کد خبر: 984139
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹
در گزارش دوره‌ای مجلس از برجام عنوان شد
سرویس سیاسی جوان آنلاین: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارشی از «روند اجرای برجام» تهیه و تدوین کرد.
به گزارش فارس، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارشی از روند اجرای برجام در مقطع زمانی ۲۶ /۴ /۹۶ تا ۲۶ /۴/ ۹۷ تهیه و تدوین کرده است.

گزارش مذکور در ۹ بخش تدوین شده و در پیوست‌ها فرمان ۹‌ماده‌ای مقام معظم رهبری درباره برجام، قانون اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران و قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی امریکا در منطقه آمده است. یکی از محور‌های مهم این گزارش تشریح «موارد بدعهدی، نقض برجام و خروج امریکا از برجام» است که اینگونه در گزارش مجلس آمده است: در طول مدت نزدیک سه سال که از اجرای برجام گذشته است، دولتمردان متکبر، زیاده‌خواه، فریبکار و پیمان‌شکن امریکا، علاوه بر عدم انجام تعهدات برجامی خود، با اقدامات و رفتاری خصمانه سعی خود را در جلوگیری از بهره‌مندی ایران از امتیازات و حقوق برجامی ایران مصروف داشته‌اند. در سه گزارش شش ماهه پیشین فهرست‌های بلندبالایی از موارد نقض‌عهد و پیمان‌شکنی دولت امریکا نسبت به برجام به استحضار نمایندگان ملت شریف ایران رسید.

در این گزارش موارد و مصادیق بدعهدی، پیمان‌شکنی، و نقض روح و جسم برجام در دو بخش قبل و بعد از خروج امریکا از برجام، ارائه می‌شود که شامل مواردی همچون تحریم ۱۱ شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی در تاریخ ۲۷/۱۰/۱۳۹۴ یعنی روز دوم اجرایی شدن برجام، تصویب و اجرای قانون موسوم به «ویزا» علیه چهار کشور خاورمیانه از جمله ایران، توقیف یا به عبارتی دزدی ۲ میلیارد دلاری از اموال ایران، تمدید وضعیت اضطراری علیه ایران توسط اوباما، مصادره ۸/۲ میلیارد دلاری از دارایی‌های ایران در فِوریه ۲۰۱۶ توسط دادگاه تجدیدنظر فدرال امریکا به بهانه پرداخت خسارت به قربانیان تروریسم، حفظ قانون محرومیت ایران از معامله با دلار امریکا بر اساس تحریم‌های اولیه، تلاش در جهت استفاده ابزاری از شورای امنیت سازمان ملل متحد به بهانه فعالیت‌های موشکی ایران، وضع تحریم‌های جدید علیه ایران با استفاده از ابزار گزارش‌های حقوق بشری ضد ایران و تعلل عمدی دولت امریکا در رفع مؤثر تحریم‌های هسته‌ای می‌شود.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به امضای قانون کاتسا آمده است: مصوبه کنگره امریکا در مورد تحریم روسیه، ایران و کره شمالی که یکی از بخش‌های مهم قانون جدید تحریمی کنگره امریکا، تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بهانه و اتهام واهی حمایت از تروریسم می‌باشد که «کلیت» این نهاد مورد تحریم واقع شده و دامنه تحریم‌های آن نیز به نحوی گسترده‌تر شده است. قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های مرتبط با تروریسم وزارت خزانه‌داری امریکا بلافاصله پس از سخنرانی مورخ ۲۱ مهر ۱۳۹۶ رئیس‌جمهور امریکا، در راستای اجرای این بخش از قانون اخیر کنگره امریکا بود که کاملاً ناقض روح و هدف برجام است.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به خروج امریکا از برجام آمده است: ترامپ با اعلام خروج از برجام در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ علاوه بر دستور به مراجع و مقامات امریکایی برای اجرایی‌کردن خروج از برجام به وزیر خزانه‌داری امریکا دستور داد فوراً کلیه تحریم‌های هسته‌ای ایران را برگردانند، همچنین با اسقاطیه‌های موقت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه به کلیه فعالان اقتصادی دستور داد که در این مقاطع زمانی کلیه ارتباطات و تعاملات اقتصادی خود را با ایران خاتمه دهند، علاوه بر آن اعلام کرد که توسط تحریم‌های اعلامی و اعمالی امریکا در گذشته و نیز تحریم‌های جدیدی که وضع خواهد شد به ایران سختگیری خواهد کرد و همه کسانی را که با این ضرب الاجل، ارتباط خود را با ایران قطع نکنند و نیز همه جهان را در همکاری با ایران در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ در سخنرانی خود در بنیاد هریتیج تهدید نمود.
با اعلام خروج امریکا از برجام، آقای ترامپ و تمام توان دستگاه دیپلماسی و هیئت حاکمه امریکا با استفاده از روش‌های گوناگون مانند دوره‌گردی کشور به کشور، سعی در قطع ارتباط اقتصادی دنیا با ایران به ویژه در زمینه انرژی نمود که خوشبختانه تاکنون نتوانسته است به اهداف شوم خود نائل گردد ولی همچنان در جهت تحریم نفت، گاز، پتروشیمی و سایر محصولات مربوطه، در حال تلاش می‌باشند.

در بخش پایانی این گزارش که با عنوان پیشنهادات درج شده، به صراحت آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است با استمرار کامل فعالیت‌های مجاز هسته‌ای وفق برجام، اعتبارات لازم را در بودجه‌های سالانه، برای ادامه، تکمیل و تقویت فناوری‌های هسته‌ای از جمله ساخت پیشران هسته‌ای، گداخت، کوآنتوم، خلأ و ایزوتوپ‌های هسته‌ای تأمین نماید.
دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در مقابل خروج امریکا از برجام و نقض آن و شرارت‌ها و اقدامات خصمانه آن کشور، «قانون اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی» و نیز «قانون مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی امریکا در منطقه مصوب ۲۲/۰۵/۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی» را به مرحله اجرا درآورد.

با توجه به خروج یک‌جانبه امریکا از برجام که نقض صریح و کامل آن محسوب می‌گردد، تنها در صورتی ادامه برجام ممکن است که اتحادیه اروپا علاوه بر ایفای نقش و اجرای بدون کم و کاست تعهدات خود در برجام، عدم اجرای تعهدات امریکا را نیز با سپردن تعهدات و تضمین‌های عملی ذیل جبران نماید:
تضمین فروش نفت به تناسب نیاز و خواست ایران به نحوی که فروش نفت آن کمتر از میزان فروش در مقطع قبل از خروج امریکا از برجام یعنی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش نیابد.
اتحادیه اروپا تضمین نماید که جمهوری اسلامی ایران در دسترسی و مدیریت منابع ارزی خود حاصل از فروش نفت و سایر صادرات با مشکل روبه‌رو نشود.

اتحادیه اروپا ترتیبی اتخاد نماید که جمهوری اسلامی ایران از منافع کامل برجام اعم از نفت، گاز، پتروشیمی، پزشکی، کشاورزی، شیلات، دام و طیور، حمل و نقل (هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی)، محیط زیست، تحقیقاتی و علمی، ارتباطی، تجاری، بازرگانی، بانکی هسته‌ای و سایر موارد پیش‌بینی شده در برجام بهره‌مند گردد.
چنانچه اروپا از ارائه تضمین‌های عملی ذکر شده استنکاف و خودداری نماید، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است اقدامات ذیل را با قوت و بدون فوت وقت اجرایی نماید:
- اجرای قانون اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران.
- بررسی لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی.
- بازنگری و محدود ساختن همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
- از سرگیری و گسترش فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله غنی‌سازی گسترده اورانیوم در هر کم و کیفی که نیاز کشور اقتضا نماید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار