کد خبر: 1009311
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
۲ تیر‌ماه گزارشی در صفحه‌۱۲ روزنامه «جوان» با تیتر «فساد‌۴ شیر خوار انحصاری» منتشر شد. در این گزارش علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی از وجود انحصار در صنعت لبنیات خبر داده و از بهانه جویی‌ها برای ممانعت از صادرات شیر خشک و رسیدن به خودکفایی در تولید کره سخن گفته بود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: دراین خصوص، روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران توضیحات مفصلی با تیتر «وقتی «ویژه خواران» از انحصار می‎گویند!» ارسال کرده که بخش‌های مرتبط با گزارش «جوان» را در پی می‌خوانید:

در روز‌های اخیر اخبار و محتوایی در رسانه‎های مختلف منتشر شد که مدعی وجود رانت و انحصار در صنعت لبنیات ایران بود.

انجمن صنایع فرآورده‎های لبنی ایران به عنوان تشکلی با سابقه ۲۵‌ساله که اعضای آن قریب به ۸۰ درصد بازار لبنیات ایران را در اختیار دارد، حسب وظایف مرتبط با حمایت از صنعت و نیز تنویر افکار عمومی توضیحاتی را ارائه می‎کند تا گامی باشد برای شفاف‎سازی و ابهام‎زدایی و رفع اتهام از این صنعت راهبردی در تأمین سلامت جامعه ایران.

ماجرای صادرات شیرخشک

فضای رسانه‎ای شکل گرفته در خصوص صادرات شیرخشک نیازمند توضیح مفصل است:

وزارت جهاد حسب وظایف بخشی به دنبال «توسعه تولید شیرخام بر اساس جذابیت قیمتی» است. از سوی دیگر وزارت صمت «وظیفه تنظیم بازار داخلی» را که وظیفه‎ای عام و غیر‎بخشی است، بر عهده دارد. وزارت صمت به دلیل اینکه آزادسازی صادرات شیرخشک می‎تواند منجر به تحریک قیمت شیرخام شود و افزایش قیمت شیرخام در نهایت به افزایش قیمت محصولات لبنی در بازار داخلی می‌انجامد، با وجود اینکه ظرف چهارماه گذشته اجازه صادرات ۱۰‌هزارتن شیرخشک را صادر کرده، اما تداوم آن را به مصلحت ندانسته بود. در واقع اصلی‎ترین دلیل برای جلوگیری از صادرات شیرخشک نه ادعا‌هایی از قبیل رانت، نفوذ و انحصار برخی شرکت‎ها بلکه جلوگیری از افزایش قیمت شیرخام و به تبع آن افزایش قیمت محصولات لبنی بوده است.

به‌رغم مخالفت اصولی انجمن صنایع فرآورده‎های لبنی با صادرات شیرخشک، اما با توجه به اینکه در اسفند‎ماه گذشته همزمان با فصل پرشیری دام‎ها و محدودیت‎های مرزی ناشی از کرونا، بازار با افزایش عرضه شیرخام روبه‎رو شده بود و همه تولیدکنندگان با مازاد شیرخشک روبه‎رو بودند و از این جهت تولیدکنندگان تحت فشار قرار داشتند، انجمن با صادرات ۱۰‌هزار تن شیرخشک موافقت کرد. مشروط به اینکه قیمت شیرخام تحریک نشود.

موافقت انجمن در اسفندماه با صادرات ۱۰‌هزارتن شیرخشک در فصل پرشیری دام‎ها (اواسط زمستان و اوایل فروردین) بوده که منجر به تحریک قیمت شیرخام نمی‎شود. این درحالی است که با ورود به فصل گرما و آغاز فصل کم شیری دام‎ها و در نتیجه کاهش عرضه، قیمت شیرخام خود به خود افزایش می‎یابد و در صورتی که صادرات شیرخشک نیز اتفاق بیفتد، عامل دیگری برای افزایش قیمت شیرخام و لذا افزایش هزینه‎های تولید و در نتیجه افزایش قیمت برای مصرف‌کننده می‎شود.

موضوع صادرات شیرخشک به نهاد‌های تخصصی واگذار نشده‎است

تصمیم‌گیری درباره صادرات شیر خشک و اصرار بر اعمال سهمیه‌بندی برای صادرات این محصول خارج از فرآیند تخصصی که از الزامات تصمیم‎گیری یک نهاد سیاستگذار است، اتفاق افتاد. اختیار سیاستگذاری صادرات شیر خشک باید به جای معاونت امور دامی وزارت جهاد و رئیس مرکز اصلاح نژاد دام به دفتر توسعه صادرات یا دفتر امور صنایع کشاورزی و دفتر توزیع و تنظیم بازار و ذخایر راهبردی این وزارتخانه واگذار می‎شد.

طرح ادعای انحصار در واردات کره کذب است

واردکنندگان کره نه چهار شرکت بلکه بیش از ۱۰‌شرکت هستند. در عین حال یکی از شرکت‎هایی که از آن به عنوان ایجاد‌کننده انحصار در صنعت لبنیات نام برده شده اصولاً نه تولیدکننده کره است و نه واردکننده آن. بنگاه‎های تولیدی که از آن‌ها به عنوان رانت‎خوار نام برده‌شده در‎صدد انجام اقدامات قانونی و طرح شکایت از طرح‎کنندگان این خبر کذب و ارجاع آن به نهاد‌های نظارتی و قضایی هستند.

انجمن صنایع فرآورده‎های لبنی آماده است تا پاسخگوی هرگونه ابهام و پرسش درباره صنعت لبنیات باشد. همزمان از رسانه‎ها و نهاد‌های نظارتی کشور مصرانه می‎خواهیم که با تحقیق درباره صحت ادعا‌های طرح شده، حقیقت را با مردم و افکار عمومی در میان بگذارند و اگر رانت، انحصار یا تخلفی صورت گرفته با متخلفین به سختگیرانه‎ترین شکل برخورد کنند و اگر چنین نشده، کسانی که با طرح چنین ادعا‌هایی در پی کسب منافع خویش بوده‎اند، به جد برخورد قانونی و قضایی نمایند.

توضیح «جوان»:

انجمن صنایع لبنی از کلمه ویژه‌خواران در تیتر جوابیه ارسالی خود استفاده کرده و افشا‌کنندگان انحصار در این صنعت را ویژه‌خوار نامیده است.‌ای کاش سهم ویژه‌خواران را از این صنعت و واردات کره و صادرات شیرخشک که مورد بحث گزارش «جوان» بود به روشنی اعلام می‌کرد تا برای افکار عمومی موضوع کاملاً روشن می‌شد.

همچنین از آنجایی که انجمن صنایع لبنی به دنبال شفاف‌سازی و روشنگری است اگر آماری از میزان واردات کره از سوی اعضای انجمن و میزان مصرف مردم ارائه می‌کرد شاید رسانه‌ها و مردم می‌توانستند قضاوت بهتری نسبت به عملکرد وارد‌کنندگان و مدیریت واردات و بازار داشته باشند. در آن صورت دیگر کسی نمی‌توانست واردات ۹۵ درصدی کره را به چهار شرکت قدرتمند فعال در صنعت لبنیات نسبت دهد.

این انجمن از دلایل خود برای مخالفت با صادرات شیرخشک سخن گفته و به نوعی به عدم همکاری برخی صنایع لبنی برای صادرات شیر خشک صحه گذاشته است.

اکنون این سؤال مطرح است که با توجه به توضیحات فوق آیا مخالفان صادرات شیر خشک توان جذب ۴۵‌هزارتن شیر خشک دپو شده در انبار‌ها را تا قبل از به پایان رسیدن تاریخ مصرف آن‌ها با توجه به کشش بازار را دارند و با این حجم تولید شیر خشک صنعتی همچنان نگران تأمین شیر مورد نیازشان از سوی دامداران هستند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار