کد خبر: 980804
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۸
برخی آمار‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند، ۸۸ مرد سالمند خواهیم داشت. این بدین معناست که زنانه شدن سالمندی در آینده پررنگ‌تر از امروز خواهد شد.
مریم زاهدی
سرویس زنان جوان آنلاین: با افزایش امید به زندگی و کاهش رشد جمعیت، یکی از مهم‌ترین اتفاقات پیش رو، افزایش آمار سالمندان جامعه است. آخرین بررسی‌های آماری حکایت از آن دارد که در حال حاضر حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و جمعیت سالمندی در ایران همچنان رو به افزایش است. در این میان، اما به دلیل امید به زندگی بیشتر در میان زنان تعداد مادربزرگ‌ها از تعداد پدربزرگ‌ها پیشی گرفته است و در ازای هر ۹۷ مرد سالمند، یکصد زن سالمند وجود دارد.

برخی آمار‌ها هم نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند، ۸۸ مرد سالمند خواهیم داشت. این بدین معناست که زنانه شدن سالمندی در آینده پررنگ‌تر از امروز خواهد شد. بر اساس اطلاعات آماری سازمان ثبت احوال، در مقابل هر ۱۰۰ دختر، ۱۰۵ پسر به دنیا می‌آید، این در حالی است که سن امید به زندگی در ایران در سال ۹۶ برای زنان ۴/ ۷۹ و برای مردان ۵ /۷۵ سال بوده است. همین مسئه موجب می‌شود تا به رغم اینکه نوزادان دختر کمتری نسبت به نوزادان پسر متولد می‌شوند، اما زنان بیشتری به سنین پیری برسند.

مادبزرگ‌ها، اما با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. زنان در دوران سالمندی و با از دست دادن همسرشان اغلب تنها می‌مانند. طبق آماری که رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌دهد ۸۰ درصد مردان سالمند در کشور متأهل هستند و میزان تأهل در زنان سالمند حدود ۴۰ درصد است. این یعنی مادربزرگ‌ها دو برابر پدربزرگ‌ها تنها هستند، اما در کنار امید به زندگی بیشتر در زنان عامل دیگری که موجب تنها ماندن زنان سالمند می‌شود موضوعات فرهنگی حاکم بر جامعه ماست. اغلب مردان حتی در سنین سالمندی وقتی با فوت همسرشان مواجه می‌شوند اقدام به ازدواج مجدد می‌کنند، اما در نقطه مقابل اکثر زنانی که شوهرشان را از دست می‌دهند ترجیح می‌دهند تا آخر عمر ازدواج نکنند و تنها بمانند.

برخی تابو‌ها و خط قرمز‌های فرهنگی هم در این تصمیم‌گیری نقش پررنگی دارد بدین معنا که جامعه و اطرافیان یک مرد اغلب راحت‌تر ازدواج مجدد او را حتی در سنین بالا می‌پذیرند، اما جامعه ما هنوز آمادگی پذیرش ازدواج مجدد زنان را ندارد و در صورت تصمیم به ازدواج مجدد اغلب از سوی جامعه و خانواده تحت فشار قرار می‌گیرند. این در حالی است که ازدواج سالمندان می‌تواند در بهبود روحیه و استقلال آن‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد و از سوی دیگر حق هر انسانی است که بتواند برای زندگی و آینده خودش تصمیم بگیرد و با حرکت جامعه به سمت سالمندی باید تلاش کرد تا فرهنگ‌های غلط جا افتاده همچون زشت انگاشتن ازدواج مجدد سالمندان و به خصوص زنان سالمند تغییر کند. مادربزرگ‌ها هم حق دارند تنها نباشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار