کد خبر: 1005072
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
رئیس سازمان مدیریت بحران: ۷۰ درصد از برنامه بهسازی روستا‌ها عقب هستیم.
بیژن یانچشمه
سرویس جامعه جوان آنلاین: در بیشتر حوادث غیر‌مترقبه این روستا‌ها هستند که غالباً به‌دلیل ناپایداری و وجود بافت فرسوده بیشترین خسارت‌های جانی و مالی متحمل می‌شوند. روستا‌ها اکثراً مولد و منشأ تولید محصولات دامی و کشاورزی هستند و هرگونه حادثه‌ای علاوه بر تأثیر بر تولیدات روستا زمینه مهاجرت و کوچ روستانشینان را هم به شهر‌ها فراهم می‌آورد. نوسازی و بهسازی روستا می‌تواند علاوه بر کاستن از خسارت‌های جانی و مالی از تبعات آسیب‌های اجتماعی نیز بکاهد. در همین خصوص رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از نوسازی و بهسازی ۱۲۶ هزار و ۲۱۶ واحد مسکن بی‌دوام و کم‌دوام روستایی طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به ۵۰۰ هزار واحد در سال به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه شده‌است.

۱۹ میلیون حاشیه‌نشین

پراکندگی روستا‌ها و نبود امکانات در کنار حادثه‌خیز بودن اکثر روستا‌های کشور سبب شده‌است با حوادث کوچک خسارت‌های بزرگی برجا بماند. متأسفانه روند بی‌توجهی به روستا‌های کشور تبعات و آسیب‌های ماندگاری را برجا گذاشته است که از آن جمله می‌توان به رواج گسترده حاشیه‌نشینی در شهر‌ها اشاره کرد. حدود ۱۹ میلیون حاشیه‌نشین ماحصل همین بی‌توجهی به روستا‌ها است. این امر تهدید جدی برای شهر‌ها را دنبال داشته‌است.

روند کند نوسازی روستا‌ها در کشور و وجود مسائل و مشکلات متعدد سبب شده‌است تا روستا‌ها همواره بیشترین آسیب‌ها را در تغییرات داشته‌باشند. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه با اجرای طرح مقاوم‌سازی و بهسازی اماکن روستایی در کشور میزان خسارت جانی و مالی ناشی از حوادث قهری همچون سیل، زلزله، توفان یا رانش زمین در مناطق روستایی به‌طور چشمگیری کاهش یافته‌است، گفته است: اجرای طرح بهسازی و نوسازی واحد‌های مسکونی روستا‌ها که با مشارکت مردم و با ارائه تسهیلات بلاعوض، تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و بازپرداخت طولانی‌مدت صورت می‌گیرد با هدف افزایش مقاومت سازه‌های روستایی در برابر زلزله صورت گرفته‌است.
فقط ۳۰ درصد برنامه!

اسماعیل نجار افزود: بر اساس گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۷ تعداد ۶۱ هزار و ۲۶۹ واحد مسکونی روستایی و تا پایان آذر ۱۳۹۸ تعداد ۶۶ هزار و ۹۴۷ واحد مسکونی روستایی در قالب طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی، بهسازی و نوسازی شده‌است که این رقم حاکی از تحقق حدود ۳۳ درصد از هدف سالانه (۲۰۰ هزار واحد) طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی است.

وی افزود: در این خصوص پیشنهاد افزایش تعداد واحد‌های برنامه سالانه طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به ۵۰۰ هزار واحد در سال به منظور افزایش تاب‌آوری سکونتگاه‌های روستایی و تسریع در ایمن‌سازی این مناطق طی نامه‌ای رسمی به معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شده‌است.

نجار گفت: در حالی‌که پیش از اجرای طرح بهسازی و نوسازی اماکن مسکونی روستایی بسیاری از این اماکن حتی در مقابل زمین‌لرزه‌های ۳ ریشتری آسیب‌پذیر بودند، با اجرای این طرح منازل مسکونی روستایی در برابر زلزله و دیگر بلایای طبیعی مقاوم‌تر شده‌اند.

وی با ارائه برخی راهکار‌ها در خصوص طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از ایجاد ساختمان‌های جدیدالاحداث نامقاوم باید نظارت دقیق و فنی بر اجرای ساختمان‌ها تقویت شود. همچنین اعطای کمک هزینه‌های بلاعوض و سیاستگذاری بر اساس توان اقتصادی ساکنین بافت‌های فرسوده می‌تواند راهکار توفیق این طرح باشد که لازمه آن ایجاد اشتغال و افزایش توان اقتصادی در جامعه هدف است؛ از طرف دیگر دستگاه‌های مربوطه باید نسبت به رفع موانع و مشکلات پیش‌رو اقدام جدی به‌عمل آورند.

مهاجرت میلیونی

براساس سر‌شماری رسمی، جمعیت ساکن در نقاط شهری سال ١٣٩٥ معادل ٥٩ میلیون و ١٤٦ هزار و ٨٤٧ نفر بوده‌است که نسبت به سال ١٣٩٠ معادل ٥ میلیون و ٥٠٠ هزار و ١٨٦ نفر افزایش یافته‌است. جمعیت ساکن در نقاط روستایی ولی با کاهش محسوسی رو‌به‌رو بوده‌است. در سال ١٣٩٥ معادل ٢٠ میلیون و ٧٣٠ هزار و ٦٢٥ نفر ساکن در روستا‌ها بوده‌اند که نسبت به سال ١٣٩٠ معادل ٧٧٢ هزار و ٣٨٣ نفر کاهش یافته‌است. بر این اساس رسیدگی و اهتمام به روستا‌ها و مناطق محروم کم‌برخوردار و خسارت‌دیده از حوادث غیر‌مترقبه می‌تواند از میزان مهاجرت میلیونی بکاهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار