کد خبر: 1006353
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲
گزارش «جوان» از سهم‌خواهی مرکز تجاری – فرهنگی ایران و هلند در قرار داد مارک ویلموتس
پروژه فریب خوردن در فوتبال ایران تمامی ندارد. فرقی نمی‌کند یکبار سرمربی بلژیکی فریب‌مان می‌دهند، یکبار فریب دلالان را می‌خوریم و اینگونه است که ارز‌های دولتی به باد می‌روند، اما در این پروژه عظیم همیشه مدیران پای ثابت هستند و اگر برای سرپوش گذاشتن روی افتضاح‌هایی که به بار می‌آورند، راهی پیدا نکنند مثل مهدی تاج پای بقیه را نیز به پرونده باز می‌کنند تا بلکه قدری از گناهشان کاسته شود.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: کلاهی که در پرونده مارک ویلموتس سر‌مان رفته گشادتر از این حرف‌هاست که با تکذیب‌های وزارت ورزش، مرکز تجاری‌– فرهنگی ایران و هلند یا حتی رئیس وقت فدراسیون ماستمالی شود. بعد از آنکه تاج در اولین مصاحبه‌اش به خیال خود دست به افشاگری زد، اول وزارت ورزش ادعا‌های او را رد کرد و بعد هم نوبت رسید به همان مرکز تجاری – فرهنگی که علاقه خاصی به معرفی گزینه‌های سرمربی‌گری برای تیم ملی فوتبال دارد. اگرچه این دو نهاد برای بی‌تقصیر جلوه دادن خود این روز‌ها مجدانه تلاش می‌کنند، ولی به این راحتی‌ها نمی‌توان و نباید از تقصیر آن‌ها چشم‌پوشی شود، هرچند که رئیس وقت فدراسیون همچنان به عنوان مقصر اصلی شناخته می‌شود.

واکنش مرکزی که کارش فروش صنایع‌دستی و برگزاری رویداد‌های فرهنگی در هلند است در نوع خود جالب توجه بود. مهدی تاج بعد از حساس شدن نهاد‌های نظارتی و بالا گرفتن انتقاد‌ها علاوه بر وزارت ورزش، در مورد نقش مرکز تجاری – فرهنگی ایران و هلند حرف زد؛ نامی که تا پیش از این هرگز مطرح نشده بود. مازیار تشکری، مدیر این مرکز در نامه‌ای که تابناک آن را منتشر کرده مدعی شده در مذاکره با ویلموتس، تاج و دوستان آن‌ها را دور زده‌اند: «پس از پایان همکاری کی‌روش با فوتبال ایران و در دستورکار قرار گرفتن موضوع انتخاب سرمربی جدید برای تیم ملی فوتبال ایران، این مرکز بنا برسابقه و تجربه همکاری با تیم ملی امید و با بهره‌گیری از توان تخصصی تیم حقوقی و مشاوران حرفه‌ای خود در حوزه فوتبال اروپا، اقدام به ارزیابی گزینه‌های ممکن و مناسب برای مربیگری تیم ملی فوتبال ایران کرد. ماحصل این فعالیت‌ها طی نامه‌ای خطاب به وزیر ورزش دکتر سلطانی‌فر معرفی شدند. نکته جالب توجه اینکه پس از ارسال نامه فوق‌الذکر این مرکز هیچ‌گونه بازخوردی، نه از سوی وزارت ورزش و نه از سوی فدراسیون فوتبال دریافت نکرد، تا اینکه پس از مدتی خبرعقد قرارداد فدراسیون فوتبال با گزینه دوم معرفی شده در نامه این مرکز یعنی ویلموتس در رسانه‌ها منتشر شد. بسیار متعجب شدیم از اینکه چرا این مرکز به‌طور کامل از فرآیند انتخاب، مذاکره و عقد قرارداد با سرمربی بلژیکی کنار گذارده شده است. با این اوصاف ملاحظه می‌فرمایید که نقش این مرکز در کل فرآیند برگزیده شدن ویلموتس به سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران، صرفاً شامل شناسایی و معرفی ایشان به عنوان گزینه پیشنهادی دوم به مسئولان فوتبال کشور، بدون ذره‌ای انتفاع بوده است.» همانطور که از اسم این مرکز پیداست، قطعاً آن‌ها نیز دوست داشتند در پروسه مذاکرات با ویلموتس حضور داشته باشند و اهداف تجاری‌شان را پیگیری کنند. منتها تاج یک تنه پروژه را دست گرفته است.

ورزش امنیتی و نظامی نیست

نماینده حوزه انتخابیه فریمان و سرخس یکبار دیگر در مورد قرارداد سرمربی بلژیکی دست به افشاگری زد. احسان قاضی‌زاده هاشمی که پیش از این هم اطلاعات زیادی از پشت پرده‌های این قرارداد منتشر کرده‌بود در گفتگو با رادیو ورزش به مبلغ بالای رقم آن اشاره کرد: «شاید اولین فردی که در کشور از ماهیت این قرارداد ترکمنچای رونمایی و مبلغ آن را بیان کرد، من بودم. آن زمان مبلغ را به دلار گفتم و معادل یورویی دستمزد بود. اولین زمانی که این مسئله را عنوان کردم به مرداد و شهریور سال گذشته بود و پس از آن به دلیل اینکه در اسفند انتخابات داشتیم، گفته شد که نباید درباره این مسائل صحبت شود. سپس حملاتی شد که چرا شما سراغ قیمت گوشت، مرغ و... نمی‌روید و این موضوعات اصلاً هیچ ربطی به بیت‌المال کشور ندارد.» قاضی‌زاده با تأکید بر اینکه ورزش ماهیت امنیتی و نظامی ندارد، گفت: «دوباره محل پرداخت آن ۲‌میلیون یورو را اعلام کردیم، مجدداً آن مبلغ هم تکذیب شد و مردم ایران دیدند که تمام این صحبت‌ها درست بود. عده‌ای با روشنگری نسبت به این مسئله حرف داشتند و اینکه موضوع محرمانه‌ای است که به منافع و امنیت ملی ربط دارد. در صورتی که در امر ورزش اصلاً چیزی به نام محرمانه نداریم. ورزش نه ماهیت امنیتی و نه نظامی و دفاعی دارد و در دنیا برای تیم‌های شاخص، همه چیز مشخص و شفاف است. هنوز نکات ناگفته زیادی درباره این قرارداد وجود دارد.»

محال است وزیر در جریان نباشد

نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص گفتن مطالب دروغ در رسانه‌ها و نقش دولت در قرارداد ویلموتس اظهار داشت: «قطعاً این موضوع تبدیل به یک پرونده خواهد شد. البته ما در این موارد نیازمند قوت، صراحت و قاطعیت از سوی همه نهاد‌ها برای عدم تکرار هستیم. در این موضوع، وزارت ورزش را در راستای فدراسیون می‌بینم و نمی‌توانم تفکیکی قائل شوم، مخصوصاً زمانی که مبلغ ۲‌میلیون یورو پرداخت شد، وزیر ورزش برای پرداخت این رقم پیگیری‌های ویژه‌ای کرد. سؤال اینجاست وزارت ورزشی که اینقدر پیگیر پرداخت مبلغ است، چگونه در زمان انعقاد قرارداد نظارت بر مفاد این قرارداد نداشته‌است. مکانیسم انتخاب باید چه سیکلی را طی کند؟ آیا آن فدراسیون کمیته فنی ندارد؟ درباره یک قرارداد بین‌المللی دو ساحت وجود دارد، بخش فنی و دیگری ساختار بخش قراردادی. دو سیستم باید به موازات یکدیگر کار کنند. محال است که وزیر ورزش در جریان این اتفاقات نبوده و از وی نظرخواهی صورت نگرفته باشد یا اگر هم پیشنهاد از جانب افراد دیگری داده شده، وی موافقت نکرده باشد، مخصوصاً در مورد سرمربیگری تیم ملی فوتبال جزو محالات است که این اتفاقات بدون اطلاع شخص وزیر ورزش افتاده باشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار