کد خبر: 993367
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷
طبق آمار سازمان جهانی بهداشت ایران با ۱۷۵ بیمار بهبودیافته کرونایی، توانسته پس از چین بیشترین تعداد بیمار مبتلا به کرونا را درمان کند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با وجود این طبق پیش‌بینی‌ها، تعداد بیماران مبتلا به کرونا رو به افزایش و آخرین آمار اعلام شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت کرونایی‌شدن ۹۸۷ بیمار را تأیید می‌کند که از این تعداد ۵۲ بیمار فوت شده‌اند. در چنین شرایطی معاون درمان وزارت بهداشت پایان کابوس کرونا را این‌گونه پیش‌بینی می‌کند: «ممکن است بیماری کرونا در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا عید و در بدبینانه‌ترین حالت تا پایان اردیبهشت و حتی خردادماه به طول انجامد.» علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با تأکید بر اینکه افزایش بهداشت همگانی تنها راه شکست ویروس است، تأکید می‌کند: «زمان پایان «کرونا» به مردم بستگی دارد.» در این میان سپاه قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا (شفا) را با دستور فرماندهی فرمانده کل سپاه تشکیل داده و تمام بیمارستان‌های زیرمجموعه سپاه در تمام نقاط کشور، برای خدمت رسانی به بیماران آماده‌باش هستند.

آخرین اخبار سخنگوی وزارت بهداشت از ابتلای ۹۸۷ نفر به بیماری کرونا خبر می‌دهد. به گفته وی تاکنون ۱۷۵ مورد بهبودیافته و ترخیص شده از بیمارستان نیز در کشور داریم که عدد قابل توجهی است. جهانپور درباره الگوی جغرافیایی شیوع کرونا نیز گفت: «بیشترین موارد ابتلای جدید به ویروس کرونا در روز‌های اخیر در استان تهران مشاهده شده است و بعد از استان تهران، شرایط شیوع سریع بیماری در استان مرکزی دیده می‌شود.» در برابر سرعت شیوع ویروس کرونا دستگاه‌های مختلف هم به میدان آمده‌اند تا سد راه پیشرفت این مهمان ناخوانده شوند. سپاه هم قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا را به فرماندهی فرمانده کل سپاه تشکیل داده و بناست تا تخت‌های بیمارستانی مجموعه سپاه برای درمان بیماران کرونایی اختصاص یابد.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کرد که با توجه به ضرورت کنترل و مراقبت بیماران مبتلا به کرونا ویروس، تمامی بیمارستان‌های عمومی تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی از پذیرش و بستری بیماران الکتیو و غیراورژانسی تا اطلاع ثانوی خودداری کنند و آماده پذیرش بیماران مبتلا به کرونا ویروس باشند.

ظرفیت‌سازی سپاه در قم، رشت، کاشان و گلستان
سردار احمد عبداللهی، معاون بهداشت و درمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به ظرفیت‌سازی در قم، رشت، کاشان و گلستان گفت: «در این شهر‌ها و سایر شهر‌های مورد نیاز سامانه بیمارستانی سیار هزار تختخوابی مستقر خواهیم کرد. در تهران نیز بسترسازی برای برپایی قریب به ۲ تا ۵ هزار تخت را در صورت نیاز انجام خواهیم داد.» وی تأکید کرد: «تردید نداشته باشید این بیماری آنقدر که پروپاگاندای رسانه‌ای دارد، خطرناک نیست و می‌توان با دست به دست هم دادن در داخل کشور از این معضل رهایی یافت.»

علیرضا جلالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) هم درباره تدابیر سپاه برای مقابله با ویروس کرونا به فارس گفت: «ما قبل از شیوع ویروس کرونا در ایران، پروتکل‌هایی را در دانشگاه‌های علوم پزشکی تنظیم کردیم.

برای هماهنگی همه دانشگاه‌های علوم پزشکی، قرارگاهی به نام «قرارگاه شفا» به فرماندهی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران «سردارعلی فدوی» تشکیل شد. قرارگاه شفا هر روز با حضور تمام نمایندگان از مجموعه‌های بهداشت و درمان سپاه اعم از دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و بسیج جامعه پزشکی و... تشکیل جلسه می‌دهد تا بتواند اقدامات مقتضی را در مبارزه با ویروس کرونا داشته باشد.»

بنا به تأکید وی تمام بیمارستان‌های تحت مجموعه سپاه در کل کشور هم به صورت آماده‌باش و خدمت‌رسانی به بیماران هستند.

جلالی با اشاره به اینکه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران به نسبت تعداد افراد درگیر و مرگ و میر نسبت به روز‌های اول روند کاهشی را تجربه می‌کند، از سه پروژه جدید برای ساخت واکسن و داروی قطعی کرونا خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این پروژه‌ها تا چند ماه آینده به نتیجه برسد.

پروسه شیوع کرونا
بنا به تأکید رئیس بیمارستان بقیه‌الله (عج)، پروسه شیوع ویروس کرونا پروسه حداقل دو ماهه است، قطعاً گرمای هوا به جولان دادن آن پایان می‌دهد. چون این ویروس نسبت به گرما، خشکی و آفتاب حساس است و در حالی که در هوای سرد بین دو تا ۱۰ روز می‌تواند زنده بماند در هوای گرم و آفتابی بین سه تا پنج دقیقه از بین می‌رود، اما گرما و آفتابی که بخواهد ویروس کرونا را در ایران از بین ببرد در اواسط فروردین و اردیبهشت اتفاق می‌افتد. مگر آنکه هوا زودتر از موعد گرم شود، اما مهم‌ترین عامل کنترل بهداشت است و باید قرنطینه‌های خانوادگی و توجه به نکات بهداشتی در خانه و محل کار داشته باشیم تا سرعت انتقال آن را کنترل کرد.

عیلرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در شهر تهران هم با تأکید بر اینکه زمان پایان ویروس کرونا به مردم بستگی دارد، افزود: «تن‌ها راه آن در هم شکستن چرخه بیولوژیک این ویروس با افزایش بهداشت همگانی است.»

وی با تأکید بر اینکه ضرورتی ندارد همه از ماسک استفاده کنند، درباره توزیع ماسک و مواد ضدعفونی گفت: «در سطح شهر به شکل ملموسی کمبود جدی ماسک و مواد حفاظتی و موادضدعفونی‌کننده وجود دارد و بخشی از آن به خاطر مکشی است که در روز اول از سوی سودجویان اتفاق افتاد، سازمان تعزیرات چندین انبار را کشف کردند که مقادیر بسیار زیادی موادشوینده و ضد‌عفونی‌کننده و ماسک در آن‌ها وجود داشت.»

دادستان کل: اخلال در نظام سلامت، افساد فی‌الارض است
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه انجام تست کرونا برای همه افراد ضرورت ندارد، گفت: «از این تست برای غربالگری استفاده نمی‌شود و تنها برای مواقعی که قرار است درمان برای فرد شروع شود و نوع مراجعات بیماران به گونه‌ای است که تصمیم به بستری فرد گرفته شده است.»

زالی درباره هزینه‌های درمان این بیماری در صورت بستری در بیمارستان هم توضیح داد: «طبق پروتکل وزارت بهداشت، اگر کسی با علائم بالینی و با ظن مثبت بودن کووید - ۱۹ در بیمارستان بستری شود، طبق دستور وزیر بهداشت ارائه خدمات به فرد رایگان خواهد بود.»

رفته‌رفته در برخی داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی می‌توان ردپایی از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را پیدا کرد، اما قیمت‌های سرسام‌آور این کالا‌ها از ادامه سوء‌استفاده‌ها حکایت دارد. بر همین اساس روزگذشته دادستان کل کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت بر آمادگی دادستانی کل کشور در برخورد با اخلالگران نظام سلامت تأکید کرد.

حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری تصریح کرد: «اخلال در نظام سلامت مردم و اقدامات مجرمانه در راستای جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد برابر ماده ۲۸۶قانون مجازات اسلامی نه تنها جرم محسوب می‌شود بلکه مجازاتی در حد مجازات افساد فی‌الارض دارد. از این رو مقتضی است به مسئولان ذی‌ربط در سراسر کشور اعلام کنید موارد مربوط اعم از احتکار، عدم عرضه مواد شوینده، ماسک و سایر اقلامی که در جهت پیشگیری یا درمان مبتلایان به کرونا مؤثر هستند را با قید فوریت به دفتر اینجانب ارسال و اعلام دارند تا نسبت به پیگیری آن به‌صورت فوق‌العاده اقدام شود.»

بنا به تأکید وی قوه‌قضائیه اقداماتی را در جهت مقابله با جرم مذکور در دست اقدام دارد.

نامه دادستان کل کشور خطاب به وزیر بهداشت که این‌گونه آغاز می‌شود «نامه پر از درد و غم جنابعالی را برای شورای عالی امنیت ملی ملاحظه نمودم»، در واقع پاسخ به نامه سعید نمکی خطاب به رئیس شورای عالی امنیت ملی است که وزیر بهداشت در آن گلایه آمیزانه نوشته بود: «با پیش‌بینی اینجانب از احتمال ورود ویروس کرونای جدید به کشور طی نامه‌ای به گمرکات کشور اعلام نمودم صادرات و خروج ماسک تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شود و همکارانم را مامور کردم تا با قیمت مناسب تولیدات داخل را خریداری و جهت روز مبادا ذخیره کنند. متأسفانه به‌رغم پیگیری فراوان مقدار اندکی خریداری و بقیه تولیدات کشور وارد بازار سیاه شد. متأسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم در کجا انباشته شده، همکاران اینجانب به‌دلیل اجبار شبانه‌روز در بازار‌های مختلف و درنقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند. سؤال بنده این است که آیا در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب در سخت‌ترین شرایط ممکن روز و شب در بخش‌های آلوده پروانه‌وار گرد مردم می‌گردند و خواب و آرامش و سلامتی را قربانی سلامت و راحتی مردم می‌کنند، در ایامی که احتمال آلودگی مردم به‌دلیل عدم وجود اقلام حفاظتی و پیشگیرانه در خطر است، این شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطر جمعی دارد که اینگونه جسورانه روبه‌روی مردم و مسئولان می‌ایستد و به راحتی اعلام می‌کند که ۲۰۰‌میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند؟ آیا رواست گروهی دل به دریای آلودگی جهت ر‌هایی مردم بزنند و گروهی لباس و ماسک اینان و بیمارانشان را در انبار‌ها برای سودجویی صد برابری و یا قاچاق به دیگر کشور‌ها تلنبار کنند؟ اینجانب تردید ندارم اگر عزم دستگاه‌های کشور بر حل مشکلی به این سادگی باشد نباید اینقدر شرمسار مردم و همکارانمان در سراسر کشور باشیم.»

۳۰۰ هزار اکیپ تشخیص کرونا درب‌منازل
سعید نمکی همچنین در تشریح اقدامات وزارت بهداشت درخصوص کنترل و درمان بیماری کرونا گفت: در این روز‌ها همدلی و وفاقی را در کشور مشاهده می‌کنم که همگی هول کنترل بیماری کرونا در حال مبارزه هستند و به یاد روز‌های دفاع مقدس افتادم که همه با هم با هر گرایش سیاسی در کنار هم ایستاده بودند.

وی گفت: تمام اعضای کابینه و نیرو‌های مسلح در حال خدمت رسانی به مردم هستند تا هر چه سریع‌تر این بیماری از بین برود. رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور و قوه مقننه اعلام کردند که در مبارزه با این بیماری کمک حال دولت خواهند بود.

نمکی با بیان اینکه تعداد بهبود یافتگان افزایش داشته است، گفت: اگر تا به امروز حدود ۹۵۰مورد ابتلا گزارش شده است ۱۷۵ مورد بهبود یافته داشته‌ایم که این آمار هر روز در حال افزایش است و اعلام هر مورد بهبود یافته نوید جدیدی است از تلاش‌های همکاران من که شبانه‌روز در حال خدمت هستند.

وی با بیان اینکه طرح بسیج ملی شکست کرونا آغاز شده است، گفت: ما در این حرکت به عنوان یکی از کشور‌های پیشتاز منطقه شرق مدیترانه و برای اولین بار در جهان، به جای اینکه بنشینیم ویروس سراغ ما بیاید ما سراغ پیشگیری از ابتلا به این بیماری خواهیم رفت، این طرح با ۳۰۰ هزار اکیپ درمانی و بهداشتی از امروز کار خود را آغاز خواهد کرد.

نمکی گفت: تک‌تک منازل مردم را سر خواهیم زد و موارد مشکوک را در اسرع وقت شناسایی خواهیم کرد و اگر مورد مشکوکی شناسایی شود به مراکز درمانی ارجاع داده خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
1
0
مبارکه انشاالله پس از اتمام کار در اینده به قرار گاه رصد و پیشگیری از جنگ های بیولوژی ادامه یابد
کاش قرارگاه اینرنت و فضای مجازی هم همزمان تشکیل شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار