کد خبر: 994990
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۱
رئیس‌جمهور افغانستان دیروز دستور آزادی فوری هزار و ۵۰۰ زندانی طالبان را صادر کرد تا توافق امریکا با طالبان یک گام به جلو برود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با این حال، دیروز رئیس فرماندهی مرکزی ارتش امریکا هشدار داد که طالبان به تعهدات خود بر مبنای توافق عمل نمی‌کند و شبه‌نظامیان این گروه به حملات خود ادامه می‌دهند. در چنین اوضاع و احوالی، گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور امریکا با دو تن از رهبران طالبان که در فهرست «بکش یا اسیر کن» امریکا هستند، در داخل امریکا بحث‌برانگیز شده و منتقدان ترامپ را به نقض پروتکل‌های ریاست جمهوری متهم می‌کنند.

ملا امیرخان متقی، وزیر دفاع اسبق طالبان در جولای ۲۰۱۸ در یک حمله هوایی در ولسوالی ناوه ولایت غزنی زخمی شد. متقی در فهرستی قرار دارد که پنتاگون آن را «بکش یا اسیر کن» می‌نامد و شامل فرماندهان طالبان و القاعده، تأمین‌کنندگان مالی آنها، سازندگان بمب، حاملان تسلیحات و حتی نمایندگان روابط عمومی آن‌ها هستند. حالا مشخص شده که ملا امیرخان متقی، یکی از دو نفری است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا سه شنبه هفته قبل تلفنی با او گفتگو کرده است. نفر دیگر عبدالغنی برادر، یکی از رهبران اصلی طالبان بود که ترامپ بعد از گفت‌وگوی یک ساعته با او، گفت که گفت‌وگوی خوبی داشته‌اند. هفته قبل بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ، هرچند اعلام شد که او با رهبران طالبان تلفنی صحبت کرده، ولی نام ملاامیرخان متقی مطرح نبود، ولی حالا با مشخص شدن اینکه ترامپ با زخمی شده حمله پنتاگون تلفنی گفتگو کرده، منتقدان این اقدام او را به باد انتقاد گرفته‌اند که او به قیمت دستیابی به توافق حاضر است دست به هر کاری بزند. یک مقام ارشد وزارت دفاع امریکا گفته است: «این تکان‌دهنده است که رئیس‌جمهور با این افراد درباره این فهرست صحبت کرده است. به پایگاه خبری «دیلی بیست» او که نامش فاش نشده، می‌گوید: «گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با افرادی که نام‌شان در فهرست اهداف امریکا است، شوکه‌کننده است. این امتیاز بزرگی از جانب ما برای دشمنی بود که هرگز به طور مرسوم در اقدامات دیگر در راستای تنش‌زدایی و صلح به تعهداتش پایبند نبوده است. ما گروهی را که کنترل عملیاتی بر نیروهایش ندارد، به بازیگری قانونی در صحنه جهانی تبدیل کردیم.»‌جنجال‌برانگیز شدن گفت‌وگوی ترامپ در حالی است که اصل توافق با طالبان نیز به لحاظ اجرایی در ابهام قرار دارد. سه شنبه شب شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را در حمایت از توافق امریکا و جنبش طالبان در افغانستان تصویب کرد و دیروز هم «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان در حکمی دستور آزادی هزار و ۵۰۰ زندانی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را صادر کرد تا انتقاد‌های قبلی‌اش از این توافق، در فضای تنش با عبدالله عبدالله به دست فراموشی سپرده شود. البته به غیر از این ۱۵۰۰ نفر، ۳۵۰۰ تن دیگر هم قرار است در دسته‌های صدنفره آزاد شوند. با این حال، فرانک مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش امریکا درباره روابط طالبان و القاعده ابراز بدبینی کرده و گفته که باید اقدامات آنان را زیر نظر داشته باشیم و ظرفیت مورد نیاز برای آن را هم داریم که تاکنون از آن استفاده نشده است. مک‌کنزی، که سه‌شنبه‌شب در نشست کمیته تسلیحاتی سنای امریکا سخن می‌گفت، تأکید کرد: «طالبان باید به تعهدات خود پایبند بماند، ولی به حملات خود ادامه می‌دهد. این حملات علیه نیرو‌های ائتلاف یا در مراکز شهر‌ها صورت نمی‌گیرند، بلکه در پاسگاه‌های دورافتاده انجام می‌شوند، اما به هر ترتیب در حال رخ دادن هستند و چنین اقداماتی منطبق با توافق مذاکره شده نبوده و با تعهدات آنان همسو نیست.» مک‌کنزی گفت: شمار نیرو‌های ما تا تابستان به ۸ هزار و ۶۰۰ تن می‌رسد. شرایط موجود تعیین می‌کند که از این میزان بازهم کاسته شود یا خیر. اگر شرایط مساعد نباشد، توصیه من ادامه کاهش نیرو‌ها نخواهد بود.

عبدالله: دستورات غنی اعتبار ندارد
همزمان، چالش‌های داخلی بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله نیز بعد از تحلیف موازی آن‌ها در حال تشدید شدن است. دیروز «صدیق صدیقی» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان از لغو حکم ریاست اجرایی این کشور از سوی اشرف غنی خبر داد. غنی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از تحلیف رئیس‌جمهور دولت فراگیر، حکومت وحدت ملی عملاً پایان یافته و رئیس‌جمهور دولت فراگیر به‌زودی رئیس اجرایی دولت را رسماً طی فرمانی معرفی می‌کند. عبدالله عبدالله به این موضع غنی واکنش نشان داد و گفت: غنی دیگر رئیس‌جمهور افغانستان نیست و احکام و دستورات وی اعتباری ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار