کد خبر: 1005528
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان :
مجتبی ناجی گفت: طبق آخرین آمار بهزیستی سه هزار و ۸۰۰ زوج در نوبت دریافت فرزند و طی مراحل فرزندخواندگی هستند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص آمار لیست انتظار فرزندخواندگی در اصفهان، اظهار کرد: طبق آخرین آمار بهزیستی سه هزار و ۸۰۰ زوج در نوبت دریافت فرزند و طی مراحل فرزندخواندگی هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۷۵ مورد واگذاری کودک به متقاضیان فرزندخواندگی انجام شد، افزود: این واگذاری شرایط خاصی دارد و زوجینی که فرزند ندارند در اولویت هستند بعد از این گروه زوجین دارای فرزند و سپس زنان مجرد بالای ۳۰ سال مشمول دریافت فرزند پس از این دو گروه هستند.

۲۶ کودک به روش امین موقت فرزند خوانده شدند

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه شکل دیگری از واگذاری فرزند هم وجود دارد، تصریح کرد: بسیاری از این کودکانی که در اختیار بهزیستی قرار می‌گیرند بدسرپرست هستند بدین معنا که دارای سرپرست و هویت هستند اما سرپرست مؤثری ندارند که این کودکان را بهزیستی در قالب طرح امین موقت به خانواده‌های متقاضی دارای شرایط واگذار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۶ زوج متقاضی واگذاری فرزند به آنها به شکل امین موقت بودند، اظهار کرد: ممکن است این کودکان در آینده هم شرایط برگشت به خانواده زیستی خود را احراز نکنند که در این صورت با خانواده دوم خود خواهند ماند.

ناجی در خصوص خرید و فروش فرزند یا نوزاد در اصفهان گفت: چنین موضوعی به هیچ وجه از نظر حقوقی و قانونی امکانپذیر نیست چرا که کودک باید هویتی داشته باشد و شناسنامه‌ای برای او صادر شود بنابراین کسی که این کار خلاف را انجام می‌دهد باید به این موضوع هم توجه کند که نمی‌تواند برای کودک در چنین حالتی شناسنامه دریافت کند و در پی این موضوع معضلات دیگری پیدا می‌کند.

خرید و فروش کودک نوعی کودک آزاری است

وی با اشاره به اینکه هر گونه خرید و فروش کودک نوعی کودک آزاری است، افزود: تمام واگذاری‌های کودک باید از طریق رسمی و قانونی باشد، در سال‌های گذشته موارد محدودی از این موضوع اتفاق می‌افتاد هرچند این مورد در استان اصفهان چندان نمود خاصی نداشته و موارد زیادی از این خرید و فروش به ما گزارش نشده است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه هر کودک بدون سرپرستی از طریق مراجع قضائی به شیرخوارگاه ارجاع داده می‌شود، گفت: پس از این ارجاع و طی مراحل قانونی، بهزیستی اجازه واگذاری کودک به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی را دارد.

سال ۹۷ سه کودک معلول و بیمار به فرزندخواندگی درآمدند

وی در خصوص تعداد کودکان در شیرخوارگاه اصفهان، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۸ نوزاد و کودک در شیرخوارگاه اصفهان ساکن هستند که حدود ۱۸ نفر از آنها معلولیت و نواقص مادرزادی دارند و به همین دلیل از طرف والدین زیستی خود طرد شده‌اند که در سال ۹۷ دو مورد کودک مبتلا به ایدز و یک مورد مبتلا به فلج مغزی به فرزندخواندگی خانواده‌های متقاضی درآمدند.

تلاش بهزیستی برای صدور مدارک هویتی برای کودکان فاقد هویت

ناجی در خصوص معضلات خرید و فروش فرزند در گذشته، گفت: بسیار دیده شده که در چنین مواردی کودک برای ورود به مدرسه فاقد شناسنامه است و برای این موارد قانونگذار تدابیری اندیشیده که فراخوانی از پلیس آگاهی اعلام می‌شود تا اگر افراد مدعی مفقود شدن یا ربوده شدن فرزندشان هستند اعلام کنند و کسانی که این کودکان را یافته و تحت تکفل خود گرفته باشند ادعای خود در زمینه یافتن کودک و دلایل اقدام نکردن برای درج هویت کودک را اعلام می‌کنند که این خانواده‌ها در صورت وجود شرایط برای واگذاری فرزند در اولویت سرپرستی آن طفل خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه در این گونه موارد مصلحت کودک توسط قاضی در نظر گرفته می‌شود، افزود: بهزیستی تلاش می‌کند مراحل فرزندخواندگی این کودکان که خارج از شبکه‌های قانونی خرید و فروش شده‌اند را برای والدی که او را از این طریق سرپرستی کرده است انجام دهد و برای آنها حکم سرپرستی دائم صادر کند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: بسیاری از کسانی که در گذشته فرزندشان را از طریق شبکه‌های غیررسمی و از طریق چنین خرید و فروش‌های حتی توافقی به دست آورده‌اند اما وقتی فرزند به سن نوجوانی رسیده به سمت هویت اصلی خود و والدین زیستی خود رفته است.

فرزندخواندگی خارج از شبکه‌های رسمی مشکلات حقوقی بسیاری دارد

وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال به هیچ وجه شناسنامه‌ای برای والد غیرزیستی کودک به طور غیرقانونی صادر نمی‌کند، اظهار کرد: شناسنامه‌ای در بدو تولد به نام والد غیرزیستی صادر نمی‌شود و تنها ممکن است مادری که ادعا می‌کند شناسنامه به نام اوست تنها گواهی ولادت به نام او صادر شده باشد که آن هم ریسک بزرگی است چرا که با آزمایش دی‌ان‌ای اثبات والد نبودن کاملاً امکانپذیر است.

ناجی در خصوص مشکلات این نوع خرید و فروش‌های غیررسمی کودک در ازای دریافت پول، گفت: این گونه نقل و انتقال کودک به هیچ وجه صحیح نیست و در آینده معضلات حقوقی و قضائی خاص خود را دارد چرا که طفل از والد رضاعی خود ارث نمی‌برد و از خانواده زیستی خود ارث می‌برد و زمانی که این کودک به سن جوانی رسید مدعی میراث از خانواده زیستی خود است همچنین میراث خانواده فرزند پذیر به این کودک نمی‌رسد و ممکن است بستگان درجه دو این والد مدعی میراث شوند اما روش‌های رسمی و قانونی واگذاری فرزند همواره تلاش می‌کنند در حفظ سلامت و حقوق اجتماعی

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر