کد خبر: 993357
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
قیمت گوشت قرمز کاهش یافت، تقاضا برای خرید مرغ کم شد
خبر‌های رسیده از بازار حاکی از آنست که در پی افزایش قیمت گوشت قرمز طی هفته گذشته با انتشار خبر واردات گوشت از سوی دولت، قیمت از ابتدای هفته جاری کاهش یافته و سهمیه ویژه برای برنج، روغن، گوشت قرمز، مرغ و شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار اختصاص یافته است.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: طی هفته گذشته با کاهش تقاضا برای جگر و کله پاچه گوسفند و گوساله و افزایش تقاضا برای خرید گوشت قرمز قیمت‌ها به یکباره به ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزارتومان افزایش یافت، اما با انتشار خبر واردات گسترده گوشت در روز پنج‌شنبه، قیمت اندکی کاهش یافت و از روز شنبه هر کیلو گوشت قرمز به ۹۵ هزار تومان رسید، اما بازار گوشت مرغ در خرده‌فروشی همچنان کساد و تقاضا کاهش یافته است، اما دولت برای کنترل بازار، مرغ را به صورت حواله‌ای و سهمیه‌ای به عرضه‌کنندگان گوشت تحویل می‌دهد و توزیع گوشت منجمد ۴۰ هزار تومانی نیز مانند سال گذشته توسط عده‌ای خاص توزیع می‌شود.

در این میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیش از روز‌های گذشته فعال شده‌اند و دولت سهمیه‌های ویژه‌ای برای تأمین کالا به این توزیع‌کنندگان اختصاص داده است. در این خصوص حجت الله براتعلی، مدیرکل هماهنگی بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفتگو با مهر از تخصیص سهمیه ویژه کالا‌های اساسی برای توزیع در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داد و اظهار داشت: همه‌ساله مطابق با برنامه‌های ستاد تنظیم بازار تلاش می‌شود تا در ایام پایانی سال مدیریت لازم بر تأمین و توزیع کالا‌ها صورت گیرد که بر این اساس از اول اسفندماه هر سال برنامه‌ریزی برای توزیع کالا‌ها در قالب طرح‌های مختلف صورت می‌گیرد.
وی افزود: امسال به علت شیوع ویروس کرونا، اجرای سیاست‌های تنظیم بازار با یک شتاب و حجم بیشتری عملیاتی شده و از اول اسفندماه بر‌اساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار کالا‌های اساسی که در سبد هزینه مصرفی خانوار‌ها نقش جدی دارند، با شکل ویژه‌ای عرضه شده است.

براتعلی تصریح کرد: بر این اساس برنج، روغن، گوشت مرغ، گوشت قرمز و شکر در سطح استان‌ها از طریق محموله‌های استانی توزیع شده و با مدیریت سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت کل کشور موضوع در حال پیگیری است.
مدیرکل هماهنگی بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: این سهمیه‌ها سراسری بوده و در تمامی استان‌ها تخصیص می‌یابد، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر گردید تا شبکه‌های مطمئن عرضه کالا از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار به جهت سهولت دسترسی شهروندان به کالا‌ها مورد استفاده قرار گرفته و به این ترتیب علاوه بر تخصیص‌های استانی، در شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز شارژ کالا صورت گیرد.

به گفته براتعلی در تمامی این فروشگاه‌ها کالا‌های اساسی باید با نرخ مصوب عرضه گردد که بر این اساس در مورد اقلامی همچون برنج، شکر و روغن در کنار سایر اقلامی که عرضه خواهند شد، نرخ از طریق سامانه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قابل‌دسترس است؛ ضمن اینکه این کالا‌ها دارای برچسب قیمت بوده و مردم نیز می‌توانند نرخ‌های آن‌ها را روی کالا مشاهده کنند.
این مقام مسئول در شرکت بازرگانی دولتی ایران خاطرنشان کرد: مردم باید به برچسب قیمت نصب شده روی کالا‌ها دقت کرده تا بتوانند اقلام را با نرخ مصوب خریداری کنند.
وی افزود: در استان‌ها فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای شعباتی در سراسر کشور هستند و نظارت کافی بر آن‌ها صورت می‌گیرد تا عرضه خارج از شبکه نداشته باشند؛ چراکه طرح‌های نظارت و بازرسی به شدت فعال است و کنترل‌های سیستمی از سوی دستگاه‌های مرتبط از طریق سامانه جامع انبار‌ها نیز انجام می‌شود.

علت خالی ماندن برخی از قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای
همچنین در روز‌های اخیر فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد قفسه برخی از کالا‌های اساسی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خالی است که در این رابطه امیرخسرو فخریان با بیان اینکه افزایش تقاضای مایحتاج روزانه مردم باعث شده برخی از قفسه‌ها با سرعت بیشتری خالی شود، به ایسنا گفت: از اول اسفند خرید مردم از فروشگاه‌ها زیاد شده است. برای مثال فروشگاه‌هایی که قادر هستند حدود ۳ هزار مشتری را پوشش دهند با حدود ۱۰ هزار مشتری مواجه شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ کمبود کالایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد، اظهار کرد: اخیراً برای کاهش نگرانی مردم در این زمینه اطلاع‌رسانی‌هایی انجام شده است. همچنین از انبار‌های فروشگاه زنجیره‌ای فیلمبرداری و در فضای مجازی منتشر کردیم تا شهروندان اطمینان حاصل کنند که کمبود کالا وجود ندارد.
رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنین در توضیح علت خالی ماندن برخی از قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: با توجه به افزایش تقاضا در این فروشگاه‌ها، قفسه‌ها در ساعاتی از روز خالی هستند که آن هم مربوط به زمانی است که کالا‌ها از انبار به قفسه منتقل می‌شود؛ بنابراین کمبودی وجود ندارد.
وی افزود: به نظر می‌رسد شهروندان به دلیل شیوع ویروس کرونا نگران هستند که نتوانند بعداً دوباره خرید کنند یا کارخانه‌ها برای تولید به مشکل بخورند، اما طبق اطلاعات ما در حال حاضر کارخانه‌ها سه شیفت تولید دارند و کمبود کالا وجود ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار