کد خبر: 985852
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
هزینه‌هایی که از حقوق دانشجو‌معلمان کسر می‌شود به گفته مسئولان آموزش‌و‌پرورش، برای تأمین بخشی از هزینه‌های این دانشجویان در طول تحصیل است. حقوق این دانشجویان از حداقل حقوق هم کمتر است و برطرف شدن این مشکل را معاون توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش به سال ۱۴۰۰ (آغاز برنامه هفتم توسعه) موکول کرده است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: کسر ۴۵ درصدی از حقوق دانشجومعلمان در حالی است که ارائه خدماتی، چون تغذیه در سایر دانشگاه‌ها با مبالغ بسیار کمتری انجام می‌شود و این خدمات باید به دانشجومعلمان هم ارائه شود.

دانشگاه فرهنگیان در شروع فعالیتش در بهمن ۹۱ حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجومعلم پذیرفت که اولین اقدام جهت ایجاد انگیزه و جذب دانشجویان نخبه و صدور حکم رسمی آزمایشی و به طبع صدور فیش حقوقی برای پذیرفته شدگان بود.

جاذبه‌ای که به دافعه تبدیل شد
با تأسیس دانشگاه فرهنگیان، به‌خاطر ایجاد انگیزه و جذب دانش‌آموزان با استعداد برای انتخاب دانشگاه فرهنگیان در آزمون سراسری، دستورالعملی صادر شد که برای این دانشجویان احکام استخدام رسمی آزمایشی صادر شود و در عین حال هیچ شرطی هم مبنی برحذف یا کاهش سایر امور رفاهی مانند حق غذا وجود نداشته باشد، اما اکنون چند سالی است که ۴۵ درصد حقوق این دانشجو‌ها بابت امکانات رفاهی کسر می‌شود.

روزگذشته در همین زمینه معاون اسبق وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به علت کسر درصد‌هایی از حقوق دانشجومعلمان گفت: «معلمان ما با معلمان سایر کشور‌ها مقایسه می‌شوند، اما تا انگیزه و امکانات برای آن‌ها فراهم نشود، نمی‌توان انتظار زیادی برای حضورشان داشت. هزینه‌هایی که از حقوق دانشجو‌معلمان کسر می‌شود برای تأمین بخشی از هزینه‌های دانشجویان در طول تحصیل است؛ البته اگر آن‌ها را مانند دیگر دانشجویان دانشگاه‌های کشور قلمداد کنیم باید گفت که هزینه این خدمات، چون تغذیه در سایر دانشگاه‌ها با مبالغ بسیاری کمتری در اختیار قرار می‌گیرد که این خدمات باید به دانشجومعلمان هم ارائه شود.»

قانون این‌طور مشخص کرده!
علی زرافشان با بیان اینکه قانون متعهدین خدمت قابل تجدیدنظر است، گفت: «همانطور که در ردیف بودجه دانشگاه‌های کشور ردیف سرانه دانشجویی دارند، این موضوع برای دانشجومعلمان هم قابل پیش‌بینی است که این پیشنهاد می‌تواند از طرف وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان ارائه شود.»

معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش تأکید کرد: «برای دانشجومعلمان نیز باید سرانه‌ای مانند سایر دانشگاه‌های کشور تصویب شود و فضای آموزشی دانشگاه فرهنگیان مورد توجه باشد. در برنامه پنجم توسعه، دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای به وزارت علوم رفت. در حالی که مختص آموزش و پرورش بودند، بخشی از آن‌ها باید برای دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شود.»

گفتنی است قوانین ناظر بر تربیت معلم در کشور یا همان قانون متعهدین خدمت مصوب مجلس به آموزش و پرورش اجازه داده تا دانشجو بگیرند و آن‌ها را از سربازی معاف کنند و دوره چهارساله تحصیل جزو سابقه خدمت آن‌ها باشد و حقوق هم دریافت کنند.

چندی قبل هم معاون کنونی برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش با مبنا قراردادن همین قانون گفت: «چون نظام تربیت معلم دوره شبانه روزی است برای امور رفاهی، تغذیه و امور خوابگاهی درصدی از حقوق دانشجومعلمان کسر می‌شود که قانون این طور مشخص کرده است.»

باید در برنامه پنجم اصلاح کنیم
علی اللهیار ترکمن با قبول اشتباه بودن کسر از حقوق دانشجومعلم‌ها این موضوع را به گردن برنامه توسعه پنجم انداخته است.

وی معتقد است که یک اشتباه سیاستگذاری و محاسباتی در برنامه پنجم توسعه در سال ۹۰ رخ داده و وزارت علوم با مجوزی که در قانون گرفته سه دانشگاه تربیت معلم تخصصی را تبدیل به دانشگاه جامع کرده است. معاون وزیر آموزش و پرورش راه‌حل این مشکل را هم اینطور اعلام کرد: «برای اصلاح این وضعیت باید در برنامه هفتم توسعه این اشتباه فاحش سیاستگذاری را اصلاح کنیم. اگر دانشگاه فرهنگیان مهم است باید امکانات درخور دانشگاهی برای آن‌ها ارائه شود.»

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در واکنش به سخنان معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش گفت: «جناب اللهیار! آیا وقتی مصوبه دولت به صراحت حداقل حقوق را ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعلام و ابلاغ کرده است، کدام حجت و دلیل و تفسیری بهتر از این می‌تواند برای شما وجود داشته باشد؟!»

تخلف از سند تحول
حاجی بابایی، خطاب به اللهیار ترکمن افزود: شما پیگیری‌ها برای اجرای قانون و حقوق حقه دانشجو معلمان را نیازمند تفسیر می‌دانید! و گفته‌اید افزایش ۴۴۰ هزار تومانی و اجرای احکام حداقل حقوق نیاز به تفسیر قانون دارد؛ جای سؤال است آیا زمانی که فقط ۱۰۰ هزار تومان به حقوق دانشجو معلمان اضافه کردید، نیاز به تفسیر نبود؟!

به گفته حاجی‌بابایی تنها دو روز پس از وزارتش، کاهش ۴۵ درصدی از حقوق دانشجومعلمان اعمال شده است.

این در حالی است که سند تحول آموزش و پرورش بر ضرورت تربیت دانشجوی پرسشگر و مطالبه گر تأکید دارد و اینکه دانشجومعلمان با حقوق اولیه خود آشنا هستند و درخواست می‌کنند تا حقوق‌شان احیا شود هم در همین راستا باید در نظر گرفته شود نه اینکه مدیران آموزش و پرورش دانشجویان را به برنامه توسعه هفتم که از سال ۱۴۰۰ به بعد اجرایی می‌شود، حواله کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار