کد خبر: 1010656
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
حسن رشوند
چندی است جبهه دشمن تلاش می‌کند با توجه به حوادث رخ داده طبیعی یا غیر طبیعی، فضای ذهنی مردم را به گونه‌ای دستکاری کند که بتواند روایت دلخواه خود را غالب و متناسب با این ذهن دستکاری شده، سناریو‌های عملیاتی و رسانه‌ای خود را پیاده‌سازی کند. بستر چنین اقداماتی وجود خبر‌های متنوعی است که هر روز شاهد آن هستیم. به‌ویژه اینکه طی دو ماه اخیر، منطقه ما، بالاخص ایران اسلامی میدان جولان رسانه‏‌ها و خبرسازی‌های متنوع و تحیرزا شده است. تمام این خبرسازى‏‌ها که بخشى از جورچین جنگ ترکیبى استکبار علیه جبهه مقاومت است، با محوریت تهاجم بر ایران شکل مى‌‏گیرد. جنگ روایت‏‌ها، قطعه‌‏اى مهم از این ‏جورچین تهاجم است. شناخت درست و دقیق این جنگ و ابعاد آن و تطبیق آن در میدان و عرصه زندگى روزانه کمک زیادى به موضع‏گیرى دقیق و رفتارهاى عقلانى و انقلابی ما مى‏‌کند.

اکنون عطش خبرسازی‌های جعلى و بزرگ‌نمایی اخبار کاذب به حدی شده است که تشخیص و تمییز دادن اخبار صواب از ناصواب سخت شده است. برای قرابت ذهنی، به برخی از این اخبار که فضای رسانه‌ای کشور را فراگرفته، اشاره می‌شود:

۱- در حادثه‏‌اى مشکوک در مرز ایران و افغانستان ۵۰ مهاجر افغانستانى کشته شده و پیکر‌های آن‌ها به منطقه خارج از دسترسی مرزبانان ایرانی به آب انداخته مى‏‌شود. این موضوع دستمایه‏ جنگ رسان‌ه‏اى و ایجاد اختلاف بین دو ملت ایران و افغانستان که قرابت زیادی از لحاظ فرهنگی با هم دارند، می‌شود.

۲- دادگاه اکبر طبری به‌‏عنوان یکى از افتخارات قوه قضائیه و نظام برگزار مى‌‏شود. فضاى رسانه‌‏اى دشمن با غفلت از دوستان ناآگاه، به جاى تحسین این حرکت انقلابى، تمام توجهات را به سمت و سوى رئیس سابق قوه قضائیه مى‌‏برد و تلاش مى‌‏کند نقطه قوت این قوه را نقطه ضعف جلوه دهد.

۳- جسد قاضى منصورى در جلوى هتلى در رومانى پیدا می‏‌شود و پیش از آنکه جمهوری اسلامی ایران مدعی شود که چرا این اتفاق برای متهم تحت تعقیبش افتاده، جبهه رسانه‌ای دشمن یکپارچه با نعل وارونه واقعیت، باچند عکس و تصویر مبهم، تحلیل و گزارش‌‏هاى مختلفی را بر ضدکشورمان و دستگاه قضایی شروع می‌کند.

۴- فضاى مجازى با استفاده از بى‌‏نظارتى دستگاه‏‌هاى مسئول، تبدیل به آشفته‌بازار ارز و سکه و ماشین و زمین و مسکن می‏‌شود.

۵- آتش‏‌سوزى‌‏هاى عمدى و سهوى در جنگل‏‌ها، مراتع، باغات‏، ساختمان‏‌هاى ادارى و پزشکى و نیروگاه‌‏ها و کارخانه‌‏ها، حلقه‏‌هاى یکسرى عملیات هوشمندانه دشمن جلوه داده می‌‏شود.

۶- به یک‌باره، زنجیره نامه‏‌نگارى‌‏ها و توئیت‌‏زنى‌‏ها و مصاحبه‏‌هاى جنجالى و تحریک‌‏آمیز آغاز می‌شود و در کشور اوج مى‌‏گیرد.

۷- عراق و لبنان و سوریه به‏‌گونه‌‏اى تصویرسازى مى‏‌شود که گویا جبهه مقاومت در حال عقب‌‏نشینى و سقوط است و در این خبرسازى‌‏ها مکرر سردار قاآنى و سردار حاجی‌زاده به شهادت مى‏‌رسند!

همان‌طور که ملاحظه مى‏‌کنید، برخى از این اخبار درست و واقعیت داشته و بعضى جعلى و کذب محض است. در این شرایط، راهبرد «گرسنه‏سازى و اشته‌ای خبرى» در دستور کار دشمن قرار مى‌‏گیرد، به گونه‌‏اى که اولین سؤال در محافل و جلسات و دورهمى‏‌ها مى‌‏شود چه خبر؟!

براى پاسخ به این نیاز ساختگى و رفع گرسنگى خبرى، خبرسازى جعلى و بزرگ‏نمایى اخبار درست در دستور کار قرار می‌‏گیرد و خرده روایت‌های خبری، تبدیل به روایت غالب می‌شود. اما کسی نمى‏‌تواند و نباید منکر آن بشود که سیاه‏‌نمایى و دروغ‏سازى‌ها، حکایت دیگرى دارد.

جنگ روایت‏‌ها کشتارمجازى با کلمات و جملات و اخبار و تحلیل‌‏هاست. جنگ روایت‏‌ها جنگ بدون پیروزى است که رقیب و حریف و دشمن براى ضربه زدن به طرف مقابل به انتشار هدفمند اخبار و روایت و گزارش و تحلیل آن می‏‌پردازد. در جنگ روایت‌‏ها؛ «کلان روایت‏‌ها» (ابر روایت‌‏ها) و «خرده روایت‌‏ها» وجود دارند. کلان روایت‌‏ها مفاهیم و گزاره‏‌هاى اصلى هستند و خرده روایت‏‌ها مصادیق آن‌ها به شمار می‌آیند.

در این شرایط، ابتدا یک روایت کلان در نظر گرفته مى‌‏شود؛ مثلاً نظام انقلابى ایران ناکارآمد است! براى اینکه این کلان روایت در ذهن‌‏ها جا بیفتد باید خرده روایت‌‏ها با دو عنصر «قدرت برانگیختگى» و «قدرت توزیع‌‏شوندگى» روایت شوند. یعنى با هنرمندى خاص و جذاب‏‌سازى در ذهن مخاطب همراه با سرعت، دست به دست و محفل به محفل و کانال به کانال و گروه به گروه در فضاى حقیقى و مجازى می‌چرخد و می‌گردد تا تبدیل به «روایت غالب» شود! در این میدان، اخبار ساختگى و بزرگنمایی آن‌ها، قطعات جورچینى هستند که تصویردلخواه دشمن را از آینده کشور فراروى مردم قرار مى‏‌دهد. در واقع با ساختن خبر دروغ یا بزرگنمایى خبر درست و کنار هم چیدن آن‌ها، یک روایت غالب شکل مى‏‌گیرد و با این روایت دستکاری شده، کشور به‏‌خاطر گفتمان مقاومت به بن‌‏بست رسیده و راهى جز مذاکره و سازش برایش متصور نمی‌شود. پرواضح است که این گزاره دروغ است واساساً دو راهى معیشت و امنیت و مقاومت مصداق بارز دوگانه‏‌سازى‌‏هاى جعلى و دو قطبى‌‏هاى کاذبی است که در جنگ روایت‌‏ها اصلاً واقعیت و حقیقت در آن مهم نیست. براى دشمن آنچه مهم است، نتیجه دلخواه است. نتیجه دلخواه دشمن از این همه اخبار جعلی و دروغ و بزرگنمایی اخبار درست و وزن دادن به آنها، تسلیم کردن ملت ایران است و براى رسیدن به این هدف، به هر وسیله‌‏اى متوسل می‌شود تا به هدف خود برسد. در این شرایط، رسانه‌های جبهه انقلاب وظیفه‌ای بس سنگین دارند تا هم به مردم کمک کنند تا جامعه روایت درست را از روایت‌های نادرست اخبار انتشار یافته در کشور برداشت کند، هم اینکه دشمن را از رسیدن به هدف شومش در روایت‌سازی‌های غلط از اخبار و حوادث رخ داده در کشور و جبهه مقاومت ناامید سازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار