کد خبر: 999276
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
در نخستین روز از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند در پایتخت بستری بیماران کرونایی در بخش ویژه بیمارستان‌های تهران ۷ درصد افزایش یافت. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت، ثبت ۲۳۷ مورد بستری جدید کرونا در تخت‌های عادی و ۹۱ مورد در بخش‌های ویژه تنها برای یک روز را نگران‌کننده خواند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: طبق آمار میزان مسافران مترو در نخستین روز اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند به ۴۳۰ هزار نفر رسید. این در حالی است که به گفته مدیران شهری اگر تعداد مسافران از ۴۵۰ هزار نفر افزایش یابد، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو قابل اجرا نیست. از سوی دیگر اعضای شورای شهر تهران هم روز گذشته ساز خودشان را زدند و معتقد بودند که ورود به محدوده طرح ترافیک بدون پرداخت عوارض غیرقانونی است. اظهارات شورایی‌ها در حالی است که توقف اجرای طرح ترافیک به منظور کنترل تردد‌ها و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند مصوبه ستاد ملی مقابله با کروناست! دیروز رئیس‌جمهور هم در جلسه این ستاد با اشاره به چالش‌های ترافیکی پیش آمده برای کنترل و اجرای طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی بار دیگر به مردم توصیه کرد از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند. این اظهارات ضدونقیض باعث سردرگمی مردم شده و آن‌ها نمی‌دانند باید چه کنند!

تاکنون ۸۲ هزار و ۲۱۱ نفر بیمار مبتلا به کووید۱۹ در سراسر کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۵۷ هزار و ۲۳ نفر بهبود یافته و ترخیص شده‌اند، اما ۵ هزار و ۱۱۸ نفر فوت کرده‌اند.

اوضاع پایتخت، اما از دیگر نقاط کشور بحرانی‌تر است. آنطور که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت خبر داده، آمار‌های ابتلای تهرانی‌ها به کرونا تنها در روز نخست اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند نگران‌کننده است. اگرچه نتایج این طرح چیزی حدود دو هفته آینده خود را نشان می‌دهد. بنا بر تأکید او آمار بهبودیافتگان بیماری کرونا و افرادی که از بیمارستان مرخص شده اند به ۵۴۰ نفر رسیده که این عدد نسبت به روز‌های قبل کمتر است. زالی با بیان اینکه تغییر زیرساخت‌های مترو در بازه زمانی کوتاه برای کاهش شیوع اپیدمی کرونا امری محال و غیرممکن است، استفاده تمامی مسافران از ماسک، تجهیزات حفاظتی، رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی را راهکار مؤثری برای قطع یا کاهش زنجیره کرونا دانست.

پشت سر گذاشتن بحران کمبود تجهیزات حفاظتی
با وجود تمام چالش‌ها، اما همه امکانات و توان کشور برای مقابله با کرونا بسیج شده؛ هرچند کارشکنی‌های امریکا و برخی متحدانش، چون سعودی‌ها موانعی را در این مسیر ایجاد می‌کند، اما این موانع در برابر اراده مردم اثرگذار نیست.

در ادامه این کار‌شکنی‌ها، پس از کشور‌های اروپایی و امریکا این‌بار نوبت عربستان بود تا با ممانعت از ورود ۵۰۰ هزار کیت تشخیصی کرونا به ایران راهزنی جدیدی را در تاریخ روز‌های مقابله جهانی با کرونا رقم بزند. محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در ویدئوکنفرانس خبری اش با اشاره به این راهزنی عربستان تصریح کرد: «بحث راهزنی تجهیزات پزشکی در بین کشور‌هایی که با هم رابطه خوبی هم داشتند، باب شده است. ما، اما به تولید داخل فکر می‌کنیم، به قدری منابع متنوعی داریم که شیطنت یک کشور کوچک نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. البته این بحث را وزارت خارجه پیگیری خواهد کرد.»

به گفته او در حال حاضر حدود ۵/ ۱ میلیون ماسک  سه‌لایه در واحد‌های صنعتی تولید می‌شود که نسبت به روز‌های قبل از کرونا افزایش ۱۰ برابری داشته است. همچنین با ورود ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، در روز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۳ میلیون ماسک سه‌لایه تولید می‌شود.

بنا بر تأکید رئیس سازمان غذا و دارو اکنون بحران ناشی از کمبود اقلام سلامت‌محور مورد نیاز برای محافظت از کادر درمان و سلامت بیماران را پشت سر گذاشته‌ایم و در آینده نزدیک علاوه بر تأمین نیاز کشور، در زمینه صادرات هم می‌توانیم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

مشتری اروپایی برای کیت‌های ایرانی
سورنا ستاری، معاون علمی رئیس‌جمهور هم از درخواست برخی کشور‌های اروپایی برای کیت‌های ایرانی تشخیص کرونا خبر داد.

در حال حاضر سه شرکت دانش‌بنیان تأییدیه cu اروپا را کسب کرده‌اند و تقاضا‌های زیادی از سمت اروپا، روسیه و کشور‌های اطراف وجود دارد که اگر وزارت بهداشت تأیید کند امکان صادرات کیت‌های ایرانی وجود دارد.

تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد تا نیمه اردیبهشت‌ماه
رئیس‌جمهور، اما در جلسه ستاد مقابله با کرونا از آغاز طرح‌های جدید غربالگری در برخی از استان‌ها خبر داد. حجت‌الاسلام حسن روحانی از طراحی اپلیکیشنی توسط دانشگاه شریف برای شناسایی و طبقه‌بندی مردم از لحاظ ابتلا به کرونا خبر داد. در این طرح با همکاری وزارت بهداشت مشخص می‌شود که چه کسانی شرایط قرمز دارند و مبتلا هستند، چه کسانی شرایط زرد و نیاز به مراقبت دارند و چه کسانی پادتن دارند و درمان شده‌اند که با رنگ بنفش نمایش داده می‌شود.

بنا بر تأکید او تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد تا نیمه اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. به گفته رئیس‌جمهور، مشاغلی که ریسک متوسط دارند مثل مغازه‌دار‌های بازار و پاساژ‌ها از اول اردیبهشت کار خود را آغاز می‌کنند، اما ساعت ۶ بعد‌از‌ظهر تعطیل می‌شوند. مشاغل پرریسک مثل ورزشگاه‌ها و مشاغلی که اجتماعات دارد، همچنان بسته خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش ترافیک شهری در تهران و سایر شهر‌های بزرگ کشور گفت: «حمل و نقل در شهر‌های بزرگ و از جمله تهران ما را دچار تضاد‌هایی کرده است. توصیه به استفاده مردم از حمل و نقل عمومی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را سخت می‌کند و توصیه به استفاده از خودرو‌های شخصی بار ترافیکی را افزایش می‌دهد، اما در هر صورت ما از میان این دو، مردم را به استفاده از خودرو‌های شخصی ترغیب کردیم که همین موضوع سبب افزایش بار ترافیکی شده است.» روحانی در عین حال قول داد وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یابد.

امریکا همچنان صدرنشین
کرونا در دنیا همچنان یکه‌تازی می‌کند. طبق آخرین آمار جهانی، تاکنون ۲ میلیون و ۳۳۲هزار و ۴ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند؛ کشور امریکا با ۷۳۸هزار و ۹۱۳ مبتلا و ۳۹هزار مرگ ناشی از کرونا در رده نخست جهان قرار دارد. بعد از امریکا اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس قرار دارند.

آمار‌ها نشان می‌دهد همه‌گیری کووید ۱۹ در اروپا تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار قربانی برجا گذاشته که نزدیک به دوسوم از مجموع آمار جهانی فوتی‌های این بیماری را شامل می‌شود.

دولت انگلیس روز جمعه با صدور دستورالعمل‌های جدید به بیمارستان‌ها توصیه کرده از برخی تجهیزات و لوازم پزشکی و حفاظتی مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا مجدداً استفاده کنند.

ادامه رقابت بر سر تجهیزات در غرب وحشی
رقابت بین ایالت‌های امریکا برای تهیه ماسک و تجهیزات پزشکی وارد مرحله جدیدی شده است. فرماندار ایالت ایلینوی امریکا از ترس تصاحب ماسک‌ها و دستکش‌ها توسط دولت فدرال امریکا، سلسله پرواز‌های محرمانه را به مقصد چین انجام داده و این تجهیزات را بدون اطلاع دولت مرکزی وارد کرده است. سخنگوی فرماندار ایلینوی می‌گوید: «زنجیره تأمین (تجهیزات حفاظت شخصی) شبیه به غرب وحشی شده است و وقتی تجهیزات را خریدید، اطمینان یافتن از اینکه آن‌ها به ایالت برسند هم یک اقدام شاهکار و خارق‌العاده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار