کد خبر: 992610
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹
گروه عظام با مدیریت عباس ایــروانـی ۱۶ هزارمیلیارد تومان تسهیلات گرفتند و با تبانی با سازمان استاندارد، گواهی جعلی بازرسی به شریک سوئیسی‌شان ارسال می‌کردند. آقای ایروانی هیچ کالایی را در ازای دریافت تسهیلات به کشور وارد نکرد و تمام سهامداران شرکت‌های او در امارات از اقوام مورد اعتماد‌ش هستند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: اولین جلسه از سری جدید رسیدگی به پرونده ١۶هزارمیلیارد تومانی عباس ایروانی و پنج متهم دیگر در شعبه چهارم دادگاه ویژه جرائم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی روزگذشته برگزار شد. در این پرونده بانک‌های مسکن، سپه، صادرات، توسعه صادرات، ملی و سازمان بازرسی کل کشور شاکی هستند.

خروج پول بدون ورود کالا!
در ابتدای جلسه قاضی اسدالله صلواتی با اشاره به پرونده گفت: متهمان این پرونده عباس ایروانی، عبدالله گرامند، فریدون ساعی، همایون نکونام، حسین زارع میرک‌آباد، منصور مسعودی هستند و به اتهام اخلال در نظام اقتصادی که اصل تسهیلات به میزان ۵ هزار و ۹۶۷ میلیارد تومان بوده، محکوم هستند و به دلیل سود تعلق گرفته در اثر چند سال نپرداختن اقساط، این مبلغ اکنون تبدیل به ۱۶ هزار میلیارد تومان شده است.

در ادامه جلسه نماینده دادستان به دستور قاضی به جایگاه آمد و گفت: در این پرونده متهم عباس ایروانی از طریق تبانی با مدیران بانکی بدون صلاحیت و وثیقه از شش بانک ملی، مسکن، صادرات، سپه، توسعه صادرات و ملت وجوهی را دریافت کرده و با بخشی از این وجوه شرکت‌های متعددی برای مونتاژ قطعات خودرو تأسیس کرده است.

مسعود شاه محمدی افزود: ایروانی با ارائه بارنامه و اسناد اعتباری مجعول منابع کلانی را از کشور خارج کرد و تحقیقات حاکی از آن است که وی هیچ کالایی را در ازای دریافت ارز به کشور وارد نکرده و تمام سهامداران شرکت‌های او در امارات از اقوام مورد اعتماد‌ش هستند.

گواهی ۵۰ میلیونی
به گفته وی، متهم ردیف دوم عبدالرحیم گرامند، مدیر اعتبارات شرکت عظام و سهامداران یکی از این شرکت‌ها در دوبی بوده که به بانک‌ها مراجعه می‌کرده و وام‌هایی را به نام گروه عظام دریافت می‌کرده است، اما در این میان متهم ردیف سوم فریدون ساعی شاهکار کرده است! این شخص با رشوه ۵۰ میلیونی به مدیرکل سازمان ملی استاندارد؛ گواهی جعلی دریافت کرده بود.

شاه محمدی با بیان اینکه تأییدیه سازمان استاندارد باید از طریق این سازمان به شریک خارجی می‌رفت، افزود: این نامه جعلی از طریق متهم ردیف چهارم همایون نکونام آزاد (مدیرکل دفتر نظارت کالا سازمان استاندارد) با پیک به دست گرامند رسید تا وی شرکت سوئیسی را فریب دهد و کالا‌ها را از شعبه این شرکت در چین تحویل بگیرند که مدیرکل سازمان استاندارد به همراه کارمند خود آقای زارع در ازای دریافت ۵۰ میلیون تومان رشوه، نامه را تهیه کرده بود.

نماینده دادستان در ادامه با اشاره به گزارش وزارت اطلاعات و مواجهه حضوری زارع و نکونام بیان کرد: در اظهارات متهم زارع آمده است که بعد از دیدن چک ۵۰میلیون تومانی چک را به بانک بردم و به دو چک ۲۵میلیون تومانی تبدیل کردم که یکی را به نکونام و دیگری را به حساب خودم گذاشتم.

تأمین ۶۰ درصدی خودروسازان
وی تأکید کرد: عباس ایروانی با سوابق طولانی فعالیت در حوزه اقتصادی و آگاهی کامل در زمینه اخذ تسهیلات بانکی جهت نیل به اهداف خود از تخصص کافی برخوردار بوده و با این وصف دست به اقداماتی زده که منابع بانکی را در حد کلان خارج کرده و به کشور ضرر هنگفتی وارد ساخته است. نماینده دادستان در ادامه جلسه افزود: ۶۰ درصد لوازم یدکی سایپا و ایران‌خودرو از سوی گروه عظام تأمین و با فریبکاری درخواست گواهی بازرسی می‌کرد. در اظهارات متهم ساعی آمده است: «بدون اینکه نیتی در کار باشد آن زمان حدود ۵۰۰تا ۶۰۰دلار در ازای هر گواهی دریافت و شرط کردم که باید کالا وارد شود و بازرسی مجدد صورت گیرد، قرار نبود کالایی وجود نداشته باشد. پس از گذشت پنج سال از بانک مسکن مستنداتی دریافت کردم که متوجه شدم مدارک گروه عظام ودیگر مشتریان معدوم شده است. پس از گذشت چند ماه فهمیدم بارنامه‌ها هم جعلی بوده و کالایی وارد نشده است. عظام گفت: پرونده در دادگاه در حال حل شدن است.»

اموال به جیب شهریار
شاه محمدی افزود: گروه مذکور مکلف به ورود قطعات خودرو بودند، اما کالایی به کشور وارد نشده و گشایش اعتبارات به صورت صوری و متقلبانه بوده است و براساس صورت‌های مالی ارائه شده شرکت‌ها زیان‌ده بودند، بنابراین اعتبارسنجی به درستی انجام نشده است. بر حسب اقدامات متهمان ضرر‌های هنگفتی به کشور وارد شده و قرارداد نمایندگی شرکت کاویان با شرکت سوئیسی جعلی بوده است.

وی درباره انتقال اموال ایروانی بیان کرد: او تمامی اموالش را به فردی به نام شهریار شهریاری داده و ملک‌هایی که در خیابان ولنجک، نیاوران تهران، مشهد و گیلان داشته را از سال ۹۵ به نام اقوام خود و از سال ۹۵ اقدام به تخلیه حساب‌های خود کرده است.

وی در نهایت افزود: برادر متهم عباس ایروانی به عنوان سهامدار ۳۹درصدی و مدیرعامل یکی از این شرکت‌ها بوده است.

در این هنگام قاضی صلواتی ضمن اعلام پایان جلسه رسیدگی به پرونده گفت: جلسه دوم رسیدگی به پرونده صبح امروز برگزار می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار