کد خبر: 982030
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
چند ماه پیش بود که اولین دهکده اولگویی بوم گردی کشور در رشت افتتاح شد. دهکده‌ای در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار که علاوه بر آموزش و سنجش صلاحیت حرفه‌ای متقاضیان در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری و روستایی، برنامه‌هایی نظیر احیای مشاغل بومی و کهن، جشنواره‌های بومی و محلی نیز با هدف توسعه منابع درآمدی روستاییان در آن برگزار می‌شود.
حوريه ملكی
سرويس ايران جوان آنلاين: وقتی در اوایل تابستان ۱۳۹۷ معاون استاندار گیلان از صدور موافقت اصولی ساخت ۴۲۲ اقامتگاه بوم‌گردی در این استان خبر داد کسی فکر نمی‌کرد در آذرماه ۱۳۹۸ مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از رشد ۴۴۰ درصدی اقامت در واحد‌های بوم‌گردی صحبت کند. موضوعی که نشان می‌دهد گیلان در مسئله بوم‌گردی با برنامه و حساب شده پیش می‌رود و با توجه ویژه به این مسئله می‌تواند صنعت گردشگری خود را رونق بخشیده و اشتغالزایی خوبی هم ایجاد کند.

چند ماه پیش بود که اولین دهکده اولگویی بوم گردی کشور در رشت افتتاح شد. دهکده‌ای در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار که علاوه بر آموزش و سنجش صلاحیت حرفه‌ای متقاضیان در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری و روستایی، برنامه‌هایی نظیر احیای مشاغل بومی و کهن، جشنواره‌های بومی و محلی نیز با هدف توسعه منابع درآمدی روستاییان در آن برگزار می‌شود. این مسئله نشان می‌داد مسئولان استانی و بخصوص میراث فرهنگی و گردشگری گیلان خوب متوجه شده‌اند که بوم‌گردی یکی از نیاز‌ها و درخواست گردشگران برای حضور منطقه‌ای است.

تجربه زندگی در خانه پدربزرگ و مادربزرگ‌ها
گیلان به خاطر اقلیم و سرسبزی و دهکده‌های بکرش منطقه بسیار مناسبی برای ساخت خانه‌های بوم‌گردی است. استانی با رسم و رسومات زیاد و البته غذا‌های خاص خودش که دل هر مسافر و گردشگری را می‌برد. در همین راستا سال گذشته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان از ارجاع یک‌هزار و ۹۴۹ مورد پرونده بوم‌گردی از شهرستان‌ها به کارگروه استان خبر داد و گفت: «تا اول تابستان ۹۷ با ۴۲۲ مورد از این پرونده‌ها موافقت اصولی صورت گرفته است.» در آن زمان ۸۱۷ واحد بوم‌گردی در حال اخذ پروانه بودند و افراد زیادی هم درصدد ورود به این عرصه.
هر چه بود سال ۹۷ به پایان رسید و هشت ماه هم از سال ۹۸ گذشت تا اینکه روز گذشته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از اقامت بیش از ۹۵ هزار گردشگر در اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان خبر داد و گفت: «این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.» شهرود امیرانتخابی با تأکید بر اینکه این اداره کل در یک سال گذشته با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاها، گامی بزرگ در راستای توسعه اکوتوریسم و گردشگری روستایی در ایران برداشته است، ادامه داد: «۷۴ اقامتگاه بوم‌گردی در حال فعالیت است که در هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.» امیرانتخابی هدف از تأسیس اقامتگاه‌های بوم‌گردی را توسعه پایدار گردشگری، احیای ارزش‌های سنتی و بومی، کمک به اقتصاد جامعه محلی و حفظ محیط‌زیست عنوان کرد. حالا تجربه زندگی در خانه‌های روستایی گیلان برای خیلی افراد مثل یک رویاست. نرده‌های آبی رنگ، سقف‌های چوبی پوشیده از کلوش و ساقه برنج، کدو و سیر آویزان در ایوان، گلدان‌های شمعدانی با گل‌های رنگارنگ و صدای مرغ و خروسی که همیشه منتظر دیدن صاحب خانه هستند همه در کنار هم زیبایی‌های کم نظیر یک اقامتگاه بوم‌گردی گیلان است. با این اوصاف حتماً ارزش یک شب تجربه اقامت در بوم‌گرد‌ها به چند شب خوابیدن در هتل‌های لوکس می‌ارزد. تجربه‌ای فراموش نشدنی در دنیای سنتی و بی‌آلایش پدربزرگ و مادربزرگ‌ها.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار