کد خبر: 1009475
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۷
گزارش «جوان» از کمک ۵۰۰ دلاری ماهانه کمیته بین‌المللی المپیک به ۱۰ ورزشکار ایرانی
کمک‌هزینه پرداختـی از سوی کمیته بین‌المللی المپیک بخشی از مشکلات مالی ورزشکاران نخبه ایرانی را مرتفع می‌کند. IOC در تلاش است تا از طریق اجرای برنامه‌های حمایتی شرایط را برای پیشرفت و ترقی ورزشکاران فراهم سازد. بورسیه ملی‌پوشان مدال‌آور یکی از همین برنامه‌هایی است که در دستور کار این کمیته قرار گرفته و مسئولان آن به جد پیگیر اجرای کامل آن هستند.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: کمیسیون سولیداریتی (همبستگی) و ورزشکاران IOC طرح بورسیه ۱۶۰۰ ورزشکار از ۱۸۵ کشور جهان را به اجرا درآورده‌اند و در تلاشند با پرداخت کمک‌هزینه‌ای معین آن‌ها را تا بازی‌های المپیک توکیو تحت حمایت قرار دهند. این پروژه حمایتی با توجه به شیوع کرونا و به تعویق افتادن بازی‌ها تا جولای سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت. البته برنامه‌های حمایتی تنها شامل ورزشکاران نخبه نمی‌شود و برنامه‌هایی نیز برای ورزشکاران پناهنده و تیم‌های ورزشی در نظر گرفته شده است.

حمایت تا ۲۰۲۱

کمیته بین‌المللی المپیک برای کمک به توسعه ورزش و کمک به ورزشکاران حرفه‌ای برنامه‌های زیادی را به مرحله اجرا درآورده است؛ بورسیه مدال‌آوران کشور‌های مختلف یکی از همین برنامه‌هاست. کریستی کاونتری، رئیس کمیسیون ورزشکاران طرح بورسیه را امیدوارکننده خواند: «این خبر خوشحال‌کننده‌ای برای همه ورزشکاران دنیا بود. به همه اطمینان می‌دهیم که اجرای طرح حمایتی تحت تأثیر تعویق المپیک نخواهد بود. ورزشکاران قلب اصلی این بازی‌ها هستند و حتی در این موقعیت استثنایی فعلی نیز نادیده گرفته نمی‌شوند.» در واقع ورزشکاران بورسیه این کمک‌هزینه را می‌توانند صرف اموری از جمله استفاده از مربی شخصی، سفر‌های برون‌مرزی و دیگر مسائل کنند.

۱۰ منتخب ایرانی

طبق اعلام IOC کشور‌های عضو این نهاد می‌توانند ۹ تا ۱۰ ورزشکار خود را برای استفاده از بورسیه ورزشی معرفی کنند. کمک‌مالی در نظر گرفته تا زمان برگزاری بازی‌های المپیک تداوم خواهد داشت و به دست ورزشکاران خواهد رسید. جالب اینجاست که طی این سال‌ها تعداد کمی از ورزشکاران کشورمان بورسیه شده‌اند؛ المپیک ریو اولین دوره‌ای بود که ۹ ورزشکار ایرانی از کمک‌های مالی کمیته بین‌المللی بهره بردند، اما برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو ۱۰ ملی‌پوش ایرانی از طرف IOC بورسیه شده‌اند و با توجه به تغییر زمان برگزاری بازی‌ها دریافت کمک‌ها تا تابستان سال آینده ادامه خواهد داشت. رزیتا علیپور (کاراته)، نازنین ملایی (قایقرانی)، علی پاکدامن (شمشیربازی)، حسین رسولی (دوومیدانی)، الهه احمدی (تیراندازی)، نوشاد عالمیان (تنیس روی میز)، ناهید کیانی (تکواندو)، کیانوش رستمی (وزنه‌برداری)، محمدعلی گرایی (کشتی فرنگی) و حسن یزدانی (کشتی آزاد) ۱۰ نفری هستند که از ۹ رشته ورزشی کمک‌هزینه ۵۰۰ دلاری را از کمیته بین‌المللی دریافت می‌کنند.

غیرالمپیکی‌های بورسیه شده

تأکید کمیته بین‌المللی بر حمایت‌های مالی از ورزشکاران موفق در مسیر حضور در بازی‌های توکیو است. حال آنکه از بین ۱۰ ورزشکار ایرانی تنها چند نفر موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ شده‌اند، اما امید‌های کسب سهمیه هم کمک‌هزینه ۵۰۰ دلاری را دریافت می‌کنند. به عنوان مثال تیراندازان کشورمان تاکنون موفق به گرفتن شش سهمیه توکیو شده‌اند، اما نام هیچ‌کدام از آن‌ها در لیست بورسیه شده‌ها قرار ندارد. در این بین الهه احمدی، بانوی تیراندازی کشورمان هنوز نتوانسته سهمیه بگیرد و فعلاً تنها کورسوی امیدش کسب سهمیه از طریق رنکینگ جهانی است. منتها احمدی که در المپیک ریو هم بورسیه IOC شده بود، این‌بار نیز به‌رغم دست نیافتن به سهمیه نامش در لیست بورسیه‌ها قرار گرفته است. کیانوش رستمی هم شانس زیادی برای گرفتن سهمیه ندارد؛ ملی‌پوش پرحاشیه وزنه‌برداری برای رسیدن به این هدف کاری سخت و حریفان قدرتمندی را پیش‌رو دارد، ولی برای گرفتن سهمیه از حمایت ۵۰۰ دلاری کمیته بین‌المللی استفاده می‌کند. ناهید کیانی تنها تکواندوکار بورسیه شده است. او هنوز سهمیه نگرفته، اما با حضور در انتخابی قاره‌ای شانس زیادی برای المپیکی شدن دارد. حسین رسولی، قهرمان پرتاب دیسک آسیاست. او پس از سفر به بلاروس دیگر به ایران بازنگشت و تکلیفش برای کسب سهمیه مشخص نیست. رزیتا علیپور، بانوی کاراته‌کار هم اگرچه هنوز سهمیه‌اش را قطعی نکرده، اما با توجه به جایگاه خوبش در رنکینگ جهانی شانس زیادی برای حضور در تاتامی توکیو دارد. نازنین ملایی، قهرمان قایقرانی آسیا هم از شانس زیادی برای گرفتن سهمیه برخوردار است و نوشاد عالمیان، ملی‌پوش شناخته شده تنیس روی میز هم آرزوی گرفتن سهمیه را در سر می‌پروراند. در لیست اعلام شده حسن یزدانی و محمدعلی گرایی تنها ورزشکاران المپیکی بورسیه شده ما به شمار می‌روند.

لیست تغییر نمی‌کند

عملکرد ورزشکاران در قرار گرفتن آن‌ها در طرح حمایت مالی IOC اهمیت زیادی دارد. مدال‌ها و افتخارات بین‌المللی و ملی کمیته بین‌المللی در بورسیه شدن نخبه‌ها تأثیر مستقیم دارد. طبق برنامه ورزشکاران منتخب کمک‌مالی خود را هر چهار ماه یک‌بار (۲ هزار دلار) دریافت می‌کنند. کمیته ملی المپیک کشورمان نیز در راستای اجرای برنامه‌های بین‌المللی و همچنین حمایت از ورزشکاران ایرانی معادل ریالی مبلغ فوق را از طریق فدراسیون‌های مربوط به دست آن‌ها می‌رساند. نکته مهم اینکه امکان تغییر لیست ۱۰ نفره (در صورت عدم کسب سهمیه) به هیچ وجه وجود ندارد. نصرالله سجادی، سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو در گفتگو با ایسنا این موضوع را تأیید کرد: «به هیچ وجه امکان جابه‌جایی نام ورزشکار وجود ندارد و تا زمانی که کمیته بین‌المللی المپیک مبلغ بورسیه را پرداخت می‌کند، به ورزشکاری که نامش جزو نفراتی است که بورسیه می‌گیرند، مبلغ بورسیه تعلق خواهد گرفت، حتی اگر ورزشکار سهمیه المپیک هم نگیرد باز هم امکان تغییر نام وجود ندارد و بورسیه متعلق به همان فردی است که از ابتدا نام او ارسال شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار