کد خبر: 993577
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
بازار ارز و طلا در روز گذشته با توجه به افزایش ۵۰۰ تومانی صرافی‌های رسمی بانک‌ها بر خلاف روندی که از اول هفته دنبال می‌شد روندی صعودی به خود گرفت.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بازار طلا و ارز روز گذشته نوسانات را با اعداد قابل‌توجهی تجربه کرد، به طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد حدود ۳۵۰ هزار تومانی قیمت نسبت به دو روز پیش به بهای ۶ میلیون و ۱۱۵‌هزار تومان فروخته شد، اما در بعد از ظهر دوباره به زیر ۶ میلیون تومان کشیده‌شد و قیمت آن به ۵ میلیون و ۹۵۰‌هزار تومان رسید.

نیم‌سکه نیز ۲ میلیون و ۹۸۰، ربع سکه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این هر گرم طلای خام ۱۸ عیار که تا سطح ۶۰۸ هزار تومان نیز بالا رفته بود به کانال ۵۰۰ هزا ر تومان پایین کشیده‌شد تا قیمت نهایی روز ۵۹۵ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شود.

همین وضعیت نیز برای ارز‌های خارجی به ویژه دلار اتفاق افتاد به نحوی که روز گذشته دلار با افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت در صرافی‌های رسمی بانک‌ها خود را در بازار آزاد به ۱۵۷۰۰ تومان رساند ولی در پایان روز قیمت دلار به ۱۵ هزار و ۳۷۰ تمان کاهش یافت. مهم‌ترین عامل محرک در این موضوع رشد بهای اونس و دلار در بازار‌های جهانی بود. قیمت اونس طلا نیز با رشد حدود ۲۵ دلاری به یک هزار و ۶۱۰ دلار افزایش یافت.

افزایش سؤال‌برانگیز ۵۰۰ تومانی ارز در صرافی‌های رسمی!
با این حال نرخ دلار در صرافی‌های بانکی، دیروز دوشنبه با رشد حدود ۵۰۰ تومانی نسبت به روز معاملاتی گذشته به نرخ ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان فروخته‌شد که این رشد قیمتی از سوی صرافی‌های بانکی که تحت نظر بانک مرکزی بودند به نوعی بعد از توفان روز شنبه و کاهش چشمگیر قیمت ارز به زیر ۱۵ هزار تومان کمی سؤال برانگیز بود. قیمت دلار در بازار آزاد طی دو تا سه هفته اخیر با روندی خزنده ساز صعودی گرفت تا خود را به کانال ۱۶ هزار تومان برساند، اما در ابتدای هفته جاری از ۱۶ هزار تومان به کانال ۱۴ هزار تومان پایین کشیده‌شد تا مانور اولیه بانک مرکزی در توانمندی کنترل بازار به نمایش درآید، اما بعد از دو روز بار دیگر با نرخ‌هایی که از سوی صرافی ها‌ی رسمی بانک‌ها اعلام می‌شود، پالس نوسانات زیاد در این بازار به چشم می‌خورد.

گرانی ناشی از سفر‌های عید پرید
کرونا یکی از عوامل مثبت افزایش تقاضا در بازار ارز کاغذی را تقریباً از بین برده‌است. به عبارت دیگر با ممنوع‌شدن سفر‌های خارجی در عمل تقاضای ارز از این محل تقریبا به صفر نزدیک شده و بیشتر تقاضا‌های موجود ناشی از عوامل دیگر است. البته چندی پیش دکتر محمد حسین ادیب درباره افزایش نوسانات ارز هشدار داده و به مردم پیشنهاد کرده‌بود که در این بازار پر نوسان ورود نکنند، زیرا بازیگران جدیدی در این بازار هستند که نوسانات را رقم خواهند زد.

ترمز تورم کشیده نشود قیمت دلار افزایش می‌یابد
یک کارشناس پولی و مالی در این‌باره به خبرگزاری بازار گفت: چنانچه دولت نسبت به تثبیت نرخ ارز در بازار اقدامات کارشناسانه‌ای را به‌کار نگیرد با توجه به تورم انتظاری در سال آینده احتمال افزایش قیمت‌ها در این بازار وجود دارد.

محسن صادقی در گفتگو با «بازار» درباره آینده نرخ ارز، تورم و وضعیت ارزش پول ملی گفت: مجموعه دولت به‌خصوص بانک مرکزی باید اعتماد عمومی را به خود جلب کند و این کار جز با ایجاد راهکار‌های اصولی، علمی و فنی امکان‌پذیر نیست؛ چراکه وجود تورم ۴۰ درصدی در کنار کاهش روز افزون ارزش پول ملی، فشار مضاعفی را به اقتصاد خانوار و مراکز تولید وارد کرده‌است. وی به اجرای سیاست‌های خاص بانک مرکزی نسبت به کنترل نرخ ارز در بازار طی چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت: با وجودی که بانک مرکزی نرخ ارز را برای چندین ماه در بازار تثبیت کرد، اما متأسفانه با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه (اف‌ای تی اف) و موضوع کرونا در ماه گذشته نتوانست این بازار را به خوبی کنترل کند؛ چراکه قیمت ارز از کانال ۱۲‌هزار به ۱۶‌هزار تومان رسید.

این کارشناس اقتصادی افزود: تشدید تحریم‌ها، قرار گرفتن ایران در لیست سیاه (اف‌ای تی اف) محدودیت صادراتی و... باعث شده‌است فعالان اقتصادی آینده روشنی را برای اقتصاد کشور پیش‌بینی نکنند. در چنین شرایطی بانک مرکزی باید با تعامل با فعالان اقتصادی و به‌کارگیری سیاست‌های کارشناسانه درست به آن‌ها انگیزه دهد و آن‌ها را در جریان اتفاقات خوب، چون ارتباط با دنیا از طریق مکانیزم خاص و برقراری کانال‌های مالی با خیلی از کشور‌ها بگذارد. صادقی به رشد تورم در کشور اشاره کرد و گفت: رشد فزاینده نرخ تورم در کنار کثرت نقدینگی ارزش پول ملی را کاهش داده‌است، بنابراین دولت و در ذیل آن بانک مرکزی باید تمام توان خود را در راستای مهار نقدینگی و تورم به‌کار گیرد؛ چراکه بی‌توجهی به این موضوع باعث کاهش ارزش پول ملی و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در بازار شده و مردم را در تنگنای اقتصادی قرار می‌دهد.

وی قیمت ۱۴ هزار تومانی نرخ ارز در بازار با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور را مناسب دانست و افزود: باید بانک مرکزی قیمت دلار را در حد ۱۴ تا ۱۴ هزار‌و‌۵۰۰ تومان قرار دهد، در غیر این صورت نرخ این کالا ممکن است با انتظارات تورمی باز هم بالا برود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار