کد خبر: 997191
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
از دست و دلبازی مربیان تا ضرر هنگفت جهانبخش
تکاپوی باشگاه‌های فوتبال در سراسر دنیا برای کاهش دستمزد‌ها در تعطیلات کرونایی همچنان ادامه دارد. از آنجا که زمان از سرگیری مسابقات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و روند ابتلا به ویروس کووید ۱۹ کماکان صعودی است، اقتصاد فوتبال با بحرانی جدی روبه‌رو شده تا جایی که راهی جز کاهش هزینه‌ها باقی نمانده است.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: اگرچه در فوتبال ایران خبری از این موضوع نیست، اما باشگاه‌های معتبر خارجی برنامه ویژه‌ای برای جبران خسارت‌های‌شان دارند. این در حالی است که هنوز تصمیمی برای برگزاری ادامه بازی‌های لیگ قهرمانان گرفته نشده است.

هفته‌ای ۱۵ هزار پوند
دستمزد لژیونر ایرانی شاغل در جزیره، هفته‌ای ۱۵ هزار پوند کاهش یافت. تعطیلی فوتبال انگلیس باشگاه‌های لیگ برتری را با مشکلات شدیدی روبه‌رو کرده است. بازیکنان تیم برایتون برای کمک به این باشگاه با کاهش ۳۰ درصدی قراردادهای‌شان موافقت کرده‌اند. بر این اساس و به گفته دیلی تلگراف، دستمزد هفتگی علیرضا جهانبخش از ۵۰ هزار پوند به ۳۵ هزار پوند کاهش می‌یابد. البته این قانون شامل حال سایر هم‌تیمی‌هایش نیز می‌شود.

از یونایتد تا رئال
باشگاه‌های آلمانی زودتر از همه برای کم کردن هزینه‌ها وارد عمل شدند که این مسئله با حمایت بازیکنان این تیم‌ها همراه بود. در بین بهترین تیم‌های جهان کاهش ۷۰ درصدی دستمزد بازیکنان بارسلونا بازتاب زیادی داشت. کاتالان‌ها به خاطر لغو بازی‌ها با چالش‌های اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و در این وانفسا ستاره‌های این تیم از تصمیم مدیران باشگاه حمایت کرده‌اند. در شرایطی که کرونا همه مردم دنیا را گرفتار کرده، فوتبالیست‌های سرشناس می‌کوشند تا بخشی از هزینه‌های درمانی بیماران را تأمین کنند. در تازه‌ترین اقدام هم کاپیتان یونایتدی‌ها دست به کار شده و از هم‌تیمی‌هایش خواسته ۳۰ درصد از دستمزد ماهانه‌شان را برای کمک به بیمارستان‌ها و بیماران درگیر با کرونا اختصاص دهند. پیشنهاد هری مگوایر مورد قبول دیگر بازیکنان منچستریونایتد قرار گرفت تا قرمز‌ها نیز در راه ریشه‌کن کردن کرونا قدمی برداشته باشند. در لالیگا اغلب تیم‌ها با ضرر‌های هنگفتی مواجه شده‌اند؛ مسئولان لیگ اسپانیا به باشگاه‌ها این اجازه را داده‌اند که با توجه به میزان خسارت‌ها با کاهش دستمزد‌ها زیان‌های اقتصادی‌شان را تا حدودی جبران کنند. رئال‌مادرید که یکی از غول‌های اقتصاد فوتبال دنیا محسوب می‌شود بلافاصله از این تصمیم استقبال کرد. نشریه اسپانیایی مارکا مدعی شده که پرس، رئیس این باشگاه در این رابطه گفت‌وگویی با سرخیو راموس داشته است. اگرچه به میزان دقیق کاهش دستمزد کهکشانی‌ها اشاره نشده، اما میزان خسارت‌های احتمالی رئال بیش از ۱۵۰ میلیون یورو تخمین زده شده است.

ساوت‌گیت هم موافق است
سرمربی تیم ملی انگلیس نیز خواستار کاهش دستمزدش شد. ضربه کرونا بر اقتصاد اجتناب‌ناپذیر است و صرفه‌جویی تنها راه مقابله با خسارت‌های مالی به حساب می‌آید. از آنجا که رقم قرارداد‌های فوتبالیست‌ها و مربیان حرفه‌ای نجومی است، کاهش دستمزد آن‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای فرار از بحران کنونی باشد. گرت ساوت‌گیت هم به جمع مربیانی پیوسته که خواهان کاهش دستمزد شده اند. او از مسئولان انگلیس خواسته تا کاهش ۳۰ درصدی را برای او در نظر بگیرند. پیش از ساوت‌گیت، گراهام پاتر سرمربی برایتون و ادی هووی سرمربی بورنموث نیز داوطلبانه خواهان کاهش دستمزدشان شده بودند. به غیر از مربیان جزیره، دیه‌گو مارادونا اسطوره فوتبال آرژانتین و سرمربی فعلی خیمناسیا لاپلاتا در کاهش دستمزدش پیش‌قدم شده بود.

لیگ قهرمانان در بلاتکلیفی
رئیس یوفا اعلام کرد در برنامه‌ریزی جدید، لیگ قهرمانان و لیگ اروپا باید تا تاریخ سوم آگوست (۱۳ مرداد) به پایان برسد در غیر این صورت احتمال برگزار نشدن بازی‌های باقی مانده این فصل وجود دارد. الکساندر چفرین با اشاره به این موضوع گفت: «رقابت‌ها باید روز سوم آگوست به پایان برسد؛ هم چمپیونزلیگ و هم لیگ اروپا. ما در شرایطی استثنایی قرار داریم، بنابراین در مورد تاریخ و ساعت شروع بازی‌ها بسیار منعطف هستیم. اگر این بحران زودتر تمام شود، ما نیز می‌توانیم زودتر شروع به کار کنیم. ما می‌توانیم با سیستم فعلی بازی کنیم یا بازی‌ها را به صورت تک‌بازی در زمین بی‌طرف برگزار کنیم. تنها تصمیم اشتباهی که ممکن است در حال حاضر بگیریم، این است که به شکلی بازی کنیم که سلامت و ایمنی عمومی بازیکنان، هواداران و داوران را به خطر بیندازد، اما اگر در شرایط ایمنی باشیم، مشکلی برای برگزاری بازی‌ها نمی‌بینم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار