کد خبر: 1009466
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه امتیازاتى به قضات داده شده‌بود که بعد از بازنشستگى یا منفک‌شدن مى‌توانستند از کانون وکلا تقاضا کنند و بدون آزمون پروانه وکالت بگیرند، گفت: یکى از کارهایى که به نفع مردم مى‌کنیم، این است که این رانت‌ها را کم کنیم.
سرویس جامعه جوان آنلاین:  حجت‌الاسلام والمسلمین محسنى اژه‌اى گفت: به‌رغم اقدامات انجام‌شده هنوز تا رسیدن به آن نقطه مطلوب که مورد نظر قضاى اسلام و مجموع وظایف قوه قضائیه است، فاصله داریم و اگر بخواهیم این مسیر را سریع و خوب طی کنیم نمى توانیم با اقدام معمولى جلو برویم و نیاز است با یک اقدام فوق‌العاده قدم‌هایى برداریم تا هم به اهداف اصلی نظام برسیم و هم عقب‌ماندگى‌ها را جبران کنیم. اژه‌اى با تأکید بر لزوم انجام اقدامات عاجل به منظور ایجاد تحول در قوه قضائیه گفت: یکى از تجربه‌هاى خوب این بود که هر جا به مردم اعتماد کردیم و مردم را شریک در کار دانستیم، در آنجا موفقیت، ثمرات و برکات بیشتر بود و یکى از موضوعات مهم، همراه با مردم بودن، شفافیت با مردم و کمک گرفتن از مردم است. وی اذعان کرد: علاوه بر اعتماد به مردم و گرامیداشت آن‌ها و ستاندن حق آن‌ها مى خواهیم حق آن‌ها را زودتر بستانیم.

اژه‌اى با تأکید بر لزوم دسترسی راحت مردم به عدالت بیان کرد: الان یک مرکز وکلا و یک کانون وکلا داریم. در سال قبل تعداد زیادى از حقوقدانان که آمادگى داشتند و مى توانستند تحت عنوان وکالت به میدان بیایند، براى آن‌ها آزمونى برگزار شد.

معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: سال گذشته مرکز وکلا این کار را کرد و آزمون برقرار شد و کانون وکلا هم انتخابات برگزار کرد و تعدادى را جذب کرد. وقتى وکلا بیشتر باشند، دسترسى راحت‌تر است و هزینه پایین‌تر مى‌آید. در سند تحول ما، یکى از اولویت‌ها خدمت سریع‌تر و آسان‌تر به مردم است. اژه‌اى در ادامه خاطر نشان کرد: کانون وکلا مى گوید همین تعداد وکیل کفایت مى‌کند، اما احساس ما این بود که اگر چنانچه وکیل کافیست و دسترسى آسان است چرا بعضی از این دستمزد‌ها و حق‌الزحمه وکلا آنقدر بالاست؟

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: این احساس کافى نبود و نیاز به یک بررسى علمى و کار کارشناسى بود، بنابراین از وکلا، مردم و برخى از حقوقدانانى که در این زمینه کار کرده‌اند، بررسى کردیم. اعتقاد ما این است که هنوز هم جا دارد تا از تحصیلکردگان جدید بتوانیم وکلا را زیادتر کنیم. وى افزود: امتیازاتى به قضات داده شده‌بود که بعد از بازنشستگى یا منفک‌شدن مى توانستند از کانون وکلا تقاضا کنند و بدون آزمون، وکالت خود را بگیرد، برخى از نمایندگان حقوقى در دستگاه‌هاى دیگر نیز همین طور بود. یکى از چیزهایى که مورد مطالعه قرار گرفته و البته نهایى نشده، این است که وقتى وکلا و تحصیلکردگان جوان هستند و مى‌توانند به میدان بیایند و با حق‌الزحمه کمترى هم همان دفاع را انجام دهند، چرا باید یک امتیاز و به قولى رانتى را براى یک عده ایجاد کنیم؟!

اژه‌اى تأکید کرد: یکى از کارهایى که به نفع مردم مى‌کنیم، این است که این رانت‌ها را کم کنیم. حتماً دستگاه قضایى و قانون اساسى براى وکیل احترام قائل است و وکیل و کارشناس لازم است و مردم به وکیل نیاز دارند، اما باید ساماندهى شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
0
خدا قوت جناب آقای رییسی
ممنون
صلوات
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار