کد خبر: 1004990
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
مدیر گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با اشاره به اینکه چین نخستین کشوری بود که توانست بر بحران کرونا غلبه کند، گفت: روابط نزدیک ایران و چین در ماه‌های آینده موجب بهبود وضع اقتصادی ایران پس از کرونا می‌شود.

دکتر  غلامرضا کاظمی زاده اظهار کرد: کارشناسان اقتصادی چین را برنده بلامنازعه این بحران می‌دانندو  از آنجایی که ارتباطات ایران با چین نیز بسیار نزدیک و تاثیر گذار است، بر این اساس پیش بینی می کنند که ایران در مراحل بعدی از فضای اقتصادی دو طرفه بهره مند شود.

وی با اشاره به اینکه کانون بحران و همه گیری کرونا از جمله مسایل بسیار مهمی است که دنیا را درگیر کرد، افزود: بحران کرونا سریع دنیا را درگیر کرد که موجب غافلگیری و همه گیری در تمام قاره ها و کشورهای جهان شد، اما چون کانون کرونا به عنوان یکی از قطب ها و قدرت های اول اقتصادی دنیا محسوب می شد، در مرحله اول خسارت های سنگینی را به این کشور و کشورهای دوست وارد کرد اما در ادامه و مرحله دوم چین موجب مهار کرونا شد.

وی با اشاره به روند ابتدایی شیوع کرونا در دنیا، گفت: عامل غافلگیری و همه گیری موجب خسارت های اقتصادی در بخش‌های مختلف شد.

کاظمی زاده ادامه داد: چون کانون شیوع جزو قدرت های اول اقتصادی دنیا بود و با ایران نیز روابط اقتصادی و سیاسی نزدیکی داشت، در مرحله اول موجب ایجاد خسارت های اقتصادی فراوانی در دنیا و ایران شد، ولی در ادامه چین توانست بحران را مهار کند.

وی یادآوری کرد: همه گیری کرونا موجب اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و کاهش ساعات کار همچنین موجب کاهش سطح درآمد کشورها شد.

 مدیر گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز همپنین افزود: کاهش ساعت کاری و همین طور تعداد نیروهای انسانی به علت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در مراکز تولیدی موجب کاهش سطح درآمد نیز به صورت طبیعی شد.

وی گفت: کاهش نیروی انسانی و کاهش ساعت کاری در طرح فاصله اجتماعی عواقبی دارد و از طرف دیگر با توجه به تحریم های ظالمانه که معضلاتی را در ایران به همراه داشته، مشکلات را عمیق تر کرد.

وی همچنین توضیح داد: خانوارهای ایرانی را تحریم های ظالمانه و در کنار آن عمق بخشی کرونا دچار مشکلات اقتصادی کرده و تحت فشار قرار داده، هزینه‌های بهداشتی را نیز با وجود این مشکلات به خانواده ها تحمیل کرده است.

وی تاکید کرد: در حالی که فشار بر خانواده های ایرانی و جامعه وارد شده، دولت باید در اینجا وارد عمل شود و از خانوارها حمایت کند؛ از طرفی چون کسری بودجه وجود دارد، کار دولت نیز سخت شده است.

 کاظمی زاده همچنین گفت: ‌کاهش رشد اقتصادی در سطح دنیا موجب شده که رشد اقتصادی کشورها نیز تحت تاثیر قرار گیرد، در نتیجه حجم تجارت بین الملل نیز به شدت کاهش یافته است؛ با این شرایطی که اتفاق افتاده صنایع نیز از خانوارها حمایت کردند و نوع تولیدات خود را تغییر دادند و به این دلیل بخش تولید از چرخه توسعه ای خارج شد.

وی ادامه داد: در جامعه شاهد تورم جدیدی هستیم که نام آن را ‌کرونای تورمی می نامیم که به شدت موجب تورم در اقتصاد شده است؛ جامعه اقتصادی ما جامعه پیشرفته نیست و در واقع در حال گذار است و از این وادی متحمل آسیب می شود. 

وی ادامه داد: کارخانه های ما به کار نیروی انسانی تاکید دارند، اما در دوره ای که بر روی کاهش ارتباطات یعنی فاصله اجتماعی تاکید شده است، مشکل بکارگیری نیروی انسانی نیز بر اقتصاد تاثیر گذاشته است، ‌مثلا بخش هایی مثل گردشگری، صنعت مرغداری و دامداری در این مدت خسارت های فراوانی را متحمل شدند.

وی با اشاره به اینکه خسارت کرونا به ایران از برخی کشورهای اروپایی کمتر است، افزود: جمعیت کشور ما جوان است و به همین دلیل ضریب مقاومت بیشتری نسبت به بیماری کرونا داشته، اما در اروپا بیشترین آسیب را در کشورهایی مثل ایتالیا که سن متوسط جمعیت آن بالا می باشد تحمیل کرده است و میزان مرگ و میر آن کشور نسبت به ایران بسیار بالاتر است. 

وی با اشاره به دیگر تاثیرات کرونا در اقتصاد کشور گفت: ‌دولت مجبور شده مخارج بهداشتی خود را نیز افزایش دهد، البته کرونا نشان داد که باید دولت‌ها در بخش‌های بهداشتی بیشتر سرمایه گذاری کنند، چون این سرمایه گذاری می تواند در بلند مدت کشورها را مقابل بلایای مختلف و بیماری های از این دست مقاوم سازد.

وی یادآور شد: در ایران دولت بر منابع درآمدی مثل نفت و مالیات متکی است، اما با تنگناهای روبرو شده، مجبور است ‌از درآمد دارایی و کسب مالیات تامین بودجه کند، ولی از طرف دیگر نیز اخذ مالیات از مردم و واحدهای تولیدی به علت مشکلات ایجاد شده در اثر کرونا با مشکل روبرو شده است.

وی همچنین گفت: دولت بهتر است که پیکره خود را چابک سازی کند تا در این گونه مواقع تورم‌زا نباشد و بتواند مشکلات را خنثی کند؛ هر بادکنک ظرفیتی دارد پس بنابراین باید هوشمندانه رفتار شود و اجازه بزرگ شدن بیش از حد دولت داده نشود.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز همچنین گفت: دولت باید از زیرساخت ها و کسب و کارهای مجازی حمایت کند و موجب رونق کسب و کارهایی که با وجود کرونا از رونق نیفتادند یا در این دوره توانستند رونق بگیرند، شود.

دکتر کاظمی زاده افزود: اتفاق مبارکی که در این دوره افتاده، این است که فضا برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان مهیا شده و اکنون جامعه ۲ گام به جلو در این خصوص حرکت کرده و مهارت های لازم هم کسب شده است. 

وی ادامه داد: در صورتی که پیش از این نسبت به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان یا کسب و کارهای مجازی رغبت و علاقه مندی کمتری بوده و زیرساخت‌های فضای مجازی نیز تا کنون خوب مهیا نشده بود.

وی همچنین یادآور شد: استان‌هایی که در صادرات فعال بودن و یا بر صنعت گردشگری تکیه داشتند، در دوران کرونا بیشتر آسیب را خواهند دید.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اضافه کرد: استان‌هایی که زیرساخت های اینترنتی ضعیفی دارند، هم در این دوره بیشتر آسیب ‌می بینند.

دکتر کاظمی زاده همچنین با اشاره به دیگر توفیقات چین در مقابله با کرونا اظهار کرد: چون به نوعی سرمایه هایی را که در داخل این کشور و حتی کشورهای دیگر بود، تصاحب کرد و در واقع نخستین کشوری بود که توانست کرونا را مهار کند در نتیجه توانست به لحاظ سیاسی نیز موفق عمل کند.

وی یادآور شد: چین اکنون تجهیزات پزشکی به کشورهای اروپایی صادر و به این کشورها نیز کمک می کند، در حالی که انتظار می رفت آمریکا این کار را انجام دهد، ولی چین وارد این عرصه شده و گوی سبقت را از آمریکا روبوده است.

کرونا موجب از هم پاشیدن اتحادیه اروپا می شود 
 مدیر گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: چین در عرصه سیاسی و اقتصادی حرف اول را خواهد زد، اما باید توجه کنیم که کرونا موجب اتفاق مهم دیگری شده و آن این است که اتحادیه های اقتصادی و سیاسی اروپا را دچار تزلزل کرده است.

کاظمی زاده تاکید کرد: شاید اتحادیه اروپا از هم  بپاشد، زیرا زمانی که ایتالیا از اتحادیه اروپا کمک خواست کشوری در اروپا کمک نکرد، البته سایر کشورهای اروپا نیز به صورت خفیف تر با این پدیده مواجه شدند که ممکن است این اتحادیه را محکوم به فروپاشی کند.

وی افزود: انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شده و پیش‌بینی می‌شود ایتالیا هم چنین کاری را و در ادامه آن دیگر کشورهای اروپایی هم چنین اقدامی را تکرار کنند.

 وی همچنین اظهار کرد: کسب و کارهای اینترنتی و سرمایه‌گذاری در این خصوص پیشروی خاصی خواهد داشت و در این حوزه جهان و ایران پوست اندازی خواهند کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر