کد خبر: 986599
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
با عقب‌نشینی لشکر سیلاب از شهر‌ها و روستا‌های سیستان‌و‌بلوچستان خسارات و خرابی‌ها بیش از پیش خودنمایی می‌کنند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: اگرچه هنوز هم برخی مناطق همچون قصرقند زیرآب هستند و همین مسئله در کنار نبود جاده، امدادرسانی به ۱۲۰ هزار سیل‌زده سیستانی را با مشکل مواجه کرده و طبق برآورد‌های اولیه، سیلاب هفته‌جاری تاکنون افزون بر ۲ هزار و ۸۷۸ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف این استان خسارت وارد کرده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان تنخواه برای پرداخت‌های فوری در مناطق سیل‌زده استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان و هرمزگان خبر داده، اما خسارت مناطق سیل‌زده‌فراتر از مبالغ ابلاغی دولت به نظر می‌رسد.

بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور که از شامگاه پنج‌شنبه ۱۹دی‌ماه آغاز شده بود، استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را درگیر سیلاب کرده است. در سیستان و بلوچستان اوضاع بحرانی‌تر است به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶برابر شده و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سد‌های استان را در پی داشته است. در فضای ملتهب سیاسی این روزها، انگار سیل‌زدگان فراموش شده‌اند آن هم در شرایطی که اصلی‌ترین نهاد امدادی کشور یعنی هلال‌احمر با سرپرست اداره می‌شود!

امدادرسانی با قایق و بالگرد
در سیستان و بلوچستان ۵۰۰ روستا و ۱۴شهرستان درگیر سیل هستند و ۲۰هزار واحد مسکونی بر اثر جاری‌شدن سیلاب تخریب کلی و جزیی دیده‌اند. امدادرسانی به روستا‌های جنوب سیستان‌و‌بلوچستان تنها از طریق بالگرد یا قایق امکان‌پذیر است. نیرو‌های امدادرسان هلال‌احمر، ارتش، سپاه و نیرو‌های مردمی برای امدادرسانی به سیل‌زدگان در منطقه حاضرند، اما زور سیلاب از روند امدادرسانی‌ها بیشتر است.

آنطور که اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران می‌گوید، آب در مناطق سیل‌زده سیستان وبلوچستان فروکش کرده است. طبق آخرین اطلاعات از مجموع ۸۹۰روستای سیل‌زده این استان که راه ارتباطی آن‌ها قطع شده بود، راه ۵۰۰ روستا بازگشایی شده و امدادرسانی به ۳۹۰روستا از طریق بالگرد‌های هلال‌احمر و نیرو‌های نظامی و قایق‌ها در حال انجام است.

۸/ ۲ هزار میلیارد خسارت
احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان برآورد‌های اولیه خسارت سیلاب هفته جاری را افزون بر ۲ هزار و ۸۷۸ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف می‌داند. به گفته وی این سیل ۷۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بخش راه‌ها، ۲۳ میلیارد تومان به شبکه برق‌رسانی و ۴۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شبکه آبرسانی استان خسارت وارد کرده است.

همچنین در سیلاب اخیر بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان متحمل ۶۴۰ میلیارد تومان، مسکن ۸۲۰ میلیارد تومان، ارتباطات یک میلیارد تومان، عشایری ۲۴میلیارد تومان و مراکز بهداشتی درمانی ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دچار خسارت شده است.

۱۰۸میلیارد تومان به مراکز آموزشی، ۱۸ میلیارد تومان بخش منابع طبیعی، ۳۳۲ میلیارد تومان زیرساخت‌های شهری و ۱۱۳ میلیارد تومان به بخش شیلات خسارت وارد شده که برآورد خسارات همچنان ادامه دارد.

درگیری ۲۰۰ هزار نفر با سیل
آن‌طور که وزیر بهداشت می‌گوید، در سیل سیستان و بلوچستان هیچ مرگ و میری ناشی از بیماری واگیردار نداشته‌ایم. سعید نمکی با حضور در مناطق سیل‌زده فاز بعدی عملیات بهداشتی درمانی در این مناطق را باید جمع‌آوری لاشه‌های حیوانات اهلی در مناطق سیل زده دانست تا در مرداب‌ها و گندآب‌هایی که ممکن است تشکیل شود، کانون‌های آلوده و عفونی شکل نگیرد.

محمد اسماعیل مطلق، مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم درباره خطرات بهداشتی در کمین سیل‌زدگان می‌گوید: «بیش از ۲۰۰هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان درگیر سیل هستند و خطر افزایش عقرب و مارگزیدگی و بیماری‌های تنفسی، پوستی و گوارشی بعد از فروکش سیل وجود دارد.»

بنا به تأکید وی مشکل اساسی بعد از فروکش کردن سیل در هفته‌های آینده خطر افزایش موارد مار و عقرب‌گزیدگی در مناطق سیل‌زده است که واکسن و سرم‌های موردنیاز برای مراقبت از افرادی که دچار حیوان گزیدگی می‌شوند موجود و آماده شده است.

مطلق با بیان اینکه اکنون بیش از ۲۰۰هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان تحت تأثیر سیل قرار گرفته‌اند و بسیاری از آنان مجبور به ترک خانه شده‌اند، می‌افزاید: «از این تعداد حداقل ۸۴ هزار نفر به خدمات ویژه بهداشتی نیاز دارند که با همکاری جامعه پزشکی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و سپاه این خدمات به سیل‌زدگان ارائه می‌شود. سپاه نیز یک بیمارستان صحرایی تأسیس کرده که با همکاری مراکز درمانی وزارت بهداشت خدمات درمانی را به بیماران ارائه می‌کند.»

بنا به تأکید وی واکسن، دارو و امکانات بهداشتی به میزان لازم در منطقه سیل زده سیستان و بلوچستان وجود دارد، اما نگرانی وزارت بهداشت از شیوع بیماری‌های تنفسی، اسهالی و تنفسی بعد از فروکش‌کردن سیل و افزایش موارد مار و عقرب‌زدگی است که برای پیشگیری از این موارد به مردم آموزش‌های لازم داده شده است.

بحران پایان ذخایر خونی در کمین ۳ هزار و ۲۴۰ بیمار تالاسمی
استان سیستان و بلوچستان با داشتن ۳ هزار و ۲۴۰ بیمار تالاسمی و ۷۰۰ بیمار دیالیزی، بالاترین میزان مصرف خون در کشور را دارد، اما سهیلا خسروی مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان هم وضعیت ذخایر فرآورده‌های خونی در استان را در مرحله بحرانی و نگران کننده توصیف می‌کند. ذخیره فرآورده‌های خونی در سیستان و بلوچستان با توجه به بارندگی‌های چند روز گذشته در این استان به پایین‌ترین سطح رسیده این در حالی است که روزانه ۳۸۰ تا ۴۰۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی در استان مورد نیاز است.

یخبندان اوضاع مناطق سیل‌زده را بحرانی‌تر می‌کند
به گفته علی ملاشاهی رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان با تشدید جریانات شمالی و وزش باد‌های سرد شمالی دمای هوای استان بین سه تا شش درجه کاهش می‌یابد و یخبندان شبانه تشدید می‌شود. به گفته وی انتظار می‌رود در این مدت وزش باد شدید با سرعت ۴۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت در شمال، مرز شرقی، برخی نواحی مرکزی، نوار غربی و سواحل استان روی دهد که پیامد آن خیزش گردوخاک و کاهش دمای هواست. سرمای هوا نیاز سیل‌زدگان را به پتو و وسایل گرمایشی بیشتر می‌کند. مهم‌ترین نیاز‌های اساسی مردم هم اینک موادغذایی، آب‌معدنی، لوازم خانگی نظیر موکت، پتو و لباس گرم است که جا دارد هموطنان برای ارسال کمک و مسئولان برای بازگشایی راه‌های روستایی، وصل برق، آنتن‌دهی تلفن و برقراری اینترنت اقدام‌های لازم را انجام دهند تا نیرو‌های امدادی و مردم بتوانند با سیل‌زدگان ارتباط برقرار کرده و ضمن توزیع اقلام مورد نیاز از احوال یکدیگر مطلع شوند، اما نبود جاده دسترسی مناسب کار امدادرسانی و رساندن کمک‌های مردمی به بیش از ۱۲۰ هزار سیل‌زده در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ روستای چابهار در محدوده دشتیاری، بخش‌های مرکزی و پلان و قسمتی از بخش تلنگ قصرقند را مختل کرده و صد‌ها کامیون و خودروی سبک در انتظار بازگشایی راه برای رساندن کمک به سیل‌زدگان نیازمند هستند.

درس گرفتن از تجربه‌ای تلخ
با وجود نیاز مبرم سیل زدگان به کمک‌ها رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از شهروندانی که قصد کمک به سیل‌زدگان را دارند خواست، کمک‌های خود را به شماره حساب نهاد‌های رسمی نظیر هلال احمر و کمیته امداد واریز کنند. نجار با اشاره به اعلام شماره حساب از سوی برخی از افراد شناخته شده نیز تأکید می‌کند: «واقعیت این است که باید بر هزینه‌کرد این مبالغ نیز نظارت وجود داشته باشد و هرچند ممکن است افراد با نیت خیر دست به این کار زده باشند، اما این احتمال وجود دارد که نتوانند کمک‌ها را صرف افرادی کنند که واقعاً نیاز دارند. علاوه بر آن ما تجربه‌ای داشتیم که در زلزله کرمانشاه مبالغی جمع شد که ما چندان از هزینه‌کرد آن خبر نداریم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار