کد خبر: 992278
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳
واکنش به شبیه‌سازی حمله هسته‌ای امریکا به روسیه
واشنگتن برای دومین بار طی حدود یک سال اخیر، حمله هسته‌ای به مسکو را شبیه‌سازی و آن را رسانه‌ای کرد. در حالی که دولت امریکا از تجدید پیمان استارت جدید با روس‌ها خودداری می‌کند، شبیه‌سازی اقدام هسته‌ای علیه روسیه با واکنش تند روس‌ها مواجه شده است. وزیر خارجه روسیه دیروز به امریکایی‌ها گفت که اگر جنگ هسته‌ای آغاز شود، در پایان هیچ برنده‌ای وجود ندارد.
علی قنادی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: یک مقام بلندپایه پنتاگون که البته نام او فاش نشده، شنبه شب فاش کرد که امریکا یک تمرین نظامی را به صورت شبیه‌سازی حمله متقابل به روسیه با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای با قدرت کم در اروپا، تمرین کرده است. مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا در این شبیه‌سازی که ظاهراً گفته می‌شود، طبقه‌بندی شده بوده و سه شنبه همین هفته انجام شده، شرکت داشته است. این مقام پنتاگون گفته که «یک تمرین کوچک» در سرفرماندهی استراتژیک امریکا در اوما‌ها در نبراسکا انجام شده است. این تمرین بعد از آن انجام شد که امریکا چند هفته قبل تأیید کرد که موشک‌های مناقشه‌برانگیز هسته‌ای کوچک خود را در زیردریایی هایش خود مستقر کرده است. دولت ترامپ نیز از کنگره خواسته که ۴۴ میلیارد دلار به منظور خرید سلاح‌های جدید و حفظ و نگهداری تسلیحات موجود، بودجه اختصاص دهد.

شبیه‌سازی وضعیت کاپلان
یک مقام دفاعی امریکا که خواسته نامش فاش نشود گفته که سناریوی تمرین شده شامل یک طرح اروپایی است که در آن، امریکا با روسیه درگیر یک جنگ می‌شود و روسیه تصمیم می‌گیرد با یک سلاح هسته‌ای کوچک و محدود به یک پایگاه در سرزمین ناتو حمله کند. به گفته این مقام پنتاگون، امریکا این حمله روسیه را با «یک پاسخ محدود» به حمله اتمی مسکو به اروپا جواب می‌دهد. این مقام امریکایی می‌گوید: «ما در این تمرین، پاسخ [به روسیه]با یک سلاح هسته‌ای را آزمایش کردیم.» به گفته او، در جریان این شبیه‌سازی، مقام‌های دفاعی و نظامی امریکا نقش وزیر دفاع و رئیس‌جمهور امریکا را بازی کرده‌اند به طوری که آن‌ها با روند مکانیکی روند تصمیم‌گیری در شرایط اتمی آشنا شده و نحوه صدور فرمان به یگان‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دهند. این مقام پنتاگون می‌گوید که مقام‌های دفاعی این شرایط را شبیه‌سازی کردند و وزیر دفاع، فهمی مناسب درمورد شرایطی که به وجود خواهد آمد، به دست آورد. سایت دیفنش نیزو، نوشته که فرد کاپلان در کتاب «بمب اتمی: رؤسای جمهور، ژنرال‌ها و تاریخچه مخفی جنگ هسته‌ای» چنین رزمایشی را شبیه‌سازی کرده است. کاپلان در بخشی از این کتاب، می‌نویسد که در یک وضعیت خاص، گروهی از معاونان شورای امنیت ملی امریکا، پرتاب یک سلاح هسته‌ای یا کوچک روسیه به اروپا را با یک حمله متعارف، پاسخ می‌دهند، ولی یک ماه بعد، وزرا و رهبران نظامی امریکا در وضعیت مشابهی قرار گرفته و تصمیم می‌گیرند در پاسخ به حمله روسیه، یک حمله هسته‌ای به بلاروس انجام دهند.

این یک بازی خطرناک است
پیش از این، بمب‌افکن‌های راهبردی امریکا حدود یک سال پیش نیز برای آمادگی در مقابل تجهیزات اتمی روسیه، حملات هسته‌ای به این کشور را تمرین کردند. این تمرین اواسط فروردین ماه سال ۹۸ برگزار شد و بمب‌افکن‌های راهبردی بی – ۵۲ امریکا که در اسفند ماه سال ۱۳۹۷، به پایگاه‌های نظامی اروپا منتقل‌شده بودند، در نزدیکی منطقه کالینگراد در غرب روسیه، حملات هسته‌ای به این کشور را تمرین کردند. تمرین امسال در شرایط خاصی انجام شده و در حالی که روس‌ها می‌گویند آماده تمدید بدون پیش شرط پیمان استارت جدید و حتی مذاکره درباره تسلیحات جدید و پیشرفته خود هستند، دولت امریکا از پذیرش آن سر باز می‌زند. معاون وزیر امور خارجه روسیه دیروز در واکنش به شبیه‌سازی امریکا گفت: «امریکا با تمرین سناریوی بمباران هسته‌ای محدود روسیه، بازی خطرناکی را آغاز کرده است.» سرگئی ریابکوف گفت: «واشنگتن به جای اینکه به تلاش‌ها برای تقویت سیستم کنترل تسلیحات از جمله سیستم‌های موشکی هسته‌ای تمرکز کند، بازی خطرناکی را شروع کرده است.» ریابکوف تأکید کرد که هیچ سناریوی دیگری که امریکایی‌ها از آن به عنوان امکان استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به فدراسیون روسیه نسبت می‌دهند، وجود ندارد. معاون وزیر خارجه روسیه ضمن جلب کردن نظرطرف امریکا به «لزوم تکیه کردن بر واقعیات در برنامه‌ریزی نظامی» گفته است: «بر اساس فرمول شناخته شده‌ای که از زمان اتحاد جماهیر شوروی وجود داشته، اگر جنگ هسته‌ای آغاز شود، در پایان هیچ برنده‌ای وجود ندارد و هرگز نباید شروع چنین درگیری اعلام شود. عدم تمایل امریکا برای تأیید این فرمول دلیل دیگری برای ماست که نتیجه بگیریم که مقامات واشنگتن همچنان در حال کار روی سناریو‌های مختلف برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هستند و این بازی بسیار خطرناکی است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار