کد خبر: 983803
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سازمان ملی استاندارد باید از تولید قوای محرکه بی‌کیفیت جلوگیری کند؛ اما به دلیل حمایت از سیاست عدم کاهش تولید خودرو، معمولاً به خودروساز‌ها ارفاق می‌شود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در آستانه برگزاری یازدهمین همایش بین‌المللی موتور‌های درونسوز و نفت در نشست خبری با بیان اینکه مصرف بنزین کشور در حال حاضر حدود ۹۰ میلیون لیتر در روز است، اظهار داشت: عمده بنزین، در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود که با توجه به اقدامات وزارت نفت در راستای خودکفایی تولید این حامل انرژی، توانسته‌ایم نیاز بخش داخلی به بنزین را تأمین کنیم. رئیس یازدهمین همایش بین‌المللی موتور‌های درونسوز و نفت ادامه داد: در دولت‌های نهم و دهم به دلیل افزایش مصرف داخلی و ناهماهنگی میزان مصرف و تولید داخلی بنزین، مجبور به واردات بودیم که به دلیل تحریم‌ها، این بخش با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود؛ در نتیجه به پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین روی آوردیم که آلایندگی زیادی داشت.

میرسلیم افزود: در حال حاضر مشکلی در کیفیت بنزین نداریم، اما باید قوای محرکه قابل اعتمادی را روی خودرو‌های خود نصب و استفاده کنیم تا مردم اعتماد کرده و این خودرو‌ها را خریداری کنند.

وی میزان انرژی مصرف شده در کشور در بخش ترابری را بیش از ۲۷ درصد عنوان و اظهار داشت: بخشی از این انرژی در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود که آن‌ها نیز از قوای محرکه درونسوز استفاده می‌کنند. در این راستا ما باید ترابری عمومی را گسترش دهیم؛ چراکه استفاده بیش از حد از خودرو‌های شخصی بر اثر کاهش ترابری حمل و نقل عمومی، باعث کاهش سرعت و راهبندان می‌شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید قوای محرکه استفاده شده در بخش حمل و نقل عمومی را ارتقا دهیم، گفت: بهبود بازدهی به معنی کاهش مصرف بنزین است و در حال حاضر میانگین مصرف بنزین خودرو‌های داخلی در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۹ تا ۱۰ لیتر است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، باید این میزان مصرف کاهش یافته و به حدود ۵/ ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برسد؛ در حالی که در ایران ۷۰ درصد تولید آلاینده‌ها به قوای محرکه باز می‌گردد.

میرسلیم دو عامل اصلاح طراحی موتور و همچنین ارتقای کیفی سوخت و روغن تولیدی پالایشگاه‌ها را به عنوان دو عامل کاهنده آلاینده‌ها معرفی کرد و توضیح داد: بخشی از آلاینده‌هایی که در نتیجه استفاده از سوخت ایجاد می‌شود، کربن است که این عنصر، سمی نیست، اما باعث ایجاد گرمایش می‌شود و به این ترتیب، شاهد بارندگی برف به طور گسترده مانند گذشته در کشور نیستیم و ذرات معلق، بنزن و آروماتیک‌ها می‌توانند اثرات سرطان‌زا داشته باشند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: نمی‌توان از انتشار صد درصدی آلاینده‌ها جلوگیری کرد؛ اما می‌توان این میزان را به عدد قابل‌توجهی کاهش داد که در نتیجه همکاری بخش‌های مختلف از جمله بخش دانشگاهی، صنعتی و همچنین همراهی با وزارت نفت و خودروسازان انجام می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد باید از تولید قوای محرکه بی‌کیفیت جلوگیری کند، تصریح کرد: در بسیاری از موارد سازمان ملی استاندارد برای جلوگیری از کاهش تولید، به تولیدکنندگان قوای محرکه بی‌کیفیت ارفاق می‌کند.

گفتنی است یازدهمین همایش بین‌المللی موتور‌های درونسوز و نفت ۲۹ بهمن لغایت اول اسفند سال جاری برگزار می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار