کد خبر: 984893
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
مهدی نیک‌ضمیر
برنامه‌ها، تریبون‌ها، اظهار نظر‌های تند و آتشین و تمامی فعالیت‌های فعالان حوزه زنان و خانواده در چند سال اخیر پیرامون موضوعات مختلفی چرخیده است و شاید پررنگ‌ترین بخش این موضوعات را بتوان در حضور زنان در ورزشگاه‌ها، دوچرخه‌سواری زنان یا مباحث پیرامون عدالت جنسیتی دسته‌بندی کرد.
سرویس زنان جوان آنلاین: یک: برنامه‌ها، تریبون‌ها، اظهار نظر‌های تند و آتشین و تمامی فعالیت‌های فعالان حوزه زنان و خانواده در چند سال اخیر پیرامون موضوعات مختلفی چرخیده است و شاید پررنگ‌ترین بخش این موضوعات را بتوان در حضور زنان در ورزشگاه‌ها، دوچرخه‌سواری زنان یا مباحث پیرامون عدالت جنسیتی دسته‌بندی کرد. اگرچه در ماه‌های اخیر موضوع جدیدی هم به موضوعات قبلی اضافه شده است؛ بحث ترویج سنت چند همسری!

دو: یک پوستر تبلیغاتی که بخش‌های مختلف آن از چند نقاشی یک کارتونیست کپی‌برداری شده بود و در نهایت یک اثر جدید را خلق کرده بود! مردی جوان با چهار همسر و دو، سه فرزند که همه در کنار یکدیگر با خوشی و لبخند رضایت حضور داشتند و تصویری از خوشبختی خانواده‌های چند همسری را ارائه می‌داد. ماجرا به یک کارگاه آموزشی مربوط بود. کارگاهی برای آموزش مهارت‌های زندگی و به منظور آماده کردن جامعه برای پذیرش چند همسری! تمام قسمت‌های این پازل هم به گونه‌ای کنار هم چیده شده بود تا این کارگاه به جریان انقلابی نسبت داده شود، اما متن منتشر شده از سوی سایت مقام معظم رهبری پایانی برای این سناریوی طراحی شده بود؛ وقتی این جمله از زبان رهبر انقلاب نقل قول شد که «خدا یکی و محبت یکی و یار یکی.»

سه: واکنش بهنگام سایت مقام معظم رهبری هر چند آبی بر آتش تحریک احساسات جامعه زنان پاشید و بخشی از پشت پرده سناریوی مذکور را روشن کرد، اما دوباره ماجرا با بازیگری یک طلبه جوان و سه همسرش که حالا همسر چهارم هم به آن‌ها اضافه شده ادامه یافت. حالا فیلم‌های تازه‌ای از این طلبه و همسرانش در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و کارگردان این کار تلاش می‌کند تا بحث چند همسری را به عنوان یکی از ارکان دین و امری عادی و پذیرفته شده و نسخه‌ای ضروری جلوه دهد؛ فیلمی‌که بینندگانش را بیشتر یاد مستند مرد امریکایی چهار زنه می‌اندازد!

چهار: در روز‌هایی که ما به تماشای مستند‌های مرد جوان چهار همسره مشغول بودیم و هر کدام واکنشی نسبت به آن داشتیم لایحه بودجه سال ۹۹ در مجلس مشغول بررسی و تصویب شدن است؛ لایحه‌ای که در حوزه زنان با لایحه سال گذشته تفاوت‌هایی جدی دارد و مهم‌ترین بخش این تفاوت‌ها مربوط به حذف جزء ۱۹ و ۲۲ از تبصره ۱۴ است. بند‌هایی در خصوص بیمه زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست که این مورد در قانون بودجه پارسال وجود داشت، ولی امسال حذف شده است!

پنج: بودجه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ۱۹ درصد افزایش داشته و به ۲۵ میلیارد تومان رسیده است؛ بودجه‌ای که بنا به تأکید زهرا جواهریان معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری «طرح شاخص‌های عدالت جنسیتی یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که معاونت در سه ماهه آخر سال ۹۸ و به طور ویژه در سال ۹۹ آن را پیگیری می‌کند و قطعاً بخش اعظمی از اعتبارات سال ۹۹ به این موضوع اختصاص دارد.»
شش: حذف بودجه بیمه زنان سرپرست خانوار از بودجه شاید تنها یکی از دلایل برجسته‌سازی مستند طلبه چهار زنه باشد. شاید اتفاقات دیگری هم در حوزه زنان و خانواده رخ داده باشد؛ اتفاقاتی که برای رخ دادنش باید ما سرگرم می‌شدیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار