کد خبر: 996828
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
آمار‌ها نشان می‌دهد جولان کرونا در اروپا و امریکا، ساده‌انگاری این کشور‌ها را در مواجهه با کرونا به یک بحران تبدیل کرده است، در ایران، اما همراهی مردم زهر کرونا را تا حدودی گرفته است.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان از یک‌میلیون نفر فراتر رفت و تعداد مرگ و میر‌های ناشی از کرونا در سراسر جهان به ۵۱ هزار نفر رسیده است. کانون انتشار و بحران این ویروس حالا دیگر کشور‌های آسیایی نیستند. امریکا و اروپا با بیشترین تعداد مبتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کووید ۱۹، به قلب بحران پاندمی کرونا تبدیل شده‌اند. کشور امریکا با ۲۳۵‌هزار و ۳۸۵ مبتلا بیشترین تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ را به خود اختصاص داده که بیش از ۵‌هزارو ۷۰۰ تن از این افراد جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس آمار دانشگاه جانز هاپکینز، امریکا در فاصله چهارشنبه تا پنج‌شنبه شب با مرگ نزدیک هزارو ۲۰۰ نفر به علت آلودگی به ویروس کرونا، بدترین آمار روزانه مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹، ظرف ۲۴ ساعت در این کشور و در جهان ثبت شد. رکورد قبلی تعداد جان باختگان ویروس کرونا ظرف ۲۴ ساعت در یک کشور متعلق به ایتالیا بود که با ۹۶۹ مورد در ۲۷ مارس به ثبت رسید. بر اساس پیش‌بینی‌های کاخ سفید، کووید ۱۹ احتمالا جان بین ۱۰۰‌هزار تا ۲۴۰‌هزار نفر را در امریکا خواهد گرفت. با وجود این، اما رکورد مرگ و میر‌ها فعلا در اختیار دو کشور اروپایی ایتالیا و اسپانیاست.

کشور‌های ایتالیا با ۱۳‌هزار و ۹۱۵ مورد و اسپانیا با ۱۰‌هزار و سه مورد همچنان در صدر مرگ و میر‌های ناشی از ویروس کرونا در دنیا قرار دارند. بحران کرونا در دنیای غرب، اما از چهره دنیای به ظاهر متمدن غرب پرده برداشت، از راهزنی ماسک و تجهیزات پزشکی بهداشتی برای مقابله با کرونا گرفته تا بحران‌های اقتصادی و گسترش بیکاری و گرسنگی در امریکا و اروپا.

شمار قربانیان شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» در کشور‌های مختلف جهان از ۵۰‌هزار نفر فراتر رفت. تاکنون بیش از یک‌میلیون نفر نیز در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند. از این تعداد حال بیش از ۲۱۰‌هزار بهبود یافته است. تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت از «افزایش استثنایی» آمار مبتلایان ابراز نگرانی کرده است.
کشور چین که در رسانه‌های غربی همچنان به عنوان مبدأ شیوع ویروس کرونا معرفی می‌شود، اکنون از لحاظ شمار مبتلایان به این ویروس در رتبه چهارم جهان - پس از امریکا، ایتالیا و اسپانیا- قرار دارد.

آمار شیوع کرونا در دنیا
شیوع ویروس کرونا در امریکا تاکنون جان ۶‌هزار و ۹۵ نفر را گرفته است. تعداد مبتلایان به ویروس جدید کرونا در این کشور نیز به ۲۳۵هزارو ۷۴۷ نفر رسیده است. مبتلایان کشور ایتالیا که بعد از امریکا در رده دوم کشور‌های جهان قرار دارد، با افزایش ۴‌هزار و ۶۶۸ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته به مجموع ۱۱۵‌هزار و ۲۴۲ عدد رسیده است، در این کشور ۱۳‌هزار و ۹۱۵ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

کشور اسپانیا با افزایش ۷‌هزار و ۹۴۷ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته به مجموع ۱۱۲‌هزار و ۶۵ مبتلا رسیده است، این کشور از لحاظ تعداد مبتلایان در رده سوم جهان قرار دارد، تاکنون ۱۰‌هزار و ۳۴۸ مبتلا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

کشور‌های آلمان، چین و فرانسه نیز به ترتیب با ۸۴‌هزار و ۷۹۴، ۸۱‌هزار و ۶۲۰ و ۵۹‌هزار و ۱۰۵ مبتلا در رده‌های چهارم تا ششم دنیا جای گرفته‌اند. از لحاظ تعداد بهبودیافتگان نیز کشور‌های چین، اسپانیا و آلمان به ترتیب با ۷۶‌هزار و ۵۷۱، ۲۶‌هزار و ۷۴۳ و ۲۲‌هزار و ۴۴۰ بهبودیافته در رده‌های اول تا سوم قرار دارند. این آمار‌ها لحظه به لحظه در حال تغییر است، اما تنها چیزی که طی روز‌های اخیر ثابت بوده کانون بحران ویروس کروناست؛ بحرانی که حالا امریکا در راس آن قرار دارد، آن هم در شرایطی که با وجود تمام ادعا‌ها این کشور از منظر امکانات و تجهیزات پزشکی برای مقابله با این بحران آمادگی لازم را ندارد.

بحران در امریکا
پایگاه اینترنتی «دیلی بیست» با استناد به یک سند غیرمحرمانه گزارش داد ارتش امریکا اوایل ماه فوریه (اواسط بهمن ماه) برآورد کرده است، ۸۰ الی ۱۵۰‌هزار امریکایی جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست خواهند داد.

بر اساس برآورد ارتش امریکا، در بدترین حالت ۸۰‌میلیون امریکایی به این ویروس مبتلا خواهند شد و بین ۱۵ الی ۲۵‌میلیون نفر نیاز به مراقبت خواهند داشت و بین ۳۰۰ الی ۵۰۰‌هزار نفر نیاز به بستری شدن در بیمارستان خواهند داشت.

این در حالی است که امریکا همین حالا هم با کمبود شدید لوازم محافظتی فردی نظیر ماسک پزشکی مواجه است و از پرسنل درمانی بیمارستان‌های مختلف این کشور خواسته شده است این لوازم را مورد استفاده چند باره قرار دهند.

با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در امریکا و کمبود اقلام بهداشتی در این کشور، شماری از پرستاران یکی از بیمارستان‌های نیویورک در اعتراض به کمبود تجهیزات محافظتی نظیر ماسک و دستکش، در پیاده‌رو مقابل بیمارستان تجمع کردند. در این تجمع که روز پنج‌شنبه در مقابل یکی از بیمارستان‌های محله «برانکس» روی داد، یکی از پرستاران با سابقه این مرکز درمانی گفت، پرسنل درمانی به‌دلیل کمبود ماسک، ناچار به استفاده چندباره از آن هستند.

وی در این باره توضیح داد: «آن‌ها روزی یک ماسک به ما می‌دهند و باید برای تحویل ماسک جدید، ماسک قبلی خود را تحویل دهیم. چنین چیزی قابل قبول نیست. در حالت عادی باید تعداد زیادی ماسک را در روز عوض کرد.»

با تمام اینها، اما کادر درمان حتی حق ندارند از کمبود‌ها صحبت کنند. طبق گزارش خبرگزاری امریکایی بلومبرگ، بیمارستان‌های امریکا کارمندان بخش درمانی را تهدید می‌کنند در صورتی که شرایط کاری خود در دوره شیوع همه‌گیری ویروس کرونا را اعلام کنند اخراج خواهند شد و در چند مورد نیز این اتفاق افتاده است.

یوجین جو پزشک امریکایی در پیامی توئیتری نوشت: «بیمارستان‌ها در حال اخراج پزشکان و پرستارانی هستند که در رسانه‌های اجتماعی درباره شرایطی که آن‌ها در مقابله با ویروس کرونا با آن مواجه هستند، صحبت می‌کنند.»
«مینگ لین» پزشک اتاق اورژانس در ایالت واشنگتن هم به دلیل مصاحبه‌ای با یک روزنامه درباره پست فیسبوکی خود درباره ناکافی بودن تجهیزات حفاظتی و انجام تست حکم اخراج گرفت.

در شیکاگو نیز یک پرستار به دلیل ایمیل کردن این موضوع به همکاران خود که می‌خواهد از ماسک حفاظتی بیشتری سر کار استفاده کند از کار اخراج شده است.

در نیویورک سیستم درمانی این ایالت به کارمندان هشدار داده است در صورتی که بدون مجوز به مصاحبه بپردازند از کار اخراج خواهند شد.

اندرو کومو فرماندار ایالت نیویورک در مصاحبه با سی ان ان گفت: «این ایالت ۱۷‌هزار دستگاه تنفس مصنوعی خریداری و پول آن را پرداخت کرده که در مقایسه با سایر ایالت‌ها، بسیار بیشتر است، اما این دستگاه‌ها هنوز تحویل داده نشده زیرا دستگاه‌ها از چین وارد می‌شود و ۵۰ ایالت امریکا برای تحویل گرفتن آن‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند. فکر می‌کنم درگیر یک جنگ بسیار سخت هستیم. اگر نتوانیم این دستگاه‌ها را تحویل بگیریم پروتکل‌هایی برای مدیریت کردن این اوضاع مدنظر داریم که استفاده از یک دستگاه تنفس مصنوعی برای دو بیمار از جمله آنهاست.»

کرونا در امریکا بحران‌های اقتصادی و اجتماعی را هم دامن زده است. روزنامه گاردین نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای دریافت کمک غذایی در برخی مناطق امریکا به میزان هشت برابر افزایش یافته است. طبق آمار‌ها در یک هفته ۶/۶ میلیون امریکایی بیکار شده‌اند!

تبعات گسترده ویروس کرونا در حالی دامنگیر میلیون‌ها امریکایی شده است که وب‌سایت خبری امریکایی دیلی‌بیست با استناد به سند غیرطبقه‌بندی شده گزارش داد ارتش شمالی امریکا در تاریخ سوم فوریه (۱۴ بهمن سال ۹۸) طی پیامی به کاخ سفید در مورد میزان کشنده بودن ویروس کرونا هشدار داده و در بیانیه خود اعلام کرده بود در بدترین شرایط این ویروس می‌تواند جان ۸۰‌هزار تا ۱۵۰‌هزار شهروند امریکایی را بگیرد. این گزارش در حالی منتشر می‌شود که ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا یک ماه قبل در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز هشدار‌های سازمان بهداشت جهانی در مورد میزان کشنده بودن ویروس کرونا را نادرست خوانده بود.

مدیر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در امریکا به شهروندان این کشور پیرامون بازگشت ویروس کرونا در پایان سال جاری میلادی هشدار داد.

ردفیلد نوشت: «باید آماده باشیم که اگر تا اواخر پاییز و زمستان ویروس کرونا دوباره بازگشت اقدام متقابل انجام دهیم.» به گفته وی تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا ممکن است با افزایش دما و هوای گرم کاهش یابد، اما احتمالاً تا زمان ساخت واکسن دوباره بر می‌گردد.

بحران کرونایی اروپا
اوضاع در اروپا هم بحرانی است. روز گذشته آمار تلفات قربانیان ویروس کرونا طی ۲۴ساعت گذشته در فرانسه رکورد زد و طی این مدت هزارو ۳۵۵ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. پیش از این بیشترین تعداد جان باختگان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ساعت، متعلق به امریکا بود. وزارت بهداشت اسپانیا دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۷ هزارو ۴۷۲ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است. همچنین از روز گذشته تاکنون ۹۳۲ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند که مرگبارترین روز اسپانیا گزارش شده است. تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در اسپانیا به ۱۱۷هزارو ۷۱۰ نفر و تعداد قربانیان آن نیز به۱۰هزارو ۹۳۵ تن افزایش یافت. وخامت اوضاع در اسپانیا به حدی است که رئیس ستاد کل ارتش این کشور از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درخواست کرده هر چه سریع‌تر دستگاه‌های تنفس مصنوعی، لباس‌های محافظ و کیت‌های تشخیص ابتلا به کرونا برای این کشور ارسال کند.

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد رهبران اروپایی نگران این موضوع هستند که شیوع ویروس کرونا می‌تواند به تجزیه اروپا منجر شود. در اوایل شیوع ویروس کرونا، واکنش کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نشان دهنده منافع و آرمان‌های اروپایی نوع‌دوستانه است، اما به تدریج محدودیت‌های مرزی مجدداً اعمال شد و آلمان و فرانسه ممنوعیت صادرات تجهیزات پزشکی از قبیل ماسک و دستگاه‌های تنفسی را حتی در شرایطی که ایتالیا درخواست کمک کرده بود، ممنوع اعلام کردند، ولی روسیه و چین با کمک‌های پزشکی به کمک ایتالیا رفتند.

این در حالی است که رسانه‌های فرانسه گزارش داده‌اند دولت این کشور اوایل ماه مارس ۴میلیون ماسک اهدایی سوئد به ایتالیا و اسپانیا را هنگام عبور از شهر لیون تصاحب کرده است.

دولت فرانسه به دنبال شیوع کرونا و کمبود ماسک دستور داده بود همه ماسک‌های موجود در خاک این کشور به تملک دولت درآید.

مدیریت کرونا در ایران با همراهی مردم
در ایران هم مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۵۳‌هزار و ۱۸۳ مورد رسیده است. از این تعداد تا کنون ۱۷‌هزار و ۹۳۵ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و متأسفانه ۳‌هزار و ۲۹۴ نفر نیز فوت کرده‌اند. آمار ابتلا و فوتی‌های کشورمان به نسبت جمعیت ایران از یک سو و مدت زمان درگیری با کووید ۱۹ از سوی دیگر، در مقایسه با برخی کشور‌های اروپایی و امریکا وضعیت به مراتب بهتری دارد. در ایران برخلاف این کشور‌ها با وجود تحریم‌ها و تمامی سختی‌های موجود با همت و همراهی مردم و گروه‌های جهادی اگرچه هنوز به مرحله کنترل بیماری نرسیده ایم، اما توانسته ایم ویروس کرونا را مدیریت کنیم و با وجود تنوع قومیتی و گستره جمعیتی، مردم کشورمان همراهی خوبی برای اجرای طرح‌های مقابله با کرونا داشته‌اند.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درباره صحبت‌های ترامپ در مورد کمک به مردم ایران گفت: «بحران در همه جهان به واسطه کرونا وجود دارد و مشکلاتی را در زمینه تأمین اقلام بهداشتی در امریکا هم شاهد هستیم، حساب مردم امریکا از دولت آن‌ها جداست و ما هم برای مشکلات مردم آن کشور ناراحت خواهیم بود، اما قطعا ادعای کمک امریکا به کشور از طریق کمک دارو و تجهیزات پزشکی ژست فریبکارانه است. مردم ما نیازی به بذل و بخشش ندارند و اگر تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه برطرف شود، مردم ایران می‌توانند اقلام مورد نیاز خود را تأمین کنند. ما هیچ کمکی را که با ژست سیاسی از طرف امریکا و رژیم اشغالگر قدس انجام می‌شود نمی‌پذیریم و تنها کمکی که امریکا می‌تواند بکند، رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران است.»

بسیج و سپاه، پای کار همیشگی
علاوه بر گروه‌های جهادی، گروه‌های محلی، استانی و ملی بسیج هم با تمام توان و بیشتر از پیش به مقابله با کرونا برخاسته‌اند؛ از ضدعفونی کردن معابر گرفته تا ساخت ماسک و لباس مخصوص و تهیه ارزاق مناسب برای مقابله با کرونا و حتی ساخت دستگاه‌هایی برای بهتر و سریع‌تر ضدعفونی کردن معابر.

با حمایت سپاه بهشهر دستگاه نانو بخار برای ضدعفونی سریع معابر و خیابان‌ها، در این شهرستان ساخته شده است. این دستگاه که با ضد عفونی کردن یک خیابان در بهشهر عملیاتی شد از سه دریچه‌ای که در جلوی آن تعبیه شده است بخار تولید و در مدت زمان ۲۰ثانیه مقدار زیادی از محیط را پر از بخار می‌کند. مهندس آبشار سازنده این دستگاه با بیان اینکه کشور‌های چین و کره جنوبی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا از همین دستگاه استفاده می‌کردند، گفت: ویروس کرونا در دمای بالا نابود می‌شود و این دستگاه نیز با تولید و انتشار بخار آب با دمای بالا می‌تواند این ویروس مزاحم را از بین ببرد. به گفته مهندس آبشار قیمت نمونه خارجی این دستگاه ۳۵ تا ۴۰میلیون تومان است، اما دستگاهی که با حمایت سپاه شهرستان بهشهر ساخته شده است با یک‌سوم این قیمت تولید شد.

روز گذشته همچنین لشکر عملیاتی ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) با استفاده از ظرفیت گردان‌های نهم و پنجم امام حسین (ع) و همچنین گردان جنگ نوین اقدام به غربالگری و ضد عفونی خودرو‌ها در اتوبان قم- تهران و قم- کاشان و گندزدایی شهر کهک استان قم کرد. همچنین گروه جهادی شهید حججی در مسیر مبارزه با کرونا، اقدام به ضد عفونی کردن شهر و تست تب‌سنجی در عوارضی قم- تهران کرده است. در همین شهرستان، بانوان بسیجی حوزه حضرت فاطمه (س) در راستای مبارزه با ویروس کرونا، در میان خانواده بیماران بسته‌های اقلام بهداشتی توزیع کردند و این اقدام همچنان ادامه خواهد داشت.

گروه مهندسی رزمی و پدافند غیرعامل ۴۰ صاحب‌الزمان نیروی زمینی سپاه از ۲۵ اسفند تاکنون معابر و مکان‌های پرتردد شهر اصفهان را ضد عفونی کرده است. فرمانده گروه مهندسی رزمی و پدافند غیرعامل ۴۰ صاحب‌الزمان نیروی زمینی سپاه گفت: این گروه با همکاری بسیج و ستاد‌های مردمی مبارزه با کرونا ویروس، با به کارگیری خودرو‌های تاکتیکی و مجهز، از ۲۵ اسفند تاکنون در سپاهان شهر و بهارستان، کوی راه حق، کوی سپاهان، جنوب اصفهان، روزانه طی دو مرحله معابر عمومی و مکان‌های پرتردد، عابربانک‌ها، ایستگاه راه‌آهن و ایستگا‌ه‌های اتوبوس را ضدعفونی و گندزدایی کردند.

این اقدامات محدود به چند شهر خاص نیست و در سراسر کشور جریان دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
0
سلام. عزیزان سیاستمداران و ثروتمندانِ غربی در حال قتل عام و نابودیِ سالمندان و بازنشسته‌ها هستند. همان‌هایی که در دهِ‌های گذشته عاملان اصلیِ به قدرت و ثروت رسیدن آنها بودن. امروز این سالمندان نه تنها از اشتباه‌هاتشان میگویند که هزینه‌های زیادی دارند بخاطر تعداد بالا و کم بودِ افراد جوان و متخصص برای نگاه داری از آنها. در این میان افرادی که ضد سیستم های کپیتالیسم و سرمایه داری هستند نیز به وفور دیده میشود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار