کد خبر: 1006230
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۹
وحشت غربی‌ها از قدرت فزاینده پکن در مناسبات جهانی رو به افزایش است؛ منتها برخی غربی‌ها این وحشت را ابراز می‌کنند، بعضی دیگر آن را در لفافه می‌گویند و مثل آلمان‌ها دنبال نزدیکی به چشم‌بادامی‌ها هستند و البته امریکایی‌ها هم شمشیر را از رو بسته‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا قصد دارد طرحی را که خواستار تحریم مقام‌های چین به بهانه مسائل ادعایی حقوق بشری است، امضا کند؛ طرحی که شعله تنش‌هایی را که همین الان هم گُر گرفته، بیشتر می‌کند. مجلس نمایندگان امریکا ۸ خردادماه این طرح را تصویب کرده بود و پیش از آن هم روز ۲۶ اردیبهشت‌ماه به تصویب مجلس سنا رسیده بود. در طرح مصوب، کنگره کمیته اجرایی حزب کمونیست چین (پولیت بورو) به عنوان مسئول «نقض‌های فاحش حقوق بشر» علیه اقلیت مسلمانان چین شناخته شده است. با چنین روندی، چینی‌ها یا بایستی دنبال زدودن تنش‌ها با امریکا باشند که در این حالت، اشک چشم‌بادامی‌ها، طغیان یک ابرقدرت در حال افول را به دنبال خواهد داشت، یا اینکه باید در مسیر تقابل با واشنگتن قرار گیرند. نشانه‌ها می‌گویند که چینی‌ها مسیر اول را انتخاب کرده‌اند. دیروز به موازات تشدید هشدار‌های چین درباره هرگونه دخالت خارجی برای استقلال تایوان، وزارت دفاع تایوان از تقابل کوتاه مدت هوایی جنگنده‌های چینی و تایوانی و حضور یک هواپیمای امریکایی در منطقه خبر داد. به گزارش رویترز، وزارت دفاع تایوان گفته که نیروی هوایی تایوان به چندین جنگنده سوخو-۳۰ که پیشرفته‌ترین جنگنده‌های چین هستند، درباره حضورشان در منطقه هوایی شناسایی دفاعی تایوان و نقض حریم هوایی‌اش هشدار کلامی دادند. به دنبال این هشدار و پرواز جنگنده‌های نیروی هوایی تایوان، جنگنده‌های چینی منطقه را ترک کردند. وزارت دفاع تایوان همچنین از «حضور با مجوز» یک هواپیمای امریکایی در منطقه خبر داده تا بیش از پیش مشخص شود که امریکا دنبال مهار چین به قیمت تشدید تنش‌ها است.

اروپاییان در این تقابل فزاینده ابرقدرت روبه افول و با رقیبش، بایستی دست به انتخاب بزنند. این را جوزف بورل، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند هفته قبل در مقاله‌ای که همزمان در چند رسانه اروپایی منتشر شده، بیان کرده و چین را یک «کشور شریک» خطاب کرده است. بورل در عین حال هشدار داده که اروپاییان باید به صورت مشترک در مقابل ابرقدرت‌ها اقدام کنند، البته همزمان با آنکه «دیسیپلین جمعی» خود را حفظ می‌کنند. تقریباً چند هفته بعد از مقاله بورل، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، چین را ابرقدرت آینده خواند و خواهان مذاکره با این کشور در زمینه‌های مختلف شد، ولی حالا ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو زبانی متفاوت در پیش گرفته و می‌گوید که ناتو باید در مقابله با چالش‌های دهه آینده از نظر سیاسی نیز قوی‌تر و تأثیرگذارتر شود. او در یک ویدئوکنفرانس گفته است: «کووید-۱۹ روند‌ها و تنش‌های موجود را پررنگ‌تر کرد. روسیه فعالیت‌های نظامی خود را ادامه می‌دهد. داعش و سایر گروه‌های تروریستی گستاخ‌تر شدند. قدرتمندتر شدن چین معادله قدرت در جهان را تغییر می‌دهد. با رقم خوردن چنین تحولی رقابت در زمینه ارزش‌ها و شیوه زندگی نیز تشدید می‌شود.» دبیرکل ناتو بدون اینکه اشاره مستقیمی به لزوم حضور ناتو در خارج نزدیک چین داشته باشد، تأکید کرده که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باید برای تبیین معیار‌ها و استاندارد‌های لازم در زمینه‌های مختلف از جمله فضا، فضای مجازی، فناوری‌های نوین و کنترل تسلیحات در جهان با برخی کشور‌های هم‌رأی نظیر استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی همکاری نزدیک‌تری داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار