کد خبر: 1008475
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده
این اتفاق قابل‌توجهی است که حتی کارشناس شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز هم در مورد شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر امریکا هشدار می‌دهد. تام کارلسن در برنامه تفسیر سیاسی روز جمعه هشدار داده بود که ترامپ شانس زیادی برای انتخاب مجدد در این انتخابات ندارد و باید نسبت به این موضوع کاملاً هوشیار باشد. وقتی کارشناس این شبکه دست‌راستی امریکا و حامی ترامپ چنین هشداری می‌دهد، معلوم می‌شود که وضعیت انتخاباتی ترامپ به هیچ وجه مساعد نیست و باید گفت که نگرانی کارلسن و دیگر حامیان ترامپ بعد از ناکامی ترامپ در نشست تبلیغاتی هفته قبل شهر تولسا شدت گرفته است. مسئولان ستاد تبلیغاتی ترامپ قبل از برگزاری برنامه از ثبت‌نام قریب به یک میلیون نفری شرکت‌کنندگان می‌گفتند و حتی انتظار داشتند خیابان‌های اطراف سالن ورزشی بوک پر شود، اما در عمل، فقط ۵۰۰/ ۶ صندلی این سالن پر شد و حدود دو سوم از صندلی‌های سالن خالی ماند.

این اتفاق یک شکست بزرگ تبلیغاتی برای ترامپ بود و برنی سندرز هم در توئیتر نوشت: «مردم دارند می‌فهمند که ترامپ چه شیادی است.» در واقع، این اتفاق نیروی تازه‌ای را در عرصه سیاسی امریکا و به خصوص در مقابل ترامپ معرفی کرد که ملقب به زومر (Zoomer) یا نسل زد، (Generation Z) شده‌اند. این لقب تازه‌ای است و در مقابل عنوان کودک نسل انفجار یا بیبی بومر (Baby boomer) وضع شده است. بیبی بومر به نسل بعد از جنگ جهانی دوم و در فاصله زمانی بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ گفته می‌شود. این دوره دوره رونق اقتصادی است و نسل این دوره ویژگی‌هایی نظیر ریسک‌پذیری، کارآفرینی و ایجاد کسب و کار‌های جدید دارند و به طور کلی با رویکردی مثبت به جهان نگاه می‌کنند. زومر‌ها نسل متفاوتی هستند و به طور خلاصه، می‌توان گفت که این نسل زاده دوره سایبرنتیک هستند. این نسل در فضای دیجیتالی به دنیا آمده و بیش از دیگران وابسته به این فضا هستند، به نحوی که بیش از هر نسل دیگری وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و علاوه بر این، میزان سواد دانشگاهی و مطالعه و آگاهی این نسل از وقایع جهانی بیشتر از نسل‌های دیگر است. گفته می‌شود که ملاله یوسف‌زی و گرتا تونبرگ نماد‌های این نسل هستند و حملات تبلیغاتی بین گرتا و ترامپ در دسامبر گذشته پیش‌درآمدی بود بر اینکه زومر‌ها سر ناسازگاری با ترامپ دارند.

مسئولان تبلیغاتی ترامپ سعی‌کرده‌اند تا شکست خود را در تولسا به گردن رسانه‌ها و معترضان وابسته به حزب دموکرات بیندازند تا نقش زومر‌ها را نادیده بگیرند، اما واقعیت این است که نوجوانان گروه تیک تاک و طرفداران کی‌پاپ، موسیقی راک کره‌ای، بودند که از طرفداران خود خواستند با خریدن بلیت‌های سالن بوک و نرفتن به آنجا برنامه ستاد تبلیغاتی ترامپ را به هم بزنند و همین اتفاق هم افتاد. به این ترتیب، زومر‌ها اولین موج خود را علیه ترامپ به راه انداخته‌اند و موج‌های بعدی است که نگرانی برای امثال کارلسن و دیگر حامیان ترامپ به وجود آورده است. باید به یاد داشت که در انتخابات چهار سال قبل تنها ۳۷ درصد جوان‌ها به ترامپ رأی داده بودند در حالی که میزان رأی جوان‌ها به هیلاری کلینتون ۵۵ درصد بود. این اختلاف رأی با توجه به دو عامل بسیار بیشتر از این خواهد شد. نخست سابقه کاری ترامپ در این چهار سال که از نگاه نسل جوان و حاضر در شبکه‌های اجتماعی دور نمانده است. این نسل در چهار سال قبل شناختی از ترامپ و آثار زیانبار او در مقام ریاست جمهوری نداشت، اما حالا دارد و همین نیز باعث می‌شود حضور پررنگ‌تری در انتخابات علیه ترامپ داشته باشد. عامل دوم حوادث اخیر امریکا به خصوص جنبش مردمی بعد از مرگ جورج فلوید است که ترامپ نه تنها ویژگی نژادپرستانه خود را در این جریان نشان داد بلکه با مطرح کردن ارتش و گارد ملی در مقابل معترضان همانند حکام سرکوبگر ظاهر شد. حالا این دو عامل دست به دست هم داده تا زومر‌ها را در صحنه انتخاباتی امریکا فعال کند. شاید آن‌ها چندان هوادار جو بایدن نباشند، اما این نکته مسلم است که نمی‌خواهند ترامپ برای بار دوم پایش را در کاخ سفید بگذارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار