کد خبر: 1006951
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
«رفتار‌های پرخطر امروزه جوانان کشور را تهدید میکند» مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر با ذکر این نکته گفت: «اولویت اول ستاد، پیشگیری از شیوع بیشتر در میان جوانان است».
سرويس جامعه جوان آنلاين: حمید صّرامی مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اولین اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور را پیشگیری از اعتیاد دانست و بیان کرد: «در راستای نتایج تحقیقات جهانی و ملی، رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد به منظور افزایش دانش و آگاهی، ارتقاء توانمندی‏های روانی- اجتماعی و ایمن سازی آحاد جامعه و جلوگیری از بروز اختلال مصرف مواد در لایه‏های مختلف جامعه به خصوص در نوجوانان و جوانان کشور، جزء اولین اولویت راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور می‏ باشد».

صرامی خطرات پیش روی جوانان را اینگونه شرح داد: «در عصر حاضر، نوجوانان و جوانان با سیل ویرانگری از رفتار‌های پر خطر نظیر مصرف سیگار، قلیان، مواد مخدر، مواد محرک، مواد توهم‏زا، دارو‌های مخدر و محرک، مشروبات الکلی، روابط سوء اخلاقی، اعتیاد به شبکه‌های سایبری و اختلالات خُلق، مواجه شده ‏اند».

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اشاره به ضعف آموزش مهارت‏های زیستن، چگونه زیستن و با هم زیستن در نوجوانان و جوانان، اظهار داشت: «کم کاری برخی از دستگاه ‏های فرهنگی در دهه‏‌های گذشته و همچنین شبیخون فرهنگی و اجتماعی، موجب آسیب پذیری قشری از جامعه شده است. به گونه‏‌ای که شیوع مصرف مواد در گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال یعنی نوجوانان متوسطه دوم و هنرستان‏‌ها معادل دو و یک دهم درصد و در جوانان یعنی دانشجویان معادل چهار و هفت دهم درصد است».

صّرامی در خصوص شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان در دانشجویان گفت: «اگرچه شیوع مصرف مواد مخدر و روان‏گردان در دانشجویان از میانگین جامعه پایین‏تر است، ولی نتایج مطالعات نشان می‏دهد میانگین شیوع مصرف مواد در پسران هفت و شش دهم درصد و در دختران دو و یک دهم درصد است. ضمن آنکه آسیب پذیری دانشجویانی که در خانه‌های مجردی زندگی می‏کنند بالاتر از دانشجویان خوابگاهی و دانشجویانی که با خانواده زندگی می‏کنند، است».

این مدرس دانشگاه در خصوص برنامه‏‌های پیشگیری در مدارس و دانشگاه ‏ها عنوان کرد: «با تصویب طرح یاری‏گران زندگی در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر، گام‏های اساسی به منظور تقویت برنامه‏‌های پیشگیری از اعتیاد در مدارس و دانشگاه‏ها برای مهار و کنترل مصرف مواد برداشته شده است. به گونه ‏ای که در سال ۱۳۹۸ حدود دوازده هزار مدرسه در سطح کشور با اجرای برنامه توانمندسازی از طریق آگاه سازی و اطلاع ‏رسانی، آموزش مهارت‏‌های زندگی، ترویج رفتار‌های سالم و مدل زندگی مناسب، جلب مشارکت‏‌های دانش آموزان و تقویت فعالیت‏های داوطلبانه علیه مصرف مواد، آموزش سبک فرزند پروری ویژه والدین و بهره ‏گیری از ظرفیت معلمان و مربیان در کلاس‏های درس، توانسته‏ اند اقدام مناسبی را برای ایجاد نهضت فراگیر اجتماعی پیشگیری اولیه از اعتیاد در کانون‏‌های مدرسه و خانواده رقم زنند».

وی با اظهار امیدواری برای فراهم شدن شرایط مناسب در مدارس، وزارت آموزش و پرورش ضمن گسترش کمّی و کیفی برنامه یاری‏گران زندگی، اظهار داشت: «در سطح دانشگاه‏‌ها نیز با توسعه و تقویت چهارصد کانون دانشجویی همیار سلامت روان، اقدامات مناسبی برای توانمند سازی دانشجویان نیز انجام شده است. اگرچه ضرورت دارد به منظور تقویت فعالیت‏های جایگزین برای غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان و همچنین مهارت ‏های لازم برای اصلاح نگرش و باور آنان نسبت به مصرف مواد و همچنین افزایش سرمایه اجتماعی، تلاش جدی‏تر از سوی متولیان ذیربط صورت پذیرد».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار