کد خبر: 994372
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵
متهمان انباری را در اتوبان آزادگان برای دپوی ماسک تهیه می‌کنند که از سوی سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه شناسایی و سایر متهمان نیز در جلسه‌ای در میرداماد که به قصد خرید اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم تشکیل شده بود، دستگیر شدند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: دادگاه متهمان به اخلال کلان در امر توزیع مایحتاج عمومی به صورت فوق‌العاده در شعبه چهار دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران به ریاست قاضی صلواتی روز شنبه به صورت علنی برگزار شد. قاضی صلواتی در ابتدای جلسه دادگاه از نماینده دادستان خواست تا کیفرخواست را قرائت کند. نماینده دادستان هم با بیان اینکه وزارت بهداشت به منظور مرتفع‌کردن نیاز‌های مردم قصد داشت اقلام بهداشتی را به صورت رایگان عرضه کند، گفت: در رصد‌های انجام شده از سوی ضابطان مشخص شد که بخش عمده‌ای از این اقلام در حال خرید و فروش در بازار‌های غیررسمی همچون ناصر خسرو و جمهوری است و تا رقم‌های میلیونی نیز سفارش داده شده است. در پرونده حاضر تعدادی از اخلالگران در مایحتاج عمومی حضور دارند که در ادامه به شرح مشخصات آن‌ها اشاره خواهد شد.

احتکار از انبار تا هتل
مسعود شاه‌محمدی ضمن تشریح مشخصات متهمان پرونده گفت: متهم ردیف اول رضا ستوده، متولد سال ۵۳ پزشک عمومی و بازداشت از تاریخ ۷ اسفند۹۸، متهم ردیف دوم ابوبکر کووایوو با تابعیت تاجیکستان بازداشت از تاریخ ۷ اسفند۹۸، متهم ردیف سوم یونس احراروو، باسواد و متأهل اهل تاجیکستان بازداشت از تاریخ ۷اسفند۹۸، متهم ردیف چهارم کریم ستوده متولد سال ۴۷، متهم ردیف پنجم ناظم میزایف با تابعیت آذربایجان و متهم ردیف ششم هم سعید عباسی قله‌جوق متولد سال ۷۱ است که اتهام همگی اخلال کلان در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی است.

وی افزود: فردی از یکی از کشور‌های خارجی از طریق آقای ساواژ (اهل ترکیه) با استفاده از مرتبطان قصد خرید ماسک و ورود آن به کشور خود را داشته، اما با توجه به اینکه قرارداد در ترکیه قابلیت انجام و رفع تعهد نداشته است، ساواژ از طریق رضا و کریم ستوده درصدد این کار برمی‌آید و در ادامه دلالان وارد کشور شده و در یک بازه زمانی ماسک‌ها را خریداری و در نزدیکی گمرک غرب اقدام به احتکار و دپو می‌کنند. خریدار خارجی زمانی که از اقدامات وزارت بهداشت جهت جلوگیری از صادرات و خروج این اقلام مطلع می‌شود و می‌بیند، نمی‌تواند این اقلام را از کشور خارج کند، می‌گوید: باید پول را مسترد کنید که در ادامه کریم، رضا ستوده و دلالان دیگر سعی در فروش این اقلام در بازار آزاد می‌کنند.

حتی یک ماسک نخریدیم
شاه‌محمدی افزود: متهمان انباری را در اتوبان آزادگان برای دپوی مجدد ماسک تهیه می‌کنند که از سوی سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه شناسایی و سایر متهمان نیز در جلسه‌ای در میرداماد که به قصد خرید اقلام بهداشتی موردنیاز مردم تشکیل شده بود، دستگیر می‌شوند.

متهمان هتل‌های شمالی تهران را برای سکونت انتخاب کرده بودند که قریب به چندین هزار تب‌سنج خریداری و در هتل دپو می‌کنند که تمامی اقلام کشف، ضبط و متهمان شناسایی و دستگیر می‌شوند.

وی در نهایت با هشدار به سوءاستفاده از سلامت مردم گفت: این افراد باید بدانند که دادسرای تهران و دستگاه قضایی در برخورد با هر کسی که درصدد کسب سود و منفعت از این طریق است، اشدا علی‌المجرمین خواهد بود. در ادامه جلسه دادگاه قاضی صلواتی پس از تفهیم اتهام متهم ردیف اول پرونده خطاب به متهم ردیف اول گفت: برای بیان دفاعیات در جایگاه قرار گیرید.

رضا ستوده هم به جایگاه آمد و بیان کرد: بنده تب‌سنجی ندیده‌ام و هتلی هم برای آن‌ها نگرفته‌ام و هیچ ارز و دلاری به من داده نشده است.

قاضی صلواتی گفت: شما به عنوان یک پزشک در مقابل جامعه مسئولیت داشتید، بعداً متوجه شدید صادرات ممنوع شده است.

این متهم گفت: بعد از اعلام محدودیت حتی یک ماسک نخریدیم.

تهدید تاجر ترک
قاضی گفت: وقتی صادرات ممنوع شد، می‌توانستید به وزارت بهداشت مراجعه کنید و اقلام را بدهید و پول آن را بگیرید، شما حتی بعد از ممنوعیت صادرات دنبال کسب سود بیشتر بودید.

متهم رضا ستوده گفت: می‌خواستم این کار را انجام دهم، اما تاجر ترکیه‌ای مرا تهدید می‌کرد!

نماینده دادستان هم خطاب به متهم بیان کرد: قریب به چندین هزار تب‌سنج در هتل شناسایی و ضبط شده و رسید وزارت بهداشت مبنی بر تحویل موجود است. از دو انبار قریب به ۲ میلیون ماسک کشف شده، شما می‌خواستید ماسک‌ها را به قیمت کلان بفروشید. شما می‌گویید خریدار را نمی‌شناسید، در حالی که خریدار با شما در میرداماد دستگیر شد، شما برای سه سنت در هر ماسک و منافع جیب خودتان جان مردم را به خطر انداختید و این‌کار شما حقیقتاً شنیع است.

قاضی خطاب به متهم گفت: آیا می‌دیدید که مردم مغازه به مغازه، داروخانه به داروخانه دنبال یک ماسک می‌گردند، آیا این موضوع وجدان کاری شما را به عنوان یک پزشک هوشیار نکرد؟

متهم رضا ستوده گفت: قبول دارم اشتباه کردم.

در ادامه نماینده دادستان بخشی از اقاریر متهمان و اتباع خارجی را درخصوص سکونت در هتلی در میرداماد را قرائت کرد که متهم ستوده در واکنش به این اظهارات گفت: من برای آن‌ها اتاقی نگرفته‌ام.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: صداقت داشته باشید، شما به عنوان یک پزشک از شرایط جامعه مطلع بودید.

عذرخواهی ابوبکر از مردم ایران
در ادامه دادگاه متهم ردیف دوم ابوبکر کووایوو اهل تاجیکستان هم به جایگاه آمد و گفت: من خط فارسی و ترکی بلد نیستم، ماسک‌ها را به طرف خارجی و همسرش نشان دادند، اما نه من و نه طرف خارجی نمی‌دانیم که بعد از آن این ماسک‌ها را کجا بردند. من قصد ضرر به هیچ کسی را نداشتم و از مردم و حکومت ایران معذرت‌خواهی می‌کنم.
پس از پایان دفاعیات متهمان پرونده قاضی ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی دوشنبه ۱۹ اسفندماه برگزار می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار