کد خبر: 1007001
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
وکیل سعیدی‌فر، صراف متهم به اخلال ارزی مدعی شد اقدامات موکلش بر اساس دستورات بانک مرکزی بوده‌است
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: در ادامه رسیدگی به اتهامات ۲۱ متهم کلان ارزی، روز گذشته در حالی‌که وکیل سعیدی‌فر (صراف متهم به اخلال ارزی) بانک مرکزی را از مقصران اصلی تخلفات ارزی موکلش دانست؛ مدعی شد که «موکلم می‌گوید ما مرده‌شور بودیم و کاری نداشتیم این مرده کیست. اگر به ما می‌گفتند این ارز، ارز اتاق مبادلات است جریان متفاوت بود. همچنین موکلم در هر موردی از طرف بانک به وی دستور داده می‌شد، همان کار را انجام می‌داده‌است»! قاضی مسعودی مقام هم هشدار داد که بقیه متهمین صفر تا صد تعقیب خواهند شد. هیچ مقامی مصون نخواهد بود و ابعاد این پرونده وسیع است. افرادی دیگر را هم اضافه خواهیم کرد و این ماجرا تعیین‌تکلیف خواهد شد.

روز گذشته نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۲۱ متهم کلان ارزی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. امید اسدبیگی، متهم ردیف اول این پرونده است که در کیفرخواست او عنوان اتهامی سردستگی سازمان‌یافته اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارز‌های دولتی به چشم می‌خورد. مهرداد رستمی چگینی، مجتبی کحال‌زاده، جواد بصیرانی، علی‌اکبر میرزایی حسین‌زاده متهمان ردیف دوم تا پنجم این پرونده هستند که به همراه ۱۶ متهم دیگر در دادگاه از اتهامات انتسابی دفاع خواهند کرد. محسن صالحی و رسول سجاد دو نفر از مدیران کل ستادی بانک مرکزی نیز در زمره این متهمان قرار دارند. در جلسه روز گذشته هم به اتهامات یک صراف به اسم سعیدی‌فر رسیدگی شد.

نظارت نکردن توجیه رفتار مجرمانه نیست

در ابتدای جلسه، قاضی مسعودی مقام ضمن تفهیم مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری از وکیل متهم سعیدی‌فر خواست در جایگاه قرار گیرد تا اظهارات خود را بیان کند.

وکیل متهم سعیدی فر در جایگاه قرار گرفت و گفت: موکل بنده در بخش صرافی هیچ کاری برخلاف قانون انجام نداده و صرفاً با گروهی کار کرده‌است که امروز به عنوان متهم در دادگاه حضور دارند.

این وکیل ادامه داد: بر اساس کیفرخواست، عمل موکل من جرم است، اما موکل من تمام اقدامات خود را در سامانه سنا ثبت کرده‌است. آیا نهاد‌های نظارتی که وظیفه‌شان نظارت بر عملکرد صرافی‌ها است، در این‌باره گزارشی ارائه کرده‌اند؟ وزارت صمت و بانک مرکزی از نهاد‌های نظارتی هستند، آیا بانک مرکزی که بلک لیست را اعلام می‌کند، این افراد را در بلک لیست قرار داده‌است؟ و به صرافی اعلام داشته‌است؟ آیا بانک مرکزی اعلام کرده‌است که با این گروه معامله نکند؟

قاضی گفت: عدم‌نظارت توجیه رفتار مجرمانه نیست و این موضوع رافع مسائل کیفری نیست.

وکیل گفت: موکل من می‌گوید به هیچ عنوان فکر نمی‌کردم که اقدامات من برخلاف قانون باشد.

سیستم بانکی نظارت نداشت

قاضی خطاب به وکیل متهم گفت: نهاد نظارتی که می‌گویید مانند بانک مرکزی خود متهم است. برخی از وجوه متهمین که مبالغی دریافت کرده‌اند در دادگاه کیفری دو بررسی خواهد شد. مقامات بانک مرکزی نیز باید پاسخگو باشند. سیستم بانکی ما نظارتی نداشته‌است؛ اگر نظارتی بود این همه پول نمی‌رفت و این نشان‌دهنده وجود فساد است.

وکیل مدافع متهم سعیدی‌فر در ادامه دفاعیات خود گفت: موکلم می‌گوید ما مرده‌شور بودیم و کاری نداشتیم این مرده کیست. اگر به ما می‌گفتند این ارز، ارز اتاق مبادلات است، جریان متفاوت بود. همچنین موکلم بیان داشته در هر موردی از طرف بانک به وی دستور داده می‌شد، همان کار را انجام می‌داده‌است.

وی ادامه داد: ارز اتاق مبادلات به حساب بانک می‌رود و به صرافی نمی‌آید، صرافی امکان جابه‌جایی این ارز را ندارد و مشتری باید به بانک مراجعه کند، در مورد درهم‌هایی که ارائه شد نیز مستقیماً در بانک امارات بوده و به بانک‌های داخلی ارتباطی نداشته‌است.

۱۹۷۴ میلیارد تومان در عرض یک سال

در ادامه دادگاه نماینده دادستان هم خطاب به وکیل متهم گفت: صرافی مدعی است به واسطه مراودات خرید و فروش ارز هنوز از اسدبیگی طلبکار است. شما به صحبت‌های من دقت نمی‌کنید و دچار اشتباهات محاسباتی شده‌اید، هزارو۹۷۴ میلیارد تومان در عرض یک سال به حساب صرافی واریز شده‌است. چرا باید ۲۹۵ میلیون دلار به حساب صرافی واریز شود؟

وی ادامه داد: موکل شما سال ۹۶ از کشور خارج می‌شود که این اتفاق بعد از آن بود که مشخص شد پرونده مخدوش است، اگر نمی‌دانید این مبالغ چقدر است از ماشین‌حساب استفاده کنید!

نماینده دادستان در ادامه گفت: سعیدی‌فر خود سابقه بانکی بالایی داشته و قطعاً می‌فهمیده‌است. رؤسای بانک کشاورزی هم در پرونده جدید می‌گویند مبلغ بالاست و سعیدی‌فر نمی‌تواند بگوید که مطلع نبوده‌است. سعیدی‌فر اطلاع داشته و اقدامات مجرمانه او برای دادسرا محرز است. جدای از تخلفات سوئیفت که به واسطه تخلف مدیران بانکی صورت گرفته، تأمین ریال توسط صرافی انجام می‌شده و ارز را می‌آوردند. همکاری صرافی و سعیدی‌فر محرز است.

در این بخش از دادگاه قاضی با ختم رسیدگی گفت: با توجه به جلسات مختلف رسیدگی در این شعبه کیفری، جلسه بعدی دادگاه متعاقباً اعلام خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
0
0
واقعا مقصران واقعی چه کسانی هستند ؟! شاید مردم !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار