کد خبر: 1007911
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۴
زندگی سیاهپوستان مهم است
آتش خشم امریکایی‌ها از مرگ جورج فلوید همچنان روشن است و پایین کشیدن مجسمه‌های نماد برده‌داری به جنبشی جریان‌ساز تبدیل شده است. اما در پی تازه‌ترین اقدام این جنبش برای پایین کشیدن مجسمه از این نوع روبه‌روی کاخ سفید، رئیس‌جمهور امریکا دوباره ادبیات تهدید آمیز علیه معترضان ضد نژادپرستی را در پیش گرفت و هشدار داد که سرنگونی یادبود‌ها و مجسمه‌های حامی برده‌داری در امریکا، مجازات حبس بلندمدت خواهد داشت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش رویترز، روز دو شنبه معترضان در نزدیکی کاخ سفید تلاش کردند با فریاد «آشغال قاتل» مجسمه‌ای از اندرو جکسون، هفتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده را با انداختن طنابی دور گردن او به زیر بکشند. تصاویر ویدئویی از این تجمع در رسانه‌های اجتماعی همچنین نشان می‌دهد که معترضان از این مجسمه برنزی که در میدان لافایت در نزدیکی کاخ سفید واقع شده است، بالا رفته بودند و تلاش داشتند این نماد نژادپرستی و تفرقه را سرنگون کنند.

اندکی پس از آن پلیس ضد شورش امریکا در صحنه اعتراضات مردمی حاضر شد و با عقب راندن معترضان، حلقه‌ای حفاظتی اطراف مجسمه اندرو جکسون که سوار بر اسب است و در ۱۸۵۲ ساخته شد، تشکیل داد. کلیپ‌های ویدئویی منتشر شده در رسانه‌ها، نیرو‌های امنیتی پلیس را در مقابل کاخ سفید در حال استفاده از گاز فلفل و شلیک گلوله‌های پلاستیکی نشان می‌دهد. نیرو‌های امنیتی امریکا با اعمال خشونت، برخی از معترضان را نیز بازداشت کردند و صفحات مجازی که از خشونت پلیس با معترضان مقابل کاخ سفید منتشر شده، چند پلیس را نشان می‌دهد که به مردی سیاهپوست حمله کرده و طوری وی را محاصره کرد‌ه‌اند که به حالت خفگی درآمده است. در یکی از پیام‌هایی که در صفحه توئیتر درباره این رخداد منتشر شده، نوشته شده است: «تن‌ها چیزی که دولت ترامپ درباره اعتراضات در کاخ سفید برجسته می‌کند این است که آن‌ها (معترضان) سعی داشتند مجسمه اندرو جکسون را سرنگون کنند، اما این همه داستان نیست بلکه پلیس به معترضان حمله می‌کند و ترامپ از رسانه‌ها می‌خواهد که صحنه را ترک کنند. این داستان واقعی است. معترضان با الهام از اقدامات مشابه معترضان سیاتل، تلاش کردند اردوگاه جدید معترضان تحت عنوان منطقه خودمختار کاخ سیاه (BHAZ) در کمتر از دو مایلی از کاخ سفید ایجاد کنند و حروف اول این منطقه جدید روی نمای بیرونی کلیسای تاریخی سنت جانز اسپری شده بود.
این تجمع‌ها، تازه‌ترین دور از اعتراضات امریکایی‌ها علیه وحشیگری پلیس است. آتش این اعتراضات وقتی روشن شد که در مینیاپولیس جورج فلوید، شهروند سیاهپوست ۴۶ ساله امریکایی با فشار زانوی یک افسر پلیس سفید بر گردن وی جان داد. اندرو جکسون، هفتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده و ژنرال سابق ارتش امریکا بود. او یک سیاستمدار پوپولیست بود که استایل سیاسی‌اش گاهی با سبک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا مقایسه می‌شود.

فعالان بومی امریکا همواره از منتقدان سرسخت جکسون دموکرات بودند که در دوران ریاست جمهوری خود بین سال‌های ۱۸۲۹ تا ۱۸۳۷ «قانون حذف سرخپوستان» را به امضا رساند و براساس آن هزاران تن از مردم به دست دولت امریکا از زمین‌های‌شان رانده شدند. آن‌ها به اجبار مسیر غرب را در پیش گرفتند، اما هزاران تن از بومیان امریکایی پیش از رسیدن به مقصد مورد نظرشان جان دادند.

تهدید به مجازات زندان

رئیس‌جمهور امریکا شب دو شنبه به وقت محلی بعد از به راه افتادن چندین اعتراض در شهر «واشنگتن دی‌سی» در پیامی توئیتری، معترضان را تهدید کرد در صورت از بین بردن یادبود‌ها و مجسمه‌های برده‌داری، با پیامد‌های سنگینی روبه‌رو خواهند شد. بنا بر گزارش شبکه روسی راشاتودی، دونالد ترامپ در این پیام معترضان را به وحشیگری و خرابکاری متهم کرد و نوشت: افراد بی‌شماری در واشنگتن‌دی‌سی برای خرابکاری شرم‌آور مجسمه باشکوه اندرو جکسون در پارک لافایت و همچنین از ریخت انداختن نمای بیرونی کلیسای سنت جانز در امتداد خیابان بازداشت شدند. ترامپ سپس معترضان را به حبس تهدید کرد و گفت: «حواستان باشد، طبق قانون حفظ یادبود کهنه‌سربازان، با محکومیت ۱۰ سال حبس مواجه هستید.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار