کد خبر: 976692
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
در فضایی که تب اکران و توقیف فیلم «خانه‌پدری» به تدریج در رسانه‌های سینمایی در حال فروکش کردن است و برخی هم بدشان نمی‌آید با نگاهی سیاسی به حواشی اکران و توقیف این فیلم بپردازند، شبکه ۳ سیما فیلم «آقای رئیس‌جمهور» ساخته ابوالقاسم طالبی را روی آنتن برد و با دعوت از کارگردان این اثر پرونده آن را باز کرد؛ فیلمی که تولید و اکران آن به اواخر دهه ۷۰ مصادف با نیمه اول دولت اصلاحات بازمی‌گردد.
جواد محرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ابوالقاسم طالبی از معدود فیلمسازانی است که ورود موفقی به ژانر سیاسی داشته و در آثار سینمایی و تلویزیونی او می‌توان ردپای سیاست را به وضوح یافت. فیلم آقای رئیس‌جمهور در دوره اصلاحات به دلیل محتوای سیاسی با اکرانی کاملاً محدود روی پرده رفت و خیلی زود از پرده پایین کشیده شد و پس از آن نیز تا دو روز پیش در بند بایکوت گرفتار بود. حالا و پس از نزدیک ۲۰ سال از اکران این فیلم ابوالقاسم طالبی در گفتگو با شبکه ۳ سیما ناگفته‌های جالبی از دوره ساخت این فیلم بیان کرده است.

طالبی درباره شرایط اکران این فیلم در سال‌۱۳۷۹ گفت: اصطلاحی در سینما به نام فیلم‌سوزی وجود دارد یعنی فیلم را می‌سوزانند. وقتی فیلم را ساختیم به‌دلیل مسائل خاص به جشنواره ندادیم. در سال‌۱۳۷۷ فیلم کلید خورد و در سال‌۷۹ آماده اکران شد. فیلم از ۲۳‌بهمن اکران شد. دو روز بعدش شهادت حضرت زهرا (س) بود. روز بعدش به خاطر سرمای هوا مدارس تعطیل شد و بعد هم به بهانه نفروختن فیلم را پایین کشیدند.

وی درباره دلایل ساخت این فیلم هم گفت: واقعیت این است که من به فضای زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی معترض بودم. هر روز روزنامه‌ها علیه اسلام می‌نوشتند و من به‌عنوان یکی از طرفداران امام و نظام یا باید در راه لیبرال‌ها هضم می‌شدم یا تحمل می‌کردم. هیچ یک را نمی‌توانستم انجام دهم. در هفته‌نامه خودم می‌نوشتم ولی کافی نبود. فشار‌های آن یکی دو سال باعث شد این سناریو را بنویسم. اشاره‌ام به رئیس‌جمهور خاصی نبود. هیچ یک از رؤسای جمهور ما غیر از رهبری در حدی نبودند که من درباره‌شان فیلم بسازم، البته به زمان و تفکر حاکم آن زمان اشاره مستقیم داشتم.

علیه لیبرال‌ها فیلم ساختم
کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» بعد از تشریح دوران قائم مقامی آقای منتظری گفت: امام وقتی آقای منتظری را برکنار کردند گفتند که شما بعد از من انقلاب را به دست لیبرال‌ها می‌سپارید. لیبرالیسم دو روی سکه دارد؛ یکی قمارخانه‌باز‌ها و دیگری هم داعش و منافقین و طالبان و... من به این تفکر اشاره داشتم؛ تفکر خشنی که می‌کشند و نابود می‌کنند و دیگری به اسم آزادی افراد را زندانی می‌کنند که نمونه آن را در فرانسه می‌بینیم. من این فیلم را علیه لیبرالیسم ساختم، حالا می‌خواهد به یک رئیس‌جمهور بر بخورد و به یکی بر نخورد.

وی درباره اینکه مطرح کرده‌اند حرف‌های فیلم مشخصاً علیه دوره اصلاحات است، گفت: من تفکر آن‌ها را نقد کردم و درباره‌اش حرف زدم. در این دوران قتل‌های زنجیره‌ای درست شد و منافقین مراکز مهم نظام را با خمپاره می‌زدند. در این دوره لاجوردی و صیادشیرازی را به راحتی ترور کردند. این دغدغه از دوره اصلاحات در من شکل گرفت البته از دوره دوم (زمان آقای هاشمی) ذهن من مشغول آن شده بود ولی فکر می‌کردم، چون انقلاب تضعیف می‌شود نباید این حرف‌ها را بزنیم، اما در اصلاحات افکار دوره سازندگی از پستو درآمد و اجرایی شد. تنها فیلمی که علیه اصلاحات در آن دوران ساخته شد همین فیلم است و تا الان در سال‌۹۸ که ۲۰ سال گذشته فیلم از تلویزیون هم پخش نشد. همان زمان تلویزیون حق پخش فیلم را خرید. دو سال آخر دوره اصلاحات فیلم در ارشاد ماند و در نمایش خانگی هم به نمایش درنیامد. بعد از آن در شبکه نمایش خانگی به صورت محدود منتشر شد.

نویسنده و کارگردان سینمای ایران با اشاره به مواجهه مسئولان سینمایی آن دوران با فیلم هم گفت: مرحوم سیف‌الله داد، معاون سینمایی و فیلمنامه را خوانده بود. به من گفت می‌خواهی واقعاً این را بسازی؟ گفتم اگر شعار‌های «زنده‌باد مخالف من» که این روز‌ها سر می‌دهند واقعی باشد بله. گفت مشکلی نداریم برو بساز. آقای منوچهر محمدی، مدیرکل ارزشیابی ارشاد به من گفت این فیلم را اجازه ساخت نمی‌دهیم مگر اینکه تیم قوی داشته باشی که گفتم مشکلی ندارم. یکهو دیدم در سینما پیچید که کسی علیه آقای خاتمی فیلم می‌سازد، انگار که علیه خدا می‌خواستم فیلم بسازم در حالی که علیه رئیس‌جمهور هم نبود. به گریم بازیگر نقش اول اشاره می‌کردند در حالی‌که آقای اردلان شجاع‌کاوه در فیلم‌های مختلف با همین تیپ بود. می‌گفتند بازی بازیگر با انگشترش نشانه مشابهت با شخصیت رئیس‌جمهور است ولی نمی‌دانستم که آقای خاتمی هم با انگشترش بازی می‌کند و هنوز هم نمی‌دانم ولی در نقد‌ها نوشتند که قصد مشابهت‌سازی بوده است.

بی‌علاقگی ۲۰ ساله صداوسیما
طالبی در ادامه سخنان خود به خرید این فیلم از سوی سیما هم اشاره کرد و گفت: این سؤال را باید پرسید که چرا تلویزیون این فیلم را ۲۰ سال پخش نکرد در حالی که حق پخش فیلم را هم خریده بود؟ من با هر رئیس سازمانی که صحبت می‌کردم می‌گفت به رئیس‌جمهور برمی‌خورد. این حرف در دوران آقای خاتمی و احمدی‌نژاد و... وجود داشت. الحمدلله فعلاً به آقای روحانی برنخورده است.

کارگردان فیلم قلاده‌های طلا درباره ابعاد فنی فیلم و ضعف پرداخت شخصیت اصلی فیلم گفت: می‌گفتند مگر می‌شود کسی این قدر انقلابی باشد و چرخش داشته باشد؟ خب دیدیم که شد. این کسی که رئیس سازمان خصوصی‌سازی بود و بازداشت شده را ببینید چه سابقه‌ای داشت در زمان جنگ؟ فیلم را ساختم ولی تلویزیون با مصلحت‌جویی ۲۰ سال آن را پخش نکرد. اگر فیلم جریان مقابل بود کلی داد و قال می‌کرد ولی من داد و قال هم نمی‌توانستم بکنم، حتی به من نگفتند بخشی را حذف کن تا پخش شود به کلی پخش نکردند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
سیاوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
0
4
فیلم در آن زمان از لحاظ مفهومی بسیار عالی بود!!! دست مریزاد آقای طالبی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
3
عالی بود عااااالی
معصومه اصغری
|
Germany
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
2
خیلی عالی بود خداقوت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
0
1
کارگردان فیلم در زمان نوشتن فیلمنامه و ساخت فیلم در سال های بین 1377 تا 1379 آینده نگری بسیار عالی نسبت به اوضاع سیاسی کشور داشته است .
موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
0
0
چیزی فراتر از افتضاح
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار