محروم برای کمک به نیازمندان و خانواده‌های بی‌بضاعت علاوه بر کار خیر و خداپسندانه، تجربه بزرگی هم در جهت خودشناسی و خودسازی است که نوجوانان و جوانان زیادی را برای حضور در اردو‌های جهادی به سمت خود جلب می‌کند.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: درباره جهادگران بسیجی، همین بس که هرجا به حضور و خدمات‌رسانی آن‌ها نیاز باشد، بی‌هیچ ادعا و منتی در خدمت شهروندان قرار می‌گیرند. سال‌هاست که گروه‌های جهادی برای کمک به محرومان و رفع نیاز‌های آنان به مناطق کم برخوردار می‌روند و از ساخت خانه، مسجد و حمام گرفته تا آموزش مشاغل زودبازده همچون تولید قارچ و پرورش طیور و صنایع دستی سعی می‌کنند ساکنان این مناطق را به یک درآمد پایدار برسانند. اما طی چند ماه اخیر و با ورود ویروس منحوس کرونا به کشور، جهادگران وارد عرصه بهداشت و سلامت شده و از همان روز‌های نخست با ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی و کمک به غربالگری‌ها و همچنین تولید ماسک، گان و شیلد نشان دادند برای حفظ سلامت شهروندان از هیچ تلاشی فروگذار نیستند. اما این تمام ماجرا نبود و بعد از اینکه در هفته‌های اخیر دوباره برخی استان‌ها وارد وضعیت قرمز شدند و آمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و درخواست‌ها برای انجام تست کرونا بالا رفت، گروهی از جهادگران اهوازی با حضور در آزمایشگاه تشخیص کرونا به منظور تسریع در استخراج نمونه‌ها و کاهش زمان جواب‌دهی از مدت‌زمان یک هفته‌ای به یک روز به کمک کادر درمان شتافتند.

حضور در مناطق محروم برای کمک به نیازمندان و خانواده‌های بی‌بضاعت علاوه بر کار خیر و خداپسندانه، تجربه بزرگی هم در جهت خودشناسی و خودسازی است که نوجوانان و جوانان زیادی را برای حضور در اردو‌های جهادی به سمت خود جلب می‌کند.

اما خدمات‌رسانی در عرصه بهداشت و سلامت، آن هم در مسیر مبارزه با ویروس واگیر و خطرناک کرونا حضور در دل خطر است که کار هر کسی نیست.

جهاد در کنار کرونایی‌ها

از اسفندماه سال گذشته که کرونا وارد ایران شد، جهادگران بسیجی در شهر‌ها و روستا‌های کشور و در گروه‌ها و دسته‌های مختلف ابتدا شب‌ها به ضدعفونی کردن معابر و ساختمان‌ها و مراکز عمومی پرداختند و وقتی کرونا پیشروی کرد و افراد بیشتری مبتلا به این بیماری شدند و شهروندان نیاز به تجهیزات و لوازم بهداشتی و مراقبتی پیدا کردند، این جهادگران به عرصه تأمین نیاز‌های کادر درمان از جمله تهیه و توزیع ماسک، شیلد، بسته‌های تقویتی، تولید ماسک و دستکش برای مردم و غسل فوت‌شدگان وارد شدند.

اما وقتی تیرماه سال جاری چند استان از جمله خوزستان با اعلام وضعیت قرمز، وارد حالت بحرانی شد، چند روزی است که گروهی از جهادگران بسیجی با حضور در بیمارستان شفای اهواز به کمک کادر درمان بخش آزمایشگاه کرونای این بیمارستان رفته‌اند.

جهادگرانی که از مناطق مختلف نام نویسی کرده و با پای خود به جایی رفته‌اند که عمق واقعی خطر است و هر لحظه امکان ابتلا به کرونا وجود دارد ولی آن‌ها خوب می‌دانند پزشکان، پرستاران و جهادگران سلامت خسته از ماه‌ها فعالیت در مراکز درمانی نیاز به کمک و یاری دارند.

۱۵ ساعت فعالیت مستمر

از بیمارستان شفا و وظایف بخش پذیرش آن خوب است بدانیم که کارمندان و فعالان این بخش، باید برچسب‌های چاپ شده به نمونه‌ها را بچسبانند و به ترتیب اعداد کد‌های پذیرش را مرتب کنند تا نمونه برای استخراج جواب به آزمایشگاه منتقل شود. شاید این کار در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما وقتی روزانه صد‌ها آزمایش در این بخش گرفته شود، حتماً ساماندهی و دسته‌بندی همه آن‌ها به دلیل اینکه اشتباهی صورت نگیرد بسیار مهم است.

برای ثبت و ماندگاری فعالیت‌های جهادگران، یکی از خبرنگاران به نام فاطمه بندری تصمیم می‌گیرد یک روز خود را در بیمارستان و در میان افرادی که احتمال کرونایی بودنشان زیاد بود و برای تست دادن آمده بودند، سرکند تا نشان دهد این جهادگران چطور تمام خطرات، مشکلات و سختی‌ها را به جان خریده‌اند. یکی از جهادگرانی که در بخش آزمایشگاه مشغول خدمت به هموطنان است در باره نحوه اطلاع از نیاز بیمارستان شفا می‌گوید: «از طریق یکی از دوستان متوجه شدم آزمایشگاه‌هایی که برای تشخیص کووید – ۱۹ فعالیت می‌کنند، به نیروی جهادی نیاز دارند. با پیگیری‌ها خواستم که مرا بپذیرند تا بتوانم کمکی به تلاشگران عرصه سلامت کشور کنم.»

فاطمه داوودی می‌افزاید: «درست زمانی که کرونا مثل آتشی شعله‌ور به جان خوزستان افتاده بود تعداد نمونه‌ها بالا رفت، بنابراین فعالیت کادر درمان سنگین‌تر شد. اوایل خردادماه اطلاع دادند به یک نیرو نیاز دارند که در شیفت شب یعنی از عصر تا صبح روز بعد در آزمایشگاه و قسمت پذیرش بماند.»

این بسیجی می‌گوید: «بیش از هزار نمونه تست خون برای تشخیص بیماری کرونا از سراسر استان به آزمایشگاه ارسال می‌شد و، چون تعداد نمونه‌ها و حجم کار بالا رفته بود نیاز بود در بخش پذیرش برای مرتب کردن نمونه‌ها سرعت عمل پذیرش به موازات افزایش تعداد نمونه‌ها افزایش یابد. به همین دلیل جهادگران اعلام کردند حاضرند تحت هر شرایطی به کمک کادر درمان بیایند.»

این جهادگر عرصه سلامت با اشاره به اینکه برخی نیرو‌های جهادی بیش از ۱۵ساعت بدون آب و غذا در این اتاق کار می‌کردند و، چون اندازه صندلی‌ها از میز کوچک‌تر بود بیشتر وقت را سرپا می‌ایستادند، ادامه می‌دهد: «با وجود اینکه از ابتدای کار به ما گفته بودند هیچ محدودیتی برای دریافت تجهیزات ایزوله شده نداریم، با این حال تمام سعی خود را می‌کردیم از اتاق ایزوله خارج نشویم، چون اگر می‌خواستیم غذا یا آب بخوریم باید لباس‌ها را به صورت کامل تعویض می‌کردیم و نمی‌خواستیم باعث شویم تعداد لباس‌های بیشتری مصرف شود.»

شیفت‌های حضور نیرو‌های جهادی در کنار مسئولان از ۶ صبح تا ۱۴، از ۱۴ بعد از ظهر تا ۲۲ شب و از ۲۲ تا ۶ صبح روز بعد است که در هر شیفت تعدادی از نیرو‌های جهادی فارغ از جنسیت و حتی سن و سال در کنار مسئولان آزمایشگاه حضور پیدا می‌کنند تا کمکی به کادر درمان به ویژه مسئولانی که به خاطر افزایش نمونه‌ها شرایط کاری سخت‌تری را می‌گذرانند، داشته باشند.

نکته حائز اهمیت این است که حضور جهادی بسیجیان و خدمت شبانه‌روزی این نیرو‌ها سبب شد مدت‌زمان جواب‌دهی از یک هفته به یک روز کاهش پیدا کند و این کار کمک بزرگی به بیماران و کادر درمان بود، زیرا فرد مبتلا شده می‌دانست در چه وضعیتی قرار دارد و سریع‌تر می‌توانست به خود درمانی و (قرنطینه خانگی) یا بستری بپردازد.
 
جهاد تولید و ایجاد شغل با گیاهان دارویی

جهاد، از میدان دفاع مقدس آغاز شد و با سازندگی و کمک به محرومان تداوم یافت. جهاد، خدمت به همنوع تعریف شد و خرید آبروی مؤمن با ایجاد اشتغال برای کسی که شرمنده خانواده‌اش نشود، به اوج خود رسید.

ایجاد اشــتغال یک جهاد اقتصادی است و می‌تواند افراد زیادی را از فقر و فســاد دور نگــه دارد. حالا خانم زهرا کاوه، خواهر شــهید محمود کاوه حدود ۱۰ سال است که با تأســیس یــک کارگاه چای و با استفاده از گیاهان دارویی علاوه بر ایجاد اشتغال برای گروهی از جوانان، یکی از سالم‌ترین دمنوش‌ها را به دست مردم می‌رساند.

ایران کشوری سرشار از گیاهان دارویی و کمیاب است و به همین دلیل اکثر کشور‌ها به‌ویژه چین خواستار خرید این گیاهانند.

در شرایطی که با فروش گیاهان دارویی می‌شود درآمد خوبی داشت، اما خانــم زهرا کاوه تصمیم می‌گیرد با توجه به ظرفیتی که وجود دارد، مانع خروج این گیاهان از کشور شود و تا جایی کــه می‌تواند از خام فروشی جلوگیری و با فــرآوری گیاهان ابتدا آن‌ها را به بازار‌های ایران و سپس به کشور‌های دیگر صادر کند. با همین هدف، کارخانه «گل کوه» تأسیس شد.

اشتغالزایی با اقتصاد مقاومتی

با اینکه در حــال حاضر مهم‌ترین معضل موجود ســر راه تولید اقتصــادی گیاهــان دارویــی، نبود بازار مطمئــن برای فروش این محصــولات و عدم اطمینان کارخانجات تولیدی بــه گیاهان تولید داخلی است که کشاورزان را از ورود به حوزه تولید گیاهان دارویی بازداشــته و تمایل آن‌ها برای حفــظ تولیدات زراعی ســنتی خود را سبب شده است، اما محصولات کارخانه «گل کوه» نه تنها در بازار ایران عرضه می‌شود بلکه بخشی از ایــن تولیدات در ســبد مصــرف بازار‌های همسایه ایران نیز قرار گرفته است. یکی از سیاســت‌های اصلــی کارخانه گل کوه این اســت که گیاهان دارویی کمیاب را جمع آوری و فرآوری می‌کند تا شــبکه توزیع، آن را در بازار ایران و کشــور‌های همسایه عرضه کنــد. نکته قابــل توجه اینجاســت که این گیاهــان دارویی در قالب یک چــای به بازار عرضه می‌شوند و این فرآوری از ارزش غذایی آن نمی‌کاهد.

مدیر داخلــی و کنترل کیفیــت کارخانه گل کوه درباره نحوه فعالیت این شــرکت دانش بنیان می‌گوید: «این شــرکت در سال ۱۳۸۸ به ثبت رســید و از سال ۱۳۸۹ بــه طور رســمی فعالیت خود را با استفاده از نخبگان آغاز کرد. در آن زمان شــش کارگر با یک دســتگاه در کارگاه مشغول به کار شــدند، اما بعد از هشت سال تعداد افراد شاغل در این کارخانه بــه حــدود ۷۰ نفر رسید.»

دکتر فتاحی ادامه می‌دهد: «زمانــی کــه شــرکت تأسیس شــد و فعالیت خود را کلیــد زد تصمیم گرفته شد تا وارد عرصه گیاهان دارویی شــود که کار آســانی نبود، اما با توجه به روحیــه جهادی که در همه اعضــای خانواده خانم کاوه مشاهده می‌شد موفقیت‌شان دور از انتظار نبود.»

وی با بیــان اینکه سال‌هاست در ایــن کارخانه مشغول فعالیت است، می‌گوید: «انگیــزه کار برای هــر فردی که وارد این کارخانه می‌شــود زیاد اســت به همین دلیــل افراد به بهتریــن نحو کار خــود را انجام می‌دهند و به پایان می‌رســانند. از سوی دیگر باید توجه داشــت ۴۵ نفر بیمه شده در این کارخانه مشغول کار هستند و ۲۵ نفر در قالب بازاریاب و بســته‌بند در خانه‌هایشــان درآمد کسب می‌کنند.» مدیر داخلــی و کنترل کیفیــت کارخانه گل کوه می‌افزاید: «دســتگاهی که ابتدای فعالیت شــش نفر را شاغل کرد اکنون به شــش دســتگاه افزایش یافته است و در شرایط اقتصــادی که همه بنگاه‌های تولید در حال تعدیل نیرو هستند ما به دنبال جذب هستیم.»

فتاحــی درباره صادرات به کشــور‌های همســایه نیز توضیح می‌دهد: «محصولات این کارخانه پس از اینکه فرآوری شــد مورد توجه کشور‌های همســایه قرار گرفت و توانستیم این محصول را به کشور‌های امارات، عمان، عراق و روسیه صادر کنیم. ســالانه ۱۰ هــزار دلار صادرات داریم کــه برنامه‌ریزی برای افزایش آن وجود دارد و قصد داریم این میزان را به دو برابر برسانیم. ایــن کارخانــه ماهانه پنج تن گیــاه دارویی بســته‌بندی و به بــازار عرضــه می‌کند که معادل تیبگی آن یــک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد می‌شــود.»

به گفته این مسئول عرضه محصــولات گیاهان دارویی با برند «گل کوه» بیشتر در فروشــگاه‌های زنجیره‌ای است و سیســتم توزیع از آنجا اقدامات خود را برای عرضه در فروشگاه‌های خرد انجام می‌دهند.

توجه به تولید گیاهان دارویی

از گیاهان دارویی می‌توان افزون بر اهداف دارویی برای بهبود عطر و طعم غذا‌های مختلف نیز استفاده کرد، بدون اینکه بــر کالری‌های غذا افزوده شــود. به طور همزمان، گیاهان دارویی فواید سلامت بسیاری نیز دارند. در حقیقت، دارو‌های گیاهی هزاران ســال است که برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. توانایی‌های بهبودی و ترمیمی انواع مختلف گیاهان دارویی بســیار چشمگیر و شناخته شده است. ناگفتــه نماند صنعــت تولید داروهــای گیاهــی در ایران در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشــته و تعداد دارو‌های گیاهی تولیدی در ایــران از مرز هزار و ۶۰۰ عــدد و تعداد دارو‌های ســنتی از مرز ۶۵۰ عدد گذشــته است.

در نامه رئیس سازمان بسیج کارگران به معاون اول رئیس‌جمهور مطرح شد
پیگیری افزایش حق مسکن کارگران از هیئت دولت

سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور در نامه‌ای خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور خواستار پیگیری و تصویب افزایش حق مسکن کارگران شد. با توجه به عدم جلب رضایت نمایندگان کارگری در خصوص دستمزد کارگران در سال ۹۹ و برگزاری جلسات متعدد با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مقرر گردید حق مسکن کارگران افزایش یابد تا شاید بتوانند کسری حقوق و دستمزد را تا حدی جبران نمایند. حال با توجه به گذشت حدود دو ماه از مصوبه شورای عالی کار، هنوز هیئت دولت آن را تصویب نکرده است. از این رو سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور در نامه‌ای خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور خواستار پیگیری و تصویب افزایش حق مسکن کارگران گردید.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم رئیس‌جمهوری
با سلام و صلوات بر محمد (ص) و آل محمد (ص) و احترام

به استحضار می‌رساند شورای عالی کار پس از کش و قوس‌های فراوان مسئله حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۹ را در فروردین ماه با عدم همراهی نمایندگان کارگری به تصویب رساند و ابلاغ نمود، این امر موجب نارضایتی جامعه کارگری گردید تا حدی که در دیدار ویدئو کنفرانسی کارگران با مقام معظم رهبری (مدظله) در هفته کارگر مطرح و حضرت آقا نیز اشاراتی به اصلاح این روند داشتند. متعاقب آن وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسه شورای عالی کار را تشکیل و سعی نمودند با افزایش حق مسکن بخشی از آن کسری‌ها را جبران نمایند. این مصوبه حدود دو ماه است که منتظر تصویب هیئت محترم دولت است. بعلاوه زمزمه‌هایی نیز مطرح است که در صورت تصویب دولت، معوقه ماه‌های گذشته پرداخت نخواهد شد. این مسائل می‌تواند در دوران کرونا و فشار‌های اقتصادی فعلی جامعه کارگری کشور را نگران‌تر و آستانه تحمل آن‌ها را به شدت کاهش دهد. سازمان بسیج کارگران و کارخانجات برای احقاق حقوق کارگران و تعیین تکلیف این امر برای کارگران و کارفرمایان پیگیری‌های مختلفی انجام داده است. از معاون اول محترم نیز درخواست دارد تا تصویب این موضوع را در دستور کار دولت قرار دهند و بیشتر از این کارگران عزیز را منتظر نگذارند. بدیهی است گره‌گشایی از کار جامعه کارگری که وفادارترین اقشار جامعه به نظام اسلامی هستند موجب تقویت پایه‌های نظام و رضایت الهی خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار