کد خبر: 1008332
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
تلاش برای تبدیل پورتلند به منطقه خودمختار
تحرکاتی برای جدایی پورتلند، تازه‌ترین صدای جدایی‌طلبی در امریکاست؛ اقدامی که در کنار موضع‌گیری صدراعظم آلمان درباره فراخواندن اتحادیه اروپا برای توجه به دنیایی بدون رهبری امریکا، بخشی از پیامد‌های گسترده سیاست‌های مخرب رئیس‌جمهور این کشور در مخدوش کردن وجهه امریکا را آشکار می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: گذر زمان، هر چه بیشتر عواقب منفی سیاست‌های دونالد ترامپ را برملا می‌کند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز جمعه در مصاحبه با شش روزنامه اروپایی با اشاره به موضوع نفوذ جهانی امریکا، از کشور‌های اروپایی خواست درباره خروج امریکا از نقش رهبری جهان بیندیشند. مرکل در این مورد گفت: «ما با این دیدگاه رشد کرده‌ایم که امریکا می‌خواست قدرت جهان باشد. اگر امریکا اکنون بخواهد از این نقش خارج شود، ما مجبور خواهیم بود درباره آن خوب فکر کنیم.»‌حدود یک ماه پیش، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به پایان نظم جهانی به رهبری امریکا اشاره کرده و در جریان کنفرانسی آنلاین در برلین گفته بود که تحلیلگران از مدت‌ها پیش درباره پایان نظام جهانی به رهبری امریکا و ظهور قرن آسیایی سخن گفته‌اند. بورل تصریح کرده بود: «این نخستین بحران عمده در چندین دهه بوده که امریکا واکنش جهانی را رهبری نمی‌کند؛ شاید برای آن‌ها مهم نباشد، اما ما در همه جا شاهد رقابت‌های فزاینده‌ای هستیم، به ویژه میان ایالات متحده و چین. اتحادیه اروپا در میان فشار‌های فزاینده برای جبهه‌گیری، باید به دنبال منافع و ارزش‌های خود باشد و از ابزار شدن برای دیگری خودداری کند.»

صدراعظم آلمان در ادامه مصاحبه با نشریات اروپایی، ضمن حمایت از افزایش هزینه‌های دفاعی کشورش، درباره سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز گفت: «دلایل قانع‌کننده‌ای برای متعهد ماندن به یک جامعه دفاعی فرا آتلانتیک و چتر هسته‌ای مشترک ما وجود دارد.» او برخلاف ترامپ، همچنان حضور نیرو‌های امریکایی در خاک کشورش را عاملی در راستای محافظت از منافع آلمان و بخش اروپایی ناتو و حتی منافع امریکایی توصیف کرد. این سخنان اشاره مستقیمی است به تصمیم رئیس‌جمهور امریکا در جهت کاستن از شمار نظامیان امریکایی مستقر در آلمان از ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر به ۲۵ هزار تن. ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو هم به صورت تلویحی از رویکرد ترامپ در کاستن از شمار نظامیان این کشور انتقاد کرده و گفته بود: «صلح و ثبات در اروپا به امنیت امریکای شمالی می‌افزاید و باید به خاطر داشته باشیم که حضور امریکا در اروپا و آلمان تنها درباره محافظت از اروپا نیست بلکه درباره گسترش نفوذ امریکا، فراتر از اروپا و به سمت خاورمیانه، آفریقا، افغانستان و جا‌های دیگر است.»

کشمکش با معترضان، تقابل با دموکرات‌ها

ادامه تنش‌ها در امریکا به همراه رویکرد سرکوب‌گرایانه ترامپ در مواجهه با تحولات متعدد در این دوره، عملاً شرایطی را شکل داده که در آن رئیس‌جمهور امریکا در برابر معترضان و دموکرات‌ها قرار گرفته است. با گذشت یک ماه از قتل جورج فلوید، سیاهپوستی که زیر فشار زانوی یک افسر پلیس امریکا کشته شد، گروهی از معترضان امریکایی روز جمعه تلاش کردند با تصرف بخش‌هایی از شهر پورتلند، منطقه خودمختار تشکیل دهند. اداره پلیس پورتلند هم این خبر را تأیید و اعلام کرد که معترضان به اموال عمومی خسارت زده و در نقاط مختلف خیابان آتش به پا کرده‌اند. بنابر گزارش رسانه‌های محلی، پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کرده است. چندین نفر هم دستگیر شده‌اند. دو هفته قبل نیز بخش‌هایی از شهر سیاتل به تصرف معترضان درآمده و اعلام خودمختاری شده بود. ترامپ در واکنشی تند به این اقدام در شبکه اجتماعی توئیتر، معترضان در این شهر را تروریست‌های داخلی و آنارشیست‌ها سیاتل خطاب کرد و فرماندار و شهردار دموکرات این شهر را به باد انتقاد گرفت.

ترامپ در واکنش به تحولات اخیر در کشورش علاوه بر انتقاد از معترضان و متهم کردن آنان به جهل تاریخی، فرمانی صادر کرد که طبق آن هر کس که به مجسمه‌های موجود در فضای عمومی آسیب بزند باید تحت تعقیب قضایی قرار بگیرد. او درعین حال دستور داده بودجه فدرال حوزه‌های قضایی و پلیس‌های محلی که جلوی چنین اتفاقاتی را نمی‌گیرند، متوقف شود. در فرمان ریاست جمهوری امریکا به قانونی اشاره شده که مجازات ۱۰ سال زندان را برای کسانی در نظر گرفته که به اموال دولت فدرال آسیب بزنند.

با این حال، شواهد حاکی از این است که ترامپ در مهار موج مخالفت‌ها موفقیتی نداشته است. از طرفی مجلس نمایندگان کنگره امریکا طرحی به نام جورج فلوید را تصویب کرد که شامل تغییرات اساسی در ساختار نیروی پلیس این کشور می‌شود. البته ترامپ گفته که در صورت تصویب این طرح در کنگره، آن را وتو خواهد کرد. تبدیل آن به قانون مستلزم تصویب در مجلس سنا و امضای رئیس‌جمهور است و از طرفی دیگر نمایندگان جمهوریخواه در سنا راضی شدند طرح دیگری را برای اصلاح ساختار و تشکیلات پلیس ارائه دهند که دامنه تغییرات مورد نظر آن به مراتب کمتر است، اما مخالفت دموکرات‌ها را به دنبال داشته است.

همزمان شورای شهر مینیاپولیس، شهری که جورج فلوید در آن کشته شد، نیز با اکثریت آرا با رأی به تغییر منشور شهر، زمینه را برای انحلال اداره پلیس این شهر مساعد کرد. اعضای شورای شهر پیشنهاد کردند به جای اداره پلیس، اداره امنیت اجتماع و پیشگیری از خشونت تشکیل شود. شورای شهر مینیاپولیس تأکید کرده این طرح کوتاه‌مدت نیست و آن‌ها در آغاز روندی یک ساله برای دریافت توصیه‌ها به منظور جایگزین کردن پلیس قرار دارند. تصمیم درباره تغییر منشور اکنون باید برای بررسی رسمی در اختیار کمیته سیاست و بعد کمیسیون منشور شهر قرار بگیرد و شهروندان باید به تغییر منشور رأی بدهند. پس از آن روند طولانی بررسی جامعه آغاز می‌شود تا مشخص شود اداره جدید چگونه باید عمل کند. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود و رأی‌گیری قبل از نوامبر انجام شود، اداره پلیس جدید اول مه ۲۰۲۱ آغاز به کار خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار