کد خبر: 974216
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره طرح انتقال آب خزر به سمنان گفت: «در این طرح هیچ درختی قطع نمی‌شود و همان مسیر قبلی انتقال نفت را استفاده خواهیم کرد و اگر نتوانیم این شرط را اجرایی کنیم طرح لغو می‌شود که این مسائل شرط و شروط‌های اجرای این طرح است.»
سرویس جامعه جوان آنلاین: مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به انتقادات به تصویب طرح انتقال آب خزر به سمنان به بیان توضیحاتی پیرامون کارشناسی‌های انجام شده پرداخت و اظهار کرد: در سالیان گذشته بسیاری از طرح‌های که وزارت نیرو درباره سمنان در نظر گرفته هیچ کدام موفقیت آمیز نبوده از جمه طرح‌های انتقال آب کالپوش به عبارت دیگر در این طرح‌ها کسانی که در مبدا بودند حاضر نشدند آب را به سمنان بدهند.

وزارت نیرو اعلام کرد هیچ راهی جز انتقال آب خزر به سمنان وجود ندارد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیان کرد: در جمع بندی‌ای که وزارت نیرو حدود ۳ ماه پیش انجام داده اعلام کرده است که به لحاظ شرایط ناپایداری که هم اکنون برای سمنان وجود دارد هیچ راهی جز انتقال آب وجود ندارد بنابراین برررسی‌ها، محیط زیست باید جواب وزارت نیرو را طی دو ماه اعلام می‌کرد.

برای برسی طرح انتقال آب ۵ کارگروه تشکیل شد

تجریشی در ادامه بیان کرد: بر این اساس ۵ کارگروه تشکیل شد تا برای انتقال آب خزر به سمنان به ۵ موضوع بپردازند. موضوع اول تابلو منابع و مصارف بود. یعنی وزارت نیرو رسما اعلام کند که هیچ راهی جز انتقال آب برای سمنان وجود ندارد که این کارگروه تشکیل شد و نتیجه این شد که این کارگروه اعلام کرد طرح‌هایی که مد نظر ما بود به دلیل مشکلات اجتماعی بسیار زیادی که در مبدا دارد امکان پذیر نیست و بنابراین تنها راه انتقال آب از خزر به سمنان است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در ادامه بیان کرد: کارگروه مسائل اقتصادی نیز تشکیل شد که مسئولیت آن با دولت بود و در این کارگروه بحث شد که دولت به چه شکلی می‌تواند یک سرمایه گذار از بخش خصوصی برای اجرای این طرح بدون سرمایه گذاری از سوی دولت پیدا کند.

تجریشی در ادامه بیان کرد: بررسی مسائل اجتماعی اجرای این طرح را واگذار به دولت و استانداران کردیم که موضوع را مدیریت کنند.

دو مسئله اصلی محیط زیست؛ مسیر انتقال آب و دیگری چگونگی برداشت آب از دریا بود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیان کرد: در بحث محیط زیست که توسط ما به آن پرداخته شد دو مسئله اصلی داشتیم یکی مسیر انتقال آب و دیگری چگونگی برداشت آب از دریا که کارگروه‌ها را تشکیل دادیم و در نهایت موراد مربوط به مسیر انتقال آب از جمله اینکه پاک تراشی جنگل نباشد و تخریبی صورت نگیرد بررسی کردیم و مسیر پیشنهادی برای انتقال آب را معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست تائید کرد.

در طرح انتقال آب خزر به سمنان هیچ درختی قطع نمی‌شود

تجریشی در ادامه بیان کرد: در این طرح هیچ درختی قطع نمی‌شود و همان مسیر قبلی انتقال نفت را استفاده خواهیم کرد و اگر نتوانیم این شرط را اجرایی کنیم طرح لغو می‌شود که این مسائل شرط و شروط‌های اجرای این طرح است.

وی افزود: در رابطه با برداشت از دریا هم یک مکان مورد توافق بود، ولی در عمق دریا اختلاف نظر وجود داشت که پروژه را زیر سوال نمی‌برد بلکه باید یک سری مدل‌های مشترک اجرایی شود.

اختلاف وزارت نیرو و محیط زیست در عمق برداشت آب

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیان کرد: در میزان برداشت از عمق دریا چیزی حدود ۵ تا ۷ متر مد نظر وزارت نیرو بود و مد نظر ما برداشت بالای ۱۰ تا ۲۰ متر بودکه قرار شد ظرف یک ماه سر این موضع هم به توافق برسیم.

وزارت نیرو تمام الزامات محیط زیستی را قبول کرده است

وی در ادامه بیان کرد: این طرح استلزامات بسیاری دارد که وزارت نیرو تمام الزامات محیط زیستی را قبول کرده و فقط بحث نقطه آبگیری باقی مانده است.

وزارت نیرو تعهد داده که خطوط انتقال و دکل برق نزند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به این سوال که با اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان برای جنگل‌های هیرکانی که ثبت است مشکلی ایجاد می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: با اجرای این طرح هیچ مشکلی برای جنگل‌های هیرکانی به وجود نمی‌آید. در برخی از نقطه‌ها گفته شد که باید خط انتقال برق را داشته باشیم، ولی در این مورد هم وزارت نیرو تعهد داده است که خطوط انتقال و دکل برق نزند و این خطوط انتقال برق هم زیر زمین قرار بگیرد.

محیط زیست ارجح بر هزینه است

تجریشی در ادامه بیان کرد: الزامات بسیاری را بر این طرح بار کرده ایم که هزینه طرح را بالا می‌برد، ولی از نظر سازمان محیط زیست؛ محیط زیست ارجح بر هزینه است.

سرمایه گذار این طرح هنوز مشخص نیست

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیان کرد: سرمایه گذار این طرح هنوز مشخص نیست، ولی وزارت نیرو تمام الزامات زیست محیطی مد نظر سازمان محیط زیست را قبول کرده است.
منبع: میزان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
0
0
نظرات کارشناسانی که طرح انتقال آب خزر را برای کشور از انفجار چرنوبیل شوروی سابق خطرناک تر میدانند بخوانید
ضمنا بنا نیست هر کسی حوزه انتخابی خودش را ظاهرا آباد کند به قیمتی که کل کشور باید تاوان آن راپرداخت کند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار